Zgodnie z art. 6 ust 1 pkt. 10a ustawy z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 279; dalej: PDOPrU, zwolnione z opodatkowania są m.in. instytucje wspólnego inwestowania, posiadające siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do EOG. Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 58 PDOPrU, zwolnione z CIT są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania, posiadających siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub w innym państwie należącym do EOG.

Tak zawężone kryteria zwolnień są zdaniem TSUE niezgodne z prawem UE. W wyroku z 10.4.2014 r., w sprawie C-190/12, Legalis, TSUE orzekł, iż nie jest zgodne z przepisami wspólnotowymi podejście, zgodnie z którym ze zwolnienia podatkowego nie mogą korzystać dywidendy wypłacane przez spółki mające siedzibę w tym państwie członkowskim na rzecz funduszu inwestycyjnego mającego siedzibę w państwie trzecim, w zakresie w jakim istnieje pomiędzy tym państwem członkowskim a rozpatrywanym państwem trzecim zobowiązanie umowne do wzajemnej pomocy administracyjnej. Z kolei w wyroku z 27.2.2025 r. w sprawie C-18/23, Legalis, TSUE uznał, że nie są zgodne z prawem UE przepisy, które przewidują, iż jedynie przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania zarządzane przez podmiot zewnętrzny, który prowadzi działalność na podstawie zezwolenia wydanego przez właściwe organy nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmiot ten ma swoją siedzibę, może korzystać ze zwolnienia z CIT w zakresie dochodów z inwestycji dokonanych przez to przedsiębiorstwo, i które w związku z tym nie przyznają takiego zwolnienia przedsiębiorstwom zbiorowego inwestowania, zarządzanym wewnętrznie, utworzonym zgodnie z przepisami innego państwa członkowskiego, w sytuacji gdy prawo pierwszego państwa członkowskiego zezwala jedynie na tworzenie przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, zarządzanych zewnętrznie. Stąd konieczność zmiany ww. przepisów.

Szkolenia online z zakresu podatków – Sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Zwolnienie także dla funduszy spoza UE

Zgodnie ze znowelizowaną treścią art. 6 ust. 1 pkt. 10a PDOPrU, miejsce siedziby funduszu przestanie być kryterium zwolnienia z CIT. Skorzystają z niego także podmioty z siedzibą poza terytorium UE oraz EOG. Dla skorzystania ze zwolnienia, niezbędne jest spełnienie szeregu warunków. I tak, fundusze powinny podlegać w państwie, w którym mają siedzibę lub zarząd, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Dalej, wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego. Po trzecie, fundusze powinny prowadzić swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę. Co więcej, ich działalność podlegać ma bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę. Dalej, posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji, a wreszcie, są zarządzane przez podmioty, które prowadzą działalność na podstawie zezwolenia na zarządzanie takimi instytucjami, wydanego przez właściwe organy nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę. Jedynie w przypadku, gdy instytucje wspólnego inwestowania są wewnętrznie zarządzane – instytucje te prowadzą działalność na podstawie zezwolenia.

Zwolnienie z CIT dotyczy więc tych instytucji wspólnego inwestowania, w odniesieniu do których istnieje podstawa prawna do uzyskania przez właściwy organ Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze automatycznej wymiany, informacji dotyczących rachunków prowadzonych przez te instytucje, jeżeli zakres przekazywanych informacji obejmuje dane określone w ustawie z 9.3.2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1379). Ze zwolnienia skorzystają podatnicy posiadający siedzibę w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, prowadzący program emerytalny, w zakresie dochodów związanych z gromadzeniem oszczędności na cele emerytalne, którzy spełniają określone w ustawie warunki.

Zgodnie z treścią przepisu przejściowego znowelizowane przepisy będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1.1.2026 r. Podatnicy, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, i rozpoczął się przed 1.1 2026 r., a zakończy się po 31.12.2025 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu dotychczasowym.

Komentarz

Omawiane przepisy doprecyzowują warunki zwolnienia dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych i służą dostosowaniu przepisów do tez wyroków TSUE w dwóch polskich sprawach, w których określone warunki zawarte w art. 6 ust. 1 pkt. 10a PDOPrU uznano za niezgodne z prawem wspólnotowym. Chodzi przede wszystkim o wyrok TSUE z 27.2.2025 r., C-18/23 Legalis, dotyczący formy zarządzania funduszem inwestycyjnym. W wyroku tym art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f PDOPrU uznano za niezgodny z prawem wspólnotowym, w zakresie w jakim warunkiem zwolnienia jest zarządzanie funduszem inwestycyjnym przez podmioty zewnętrzne. W efekcie, zagraniczne fundusze inwestycyjne, które są zarządzane wewnętrznie, powinny być zatem uprawnione do zwolnienia, podobnie jak fundusze zarządzane przez podmioty zewnętrzne.

Musimy cofnąć się także do wcześniejszego wyroku TSUE z 10.4.2014 r., C-190/12, Legalis. Tam TSUE stwierdził o niezgodności polskich przepisów, w zakresie w jakim przepisy wykluczają ze zwolnienia fundusze inwestycyjne z siedzibą w państwach trzecich. Na gruncie art. 6 ust. 1 pkt. 10a i art. 17 ust. 1 pkt. 58 PDOPrU zwolnienie przysługiwało do tej pory wyłącznie funduszom z siedzibą w państwach UE/EOG przy spełnieniu innych ustawowych warunków. Wyrok ten był podstawą licznych postępowań o stwierdzenie nadpłaty. Stąd, aby uciąć wątpliwości interpretacyjne, niezbędne były działania dostosowujące.

Warto jednak pamiętać, że nowe przepisy mogą zwiększać pole do potencjalnych nadużyć i prób korzystania ze zwolnienia przez podmioty nieuprawnione lub tworzące struktury o charakterze sztucznym. Pojawić mają się więc w nowelizacji także klauzule antyabuzywne. Zwolnienie nie będzie przysługiwało funduszom typu zamkniętego lub stosującym podobną politykę inwestycyjną, jeżeli zostanie uznane, że skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów, albo też skorzystanie ze zwolnienia było głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Tak oto na naszych oczach pojawiają się kolejne nowe rozwiązania w PDOPrU. O ile opodatkowanie instytucji finansowych podwyższonym CIT jest dość kontrowersyjne, tak opisywana w niniejszym tekście zmiana jest raczej oczekiwana.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →