Stan faktyczny
Spółka akcyjna zajmuje się produkcją i wydawaniem gier wideo. Stworzyła m.in. grę X, tj. internetową grę karcianą, osadzoną w realiach świata stworzonego w literaturze. Gra jest oparta na modelu Free-to-play (F2P) i zawiera opcjonalne mikrotransakcje. W celu podniesienia rywalizacji wśród graczy spółka wprowadziła oficjalną serię rozgrywek e-sportowych, dając graczom możliwość walki o tytuł mistrza świata. W trybie rywalizacji przewidziane są oficjalne oraz licencjonowane turnieje rozgrywane w sezonach, z których każdy będzie trwać kilka miesięcy. Podczas sezonu gracze będą uzyskiwać punkty – crown points.
Spółka zamierza udzielać prawa (licencji) do organizacji licencjonowanych turniejów wybranym niezależnym podmiotom, także z zagranicy (dalej: organizatorzy). Spółka nie będzie występować w charakterze zlecającego zorganizowanie eventów podmiotom trzecim. Zawsze to organizatorzy będą występować do spółki z wnioskiem o wyrażenie zgody na przeprowadzenie licencjonowanych turniejów. Organizatorom nie będzie przysługiwać wynagrodzenie od spółki z tytułu zorganizowania turniejów. Będą oni odpowiedzialni za przekazywanie nagród dla zwycięzców turniejów we własnym imieniu i na własną rzecz, oraz to na nich będą spoczywać wszystkie niezbędne formalności związane z organizacją i przeprowadzeniem turnieju. Ponadto organizator może bezpośrednio pobierać opłaty za bilety od widzów – będą one stanowić jego przychód. Co więcej organizator może samodzielnie zawierać umowy ze sponsorami wydarzenia.
Zdarzać się będą sytuacje, że spółka będzie zawierać z organizatorami umowy sponsoringowe. Wtedy spółka będzie przekazywała pulę na nagrody pieniężne, natomiast warunki podziału nagrody pomiędzy uczestników-zwycięzców będą uregulowane w regulaminie. Organizatorzy będą przekazywać nagrody sponsorowane przez spółkę w swoim imieniu i na swoją rzecz. Umowy sponsoringowe będą zakładać także, że cała nagroda sponsorowana przez spółkę będzie przekazana na rzecz uczestników turniejów. W turniejach będą mogły wziąć udział zarówno soby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i te nieprowadzące takiej działalności, przy czym osoby te będą rezydentami różnych krajów. To do organizatorów będzie należeć obowiązek zbierania informacji o osobach biorących udział w turniejach. Dane te nie będą przekazywane następnie do spółki, gdyż to organizatorzy będą wyłącznymi administratorami danych osobowych uczestników turniejów. Mogą być one organizowane poza terytorium Polski, a udział w nich będzie dla uczestników bezpłatny.
Spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, pytając, czy w powyższym układzie będzie ona płatnikiem PIT od nagród wypłacanych uczestnikom przez organizatorów. Zdaniem spółki odpowiedź jest negatywna, gdyż płatnikiem będą organizatorzy. Jednak organ interpretujący uznał, że skoro podmiotem finansującym nagrody będzie spółka, to ona też będzie musiała spełnić obowiązki płatnika PIT od tych nagród (według stawki 10%).
Stan prawny
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; dalej: PDOFizU) płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, m.in. od nagród w grach i konkursach. Natomiast w myśl ogólnej definicji płatnikiem jest osoba obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu – art. 8 ustawy z 29.8.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540). Takim przepisem prawa podatkowego jest m.in. powyższy art. 41 ust. 4 PDOFizU.
Stanowisko WSA w Warszawie
Sąd przyznał rację spółce i uchylił zaskarżoną interpretację. Zdaniem sądu brak jest podstaw do uznania, że podmiotem dokonującym wypłat z tytułu wygranej w konkursie nie jest podmiot organizujący i przeprowadzający konkurs, lecz inny podmiot, np. ten ponoszący ciężar ekonomiczny zorganizowania konkursu.
Stanowisko NSA
Sąd oddalił skargę kasacyjną organu. Podkreślił, że płatnikami są podmioty dokonujące wypłat świadczeń, a spółka nie wypłaca nagród. Ma być jedynie ich sponsorem, te zaś mają być wręczane przez organizatorów we własnym imieniu i na własną rzecz. Oznacza to, że w chwili ich wydawania organizatorzy będą dysponowali środkami finansowymi przeznaczonymi na nagrody. Nie można zgodzić się z twierdzeniami organu, że płatnikiem jest podmiot, który jako sponsor przekazuje organizatorom konkursów nagrody dla graczy, ponieważ ponosi ich ekonomiczny ciężar. Okoliczność ta nie oznacza, iż to spółka jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od tych nagród w sytuacji, w której są one wypłacane przez inny podmiot.
W niniejszej sprawie mamy do czynienia z układem trójpodmiotowym:
- podmiot ponoszący ciężar ekonomiczny nagrody (sponsor);
- podmiot wypłacający nagrodę (organizator);
- beneficjent nagrody.
Beneficjent jest podatnikiem, a zdaniem sądów płatnikiem jest organizator. I słusznie, bo przecież wchodzący tu w grę art. 41 ust. 4 PDOFizU mówi o obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat, czyli wiąże czynności płatnika z wypłacaniem nagród, a nie z ich sponsorowaniem. Ponadto na gruncie wykładni celowościowej można dodać, że stanowisko zajęte przez organ byłoby w praktyce trudno wykonalne, skoro sponsor nie nawiązuje żadnych bezpośrednich relacji z beneficjentami nagród.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →