Zgodnie z art. 42a ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; dalej: VATU) WIS jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania VAT, która zawiera opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS, klasyfikację towaru według PKWiU, CN lub PKOB, niezbędną do określenia stawki podatku lub innych przepisów VATU, a także określającą właściwą stawkę podatku dla towaru albo usługi. Instytucję WIS czeka wielopłaszczyznowa reforma.
Konsolidacja wydawania WIS, WIA i WIT
WIS ma swoje odpowiedniki na gruncie przepisów akcyzowych (wiążąca informacja akcyzowa – WIA) oraz celnych (wiążąca informacja taryfowa – WIT i wiążąca informacja o pochodzeniu – WIP). Dziś wydawane są one przez różne organy. Planowana jest w tym zakresie konsolidacja obsługi wiążących informacji w rękach Dyrektora KIS. Zapewni ona przedsiębiorcom uzyskanie informacji w jednym miejscu, za pośrednictwem tego samego organu, bez konieczności każdorazowego ustalania, który organ KAS jest właściwy dla uzyskania wiążącej informacji. Zgodnie z zamysłem powierzenie takich zadań Dyrektorowi KIS zapewni lepsze zarządzanie systemem wiążących informacji – zarówno pod względem prawnym, jak i organizacyjnym, z uwagi na potencjał kadrowy i merytoryczny. Ma być więc sprawniej, ale także spójniej.
WIS – poszerzony zakres wnioskodawców
O WIS będą mogły wystąpić podmioty publiczne w rozumieniu ustawy z 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno–prywatnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 407; dalej: PartPublPrywU), w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno–prywatnym, a także zamawiający w rozumieniu ustawy z 21.10.2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 541; dalej: UmowaKoncU), w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi.
WIS – za darmo
Ministerstwo Finansów zdecydowało się na likwidację opłaty od wniosku o wydanie WIS (w wysokości 40 zł). Słusznie zauważono, że wysokość opłaty jest niewspółmiernie niska w odniesieniu do kosztów administracyjnych prowadzenia postępowania o wydanie WIS. Tym bardziej, że wnioskodawcy WIS są także zobligowani do wnoszenia opłat z tytułu przeprowadzanych badań lub analiz, jeżeli rozpatrzenie wniosku o wydanie WIS wymaga przeprowadzenia takich działań (te opłaty akurat pozostają aktualne).
WIS – zmiana treści
WIS wydawane dla celów innych niż określenie stawki podatku, nie będą już musiały zawierać w swojej treści określenia jej wysokości (art. 42a pkt 3 VATU). Ma to sens, ponieważ w VIS nie zawsze chodzi o stawkę VAT (a np. o konieczność oznaczania odpowiednich pozycji w JPK kodami GTU czy stosowania obowiązkowego MPP).
WIS – zażalenie na brak rozpatrzenia
Dyrektor KIS może wezwać wnioskodawcę WIS do dostarczenia próbki towaru albo dodatkowych dokumentów odnoszących się do towaru albo usługi. Co więcej organ wydający WIS może też podjąć decyzję o konieczności przeprowadzenia dodatkowych badań towaru, niezbędnych do prawidłowego ich sklasyfikowania. Wówczas wzywa on wnioskodawcę do uiszczenia zaliczki na pokrycie opłaty za takie badania. Brak spełnienia ww. wymogów skutkuje pozostawieniem całego wniosku bez rozpatrzenia. Przepisy dookreślą, że w takiej sytuacji podatnik może wnieść zażalenie.
WIS – moc wiążąca
Oprócz organów podatkowych WIS wiązać będzie także adresatów samych WIS. Chodzi o czynności dokonane w okresie od dnia następnego po dniu doręczenia WIS odpowiednio do dnia doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, upływu okresu ważności WIS, względnie poprzedzającego dzień, w którym WIS wygasła z mocy prawa (wskutek zmiany przepisów prawa), jeśli to wygaśnięcie nastąpiło przed upływem okresu ważności WIS. WIS oraz decyzja o jej zmianie mogą wygasnąć z mocy prawa przed upływem jej okresu ważności. Nowe przepisy doprecyzowują, że ma to miejsce, gdy w wyniku zmian w przepisach zmieni się klasyfikacja towaru albo usługi według odpowiedniej klasyfikacji, lub stawka podatku właściwa dla towaru albo usługi lub podstawa prawna stawki podatku wskazanej w WIS. Przesłanką wygaśnięcia WIS jest też zmiana w podstawie prawnej, która musi być zgodna z aktualnie obowiązującymi przepisami, na podstawie których stosowana jest w szczególności stawka obniżona VAT.
Z kolei szef KAS straci kompetencję do zmiany albo uchylenia wydanych WIS, jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość. Niemniej w ramach sprawowanego nadzoru Szef KAS będzie mógł zlecić Dyrektorowi KIS wszczęcie postępowania w sprawie uchylenia albo zmiany WIS albo decyzji o zmianie WIS, jeżeli uzna, że występują przesłanki powodujące nieprawidłowość albo niezgodność z prawem wydanej WIS.
Oprócz tych opisanych powyżej, planowanych jest jeszcze kilka drobnych zmian w zakresie WIS, przede wszystkim o charakterze proceduralnym. Są to jednak zmiany na tyle niewielkie, że nie zmieściły się w niniejszym opracowaniu. Inna sprawa, że nie przyniosą szczególnego przełomu w obrębie omawianej instytucji. Ministerstwo Finansów w ramach projektu SLIM VAT 3 skupiło się na przepisach dotyczących WIS. Nie można jednak nie oprzeć się wrażeniu, że choć liczne, to jednak są to mało istotne zmiany.
Pytanie zasadnicze brzmi, czy po skonsolidowaniu kompetencji Dyrektor KIS będzie nadal wydawał WIS w sposób opieszały. Uzyskanie WIS bywa bowiem w praktyce bardzo kłopotliwe. Organ ma w zwyczaju dopytywać się o szereg informacji, które czasem są całkiem zbędne albo wręcz niemożliwe do sprawnego dostarczenia. Proces wydawania WIS rządzi się także swoimi prawidłami, niekoniecznie wynikającymi z przepisów (np. nieformalna acz przyznawana niechęć do wydawania WIS odnośnie towarów niewprowadzonych jeszcze na rynek, która nota bene mocno przeczy idei samej instytucji).
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →