- Projekt nowelizacji zawiera szereg propozycji zmian, które mają uprościć procedury administracyjne, zmniejszyć obciążenia dla podatników oraz wprowadzić bardziej przejrzyste zasady współpracy z organami podatkowymi.
- Kluczowe zmiany obejmują rewizję przepisów dotyczących przedawnienia zobowiązań podatkowych, w tym kwestii zabezpieczeń hipotecznych i zastawów skarbowych.
- W ramach nowelizacji planuje się także uproszczenie procedur poprzez uchylenie obowiązku nadawania Numeru Schematu Podatkowego (NSP) w przypadku jego już nadania przez inny podmiot.
Poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi
Projekt nowelizacji zakłada szereg istotnych zmian, mających na celu poprawę relacji między podatnikami a organami podatkowymi. Zgodnie z opublikowanymi założeniami, propozycje zmierzają do uproszczenia procedur, zmniejszenia obciążeń administracyjnych oraz wprowadzenia bardziej przejrzystych zasad współpracy między stronami. Kluczowym celem jest stworzenie bardziej przyjaznego środowiska zarówno dla podatników, jak i instytucji podatkowych.
Rewizja instytucji przedawnienia
W ramach nowelizacji zaplanowano rewizję instytucji przedawnienia, mającą na celu dostosowanie przepisów do współczesnych realiów. Zmiany te obejmują m.in. kwestię nieprzedawniania się zobowiązań podatkowych, które zostały zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym. Dodatkowo projekt proponuje modyfikację przesłanki zawieszającej bieg terminu przedawnienia zobowiązania, w szczególności w kontekście wszczęcia postępowania karnego skarbowego, co pozwoli na skuteczniejszą egzekucję zobowiązań podatkowych.
Dostosowanie składania informacji o schematach podatkowych w przypadku promotora objętego tajemnicą zawodową
Nowelizacja uwzględnia także zmiany dotyczące składania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) informacji o schematach podatkowych (MDR) w przypadku promotorów objętych tajemnicą zawodową. Po wyroku TSUE z 8.12.2022 r., Orde van Vlaamse Balies i in., C-694/20, Legalis oraz w odniesieniu do dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z 17.10.2023 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz.Urz. UE L z 2023 r. Nr 259, s. 2226), projekt przewiduje zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR. Zamiast tego proponuje się wprowadzenie obowiązku poinformowania ich klientów o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa KAS. Projektowana zmiana ma na celu usprawnienie procesu raportowania, jednocześnie respektując tajemnicę zawodową wymienionych profesji.
Upoważnienie Ministra Finansów do wydawania rozporządzeń
Projekt nowelizacji przewiduje także upoważnienie Ministra Finansów do wydawania rozporządzeń, które będą mogły zwalniać przedmiotowo niektóre transakcje z obowiązku zgłaszania uzgodnień krajowych. Zmiany te obejmują określenie grup podmiotów, które zostaną objęte zwolnieniem. Tego rodzaju elastyczność pozwoli na lepsze dopasowanie przepisów do specyfiki transakcji, z uwzględnieniem zmieniających się warunków rynkowych i gospodarczych.
Uchylenie raportowania zawiadomień MDR-2
W ramach nowelizacji zakłada się uchylenie obowiązku raportowania zawiadomień MDR-2. Zmiana ta ma na celu uproszczenie procedur administracyjnych i odciążenie podatników oraz organów podatkowych od dodatkowych formalności, co powinno przyczynić się do poprawy efektywności systemu podatkowego.
Zmiany dotyczące zawiadomień MDR-3
Projekt wprowadza także zmiany w zakresie zawiadomień MDR-3, ograniczając obowiązek przekazywania ich do jednego na rok. Ponadto, przewidziano możliwość złożenia podpisu przez pełnomocnika, co ma na celu ułatwienie procedury zgłaszania schematów podatkowych, szczególnie w przypadku firm działających na większą skalę.
Zmiany w zakresie sankcji
Nowelizacja przewiduje zmniejszenie wysokości kar za nieprzekazywanie informacji o schematach podatkowych lub za ich przekazywanie po terminie. Kary grzywny zostaną obniżone z 720 do 240 stawek dziennych. Dodatkowo, projekt uchyla sankcje za brak przekazania danych dotyczących schematów podatkowych lub za opóźnienie w przekazaniu tych informacji. Zmiany te mają na celu złagodzenie dotychczasowych sankcji, jednocześnie motywując podatników do bardziej rzetelnego przestrzegania terminów i obowiązków informacyjnych.
Zwiększenie efektywności działania organów podatkowych
Projekt nowelizacji zakłada również szereg zmian, które mają na celu zwiększenie efektywności działania organów podatkowych. Jednym z głównych postulatów jest uchylenie obowiązku nadawania przez Szefa KAS NSP, gdy informacja o schemacie podatkowym została już przekazana do Szefa KAS przez inny podmiot i zawiera NSP. Umożliwi to zaoszczędzenie czasu i zasobów, eliminując zbędne powtarzanie procedur, co przyczyni się do bardziej sprawnego działania administracji skarbowej.
Nowe uprawnienia Ministra Finansów
W projekcie przewidziano także wprowadzenie nowych uprawnień dla Ministra Finansów, umożliwiających składanie wniosków do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podjęcie uchwały abstrakcyjnej. Celem tego rozwiązania jest zapewnienie jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, co ma kluczowe znaczenie dla pełnej realizacji ustawowego obowiązku Ministra Finansów w tym zakresie. Dzięki tym zmianom, możliwe będzie lepsze interpretowanie przepisów oraz ich bardziej spójne stosowanie w praktyce, co ma na celu zwiększenie przewidywalności i transparentności systemu podatkowego.
Etap legislacyjny
Założenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw zostały opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zgodnie z przekazanymi informacjami, planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2025 r.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →