Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.; dalej: AkcyzU), jednym z rodzajów wyrobów akcyzowych są napoje alkoholowe. Szczególne miejsce wśród napojów alkoholowych zajmuje zaś alkohol etylowy. Zgodnie z definicją z art. 93 ust. 1 pkt 1 AkcyzU, mogą nim być wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. To ważny element tej definicji. Potencjalnie, akcyzie podlegać może bowiem wszystko to, co zawiera w sobie alkohol etylowy (a więc różnego rodzaju kosmetyki, perfumy, płyny do dezynfekcji, rozpuszczalniki, środki czyszczące i wiele innych towarów).
Stawka akcyzy na alkohol etylowy do najniższych zaś nie należy i wynosi obecnie okrągłe 6275,00 PLN od hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. (art. 93 ust. 4 AkcyzU). Sam ów fakt przesądza więc często
o tym, że podmioty mające do czynienia z alkoholem etylowym w ramach swojej działalności poważnie rozważają możliwość korzystania ze zwolnień z akcyzy w tym zakresie.
A zwolnień tych jest cała paleta. Trzeba tylko dobrze je zidentyfikować, bo warunki do skorzystania z takich zwolnień bywają różne. To dobry pretekst by wychylić, tzn. pochylić się nad najnowszą interpretacją indywidualną w tym zakresie.
Czego dotyczyła sprawa?
Podatnik zamierza dokonywać sprzedaży na terytorium Polski lodów z alkoholem. Lody będą nabywane z terytorium innego kraju UE a następnie dystrybuowane w formie niezamrożonej, do zamrożenia przez klienta indywidualnego, lub też w formie zamrożonej.
Co istotne, lody raczej nie trafią do sklepików szkolnych ani na festyny rodzinne. Wszystko dlatego, że będą zawierać w sobie ok. 5% alkoholu (5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu). Produkt będzie dystrybuowany w sprzedaży detalicznej oraz oferowany innym przedsiębiorcom.
Podatnik nabrał wątpliwość co do tego, czy z tytułu WNT alkoholu etylowego zawartego w lodach powinien zapłacić akcyzę. Jego zdaniem – niekoniecznie. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 9 pkt 6 AkcyzU, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach wykorzystywanych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.
Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 22.12.2020 r., 0111-KDIB3-3.4013.182.2020.2.MW z takim stanowiskiem się zgodził. Przypomniał, że przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym nie są same lody (sklasyfikowane zgodnie z nomenklaturą scaloną pod kodem CN 2105 00 10, a więc „nie akcyzowym”). Ale wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych produktach. Natomiast alkohol taki może korzystać ze zwolnienia z akcyzy – i korzysta w tym przypadku.
Dużo się w ostatnim czasie wokół zasad opodatkowania alkoholu dzieje. Wyobraźnię pobudzają oczywiście przepisy ustawy z 14.2.2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (Dz.U. z 2020 r. poz. 1492, dalej: PromZdrKonsU). Chodzi o opodatkowanie alkoholu sprzedawanego w opakowaniach do 300 ml objętości dodatkową opłatą. Ale nie tylko.
Alkohol bywa wykorzystywany np. jako rozpuszczalnik. W interpretacji indywidualnej z 11.12.2020 r., 0111-KDIB3-3.4013.214.2020.1.JS, Dyrektor KIS zmierzył się np. z zagadnieniem alkoholu etylowego wykorzystywanego do produkcji oleju z roślin oleistych. Okazuje się, że alkohol taki może korzystać ze zwolnienia z akcyzy jako rozpuszczalnik zużywany w procesie produkcyjnym wyrobu niezawierającego w sobie alkoholu. Niezbędne jest jednak spełnienie szeregu warunków zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 oraz ust. 5-6b w tym m.in. rejestracji nabywcy jako podatnika akcyzy. To ważne, potwierdza bowiem po raz kolejny, że status ów przydaje się przedsiębiorcom, którzy niekoniecznie rozliczają się z tego podatku. A odnośnie rejestracji jako podatnik akcyzy z dniem 1.2.2021 r. pojawią się nowe zasady.
A na deser (aby pozostać w konwencji) – przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 18.10.2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 1127, dalej: SzczegZakrDanDeklR). Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 SzczegZakrDanDeklR, podatnicy w prowadzonej ewidencji dla celów VAT zobowiązani są do oznaczania dostawy napojów alkoholowych kodem GTU_01. Z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 19.11.2020 r., 0114-KDIP1-3.4012.576.2020.1.JG, wiemy już, że obowiązek oznaczania towarów należących do grupy GTU_01 dotyczy wyłącznie dostawy napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia (szerzej w: GTU_01 tylko dla alkoholu przeznaczonego do spożycia, Legalis). Interpretacja ta wyjaśnia więc kwestię m.in. płynów do dezynfekcji i kosmetyków. Ale co do lodów i innych spożywczych wyrobów zawierających alkohol… idąc tropem fiskusa wydaje się, że ich dostawę należałoby jednak kodem GTU_01 oznaczać. Tego jednak nie dowiemy się, dopóki wokół tematu oznaczeń GTU nie wyrośnie kolejna stosowna interpretacja indywidualna. Mamy oczy szeroko otwarte, gdy się pojawi, na pewno opiszemy.