Tak wynika z najnowszej wersji projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.

Wnioskodawca, czyli resort rodziny, argumentuje, że ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 475), którą ma zastąpić nowy akt, jest już pod wieloma względami nieaktualna. Rozwijający i zmieniający się rynek pracy wymusza opracowanie nowych regulacji, które będą odpowiadać na obecne potrzeby osób poszukujących pracy, bezrobotnych oraz przedsiębiorców. W ocenie projektodawców konieczne jest też wprowadzenie regulacji, które zwiększą efektywność działania publicznych służb zatrudnienia.

Pomoc firmom

Na etapie konsultacji do projektu spłynęło wiele uwag, w tym krytycznych lub sugerujących konieczność uzupełnienia zaproponowanych przepisów.

I tak, Konwent Dyrektorów Powiatowych Urzędów Pracy woj. Kujawsko-pomorskiego postulował, aby rozszerzyć krąg potencjalnych beneficjentów poradnictwa zawodowego. Zgodnie z definicją zawartą w projekcie polega ono na udzielaniu pomocy w wyborze lub zmianie zawodu, miejsca pracy, kierunku kształcenia lub szkolenia czy podnoszeniu kompetencji zawodowych.

Konwent w swoich uwagach wskazywał, że istotą tej formy pomocy jest z jednej strony planowanie rozwoju kompetencyjnego oraz dopasowanie się do aktualnej sytuacji na rynku. Dlatego warto, aby z tego narzędzia mogli skorzystać także przedsiębiorcy.

W efekcie w najnowszej wersji projektu do definicji poradnictwa zawodowego wprowadzono tę grupę osób, która obok bezrobotnych, poszukujących pracy i niezarejestrowanych może być objęta taką formą usługi w urzędzie pracy. W ich przypadku będzie obejmowało ono w szczególności udzielanie pomocy w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących zatrudnienia oraz we wspieraniu rozwoju zawodowego przedsiębiorcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.

Szczegółowe zasady dotyczące świadczenia usługi poradnictwa określone zostaną w rozporządzeniu.

Pozytywnie do zmiany podchodzi Katarzyna Kamecka, ekspertka Polskiego Towarzystwa Gospodarczego.

– To bardzo dobry pomysł. Przedsiębiorcy też są klientami urzędów pracy. Do tej pory ich potrzeby sprowadzono jednak tylko do kwestii poszukiwania pracownika. Jednak w związku ze zmianami na rynku pracy, które charakteryzuje bardzo niskie bezrobocie, urzędy pracy nie spełniają już w tym obszarze tak znaczącej roli. Dlatego dobrze, że ich rola zostanie zmodyfikowana – mówi.

Ekspertka uważa, iż w takim układzie dobrze, że jakaś część zadań tych podmiotów będzie skoncentrowana na przedsiębiorcach.

– Prowadzący działalność potrzebują bowiem fachowej pomocy w rozeznaniu potrzeb rynku czy doradztwa pod kątem zatrudnienia pracowników. Sami powinni się też rozwijać zawodowo, żeby być konkurencyjni. Dlatego dobrze, że będą mogli poradzić się ekspertów w tych kwestiach – mówi.

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Inne zmiany

Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie postulował też doprecyzowanie formy świadczenia poradnictwa zawodowego. W efekcie w najnowszej wersji projektu zapisano, że jedną z nich jest działanie na odległość z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych.

W najnowszej wersji projektu ułatwiono też kwestie naboru doradców zawodowych. Jest to szczególnie istotne w mniejszych powiatach, gdzie liczba specjalistów jest ograniczona. Dopuszczono większą elastyczność w powierzaniu wykonywania zadań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego. Dyrektorzy UP będą mogli zlecać te obowiązki doradcom do spraw zatrudnienia (aktualny pośrednik pracy) posiadających odpowiednie kwalifikacje, tj. wyższe wykształcenie lub ukończone studia podyplomowe, w zakresie poradnictwa zawodowego, lub pokrewne.

Etap legislacyjny: projekt skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów

Inne zmiany w projekcie:

  •  skład rad rynku pracy (na każdym poziomie) zostanie rozszerzony m.in. o przedstawiciela Ochotniczych Hufców Pracy;
  • wybór przewodniczącego rady rynku pracy będzie się odbywać w trybie rotacyjnym. Jego kadencja będzie trwać 12 miesięcy;
  • wprowadzono obowiązek wskazywania we wniosku o wpis do rejestru agencji zatrudnienia również adresu lokalu, pod którym dany podmiot zamierza prowadzić działalność;
  • doprecyzowano definicję lokalu agencji zatrudnienia jako miejsca przeznaczonego na biuro danego podmiotu, w którym instytucje kontrolne mają możliwość bezpośredniego kontaktu z jego przedstawicielami;
  • wprowadzono możliwość wykreślenia podmiotu z rejestru agencji w wyniku dwukrotnej odmowy poddania się kontroli przez marszałka województwa bez uzasadnionej przyczyny;
  • przedsiębiorcy zagraniczni będą mieli obowiązek wskazania we wniosku o wpis do rejestru agencji zatrudnienia osoby przebywającej na terytorium RP upoważnionej do jej reprezentowania.
Więcej treści z Rzeczpospolitej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →