Co się zmieni?

W art. 10 projekt ustawy zakłada zmiany w ustawie z 5.7.2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 195; dalej: InwestMieszkU). Zmian jest dość dużo, czytelnie można je przedstawić w tabeli porównawczej.

Aktualne brzmienie przepisu Nowe brzmienie przepisu
Art. 3 InwestMieszkU

Działalność handlową i usługową można realizować w ramach:

1) wyodrębnionej części inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszącej,

2) samodzielnego obiektu budowlanego o powierzchni sprzedaży nie większej niż 2000 m2

– pod warunkiem, że powierzchnia użytkowa przeznaczona na działalność handlową lub usługową nie będzie mniejsza niż 5% i nie przekroczy 20% powierzchni użytkowej mieszkań.

(…)

 

 

 

 

 

 

 

 

– pod warunkiem, że powierzchnia użytkowa przeznaczona na działalność handlową lub usługową nie przekroczy 20% powierzchni użytkowej mieszkań.

Zmiana polega na wykreśleniu z przepisu minimalnej powierzchni użytkowej przeznaczonej na działalność handlową lub usługową.
Art. 7 InwestMieszkU Wprowadzenie ust. 5a w brzmieniu: „Bieg terminu, o którym mowa w ust. 4 (termin na podjęcie uchwały o ustaleniu lokalizacji przez radę gminy), ulega zawieszeniu na wniosek inwestora – na okres wskazany w tym wniosku. Jeżeli w okresie 60 dni od daty zawieszenia inwestor nie zwróci się o podjęcie postępowania, wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji uważa się za wycofany”.
Zmiana wprowadza możliwość zawiesza procedury na wniosek inwestora. Skutkiem zwłoki w podjęciu postępowania będzie uznanie, że wniosek został w ogóle wycofany. Projekt nie rozstrzyga, czy wniosek może być złożony tylko jeden raz.
Art. 7 ust. 16 zd. 3 InwestMieszkU

(…). W przypadku modyfikacji wniosku przepisy ust. 1–15 stosuje się.

 

 

W przypadku modyfikacji wniosku przepisy ust. 1–15 stosuje się, przy czym opinie, o których mowa w ust. 12, i uzgodnienia, o których mowa w ust. 14, ponawia się w niezbędnym zakresie

Nowelizacja jednoznacznie wprowadza zmiany w procedurze podejmowania uchwały, zmierzające do jej przyspieszenia w razie zmiany wniosku przez inwestora.
Art. 7 ust. 17 zd. 1 InwestMieszkU

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) przedkłada radzie gminy projekt uchwały, o której mowa w ust. 4, wraz z opiniami i uwagami oraz wynikiem dokonanych uzgodnień.

 

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) przedkłada radzie gminy projekt uchwały, o której mowa w ust. 4, wraz z opiniami i uwagami oraz wynikiem dokonanych uzgodnień, a także porozumieniem, o którym mowa w art. 22 ust. 1, o ile zostało zawarte.

Zmiana w procedurze podejmowania uchwały przez radę gminy polega na obowiązku przedłożenia przez wójta dodatkowo porozumienia, jeżeli było z inwestorem zawarte.
Art. 17 ust. 4a pkt 2 InwestMieszkU

Dla inwestycji mieszkaniowej określa się (…) minimalną liczbę miejsc postojowych wynoszącą co najmniej 1,5-krotność liczby mieszkań przewidzianej do realizacji w ramach inwestycji mieszkaniowej.

Projekt przewiduje uchylenie tej regulacji
Zmiana polega na uchyleniu obowiązku określenia dla inwestycji mieszkaniowej minimalnej liczby miejsc postojowych – na poziomie krajowym (ustawą). Kwestia ta w dotychczasowej praktyce była dość kontrowersyjna.
Art. 17 ust. 4b InwestMieszkU Dodanie pkt 2a, zgodnie z którym obowiązek zapewnienia minimalnego udziału ogólnodostępnego, nieogrodzonego, urządzonego terenu wypoczynku oraz rekreacji lub sportu w ramach powierzchni biologicznie czynnej, o którym mowa w art. 17 ust. 4a pkt 1 InwestMieszkU, nie dotyczy inwestycji mieszkaniowych spełniających wymogi dostępu do urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu, o których mowa w ust. 4.
Zmiana rozszerza katalog inwestycji, które nie muszą spełniać określonego w ustawie minimalnego udziału ogólnodostępnego terenu.
Art. 17 ust. 4d pkt 2 InwestMieszkU

Dla inwestycji mieszkaniowej zlokalizowanej w obszarze zabudowy śródmiejskiej określa się (…) minimalną liczbę miejsc postojowych co najmniej równą liczbie mieszkań przewidzianej do realizacji w ramach inwestycji mieszkaniowej.

Projekt przewiduje uchylenie tej regulacji
Zmiana polega na uchyleniu obowiązku określenia dla inwestycji mieszkaniowej w obszarze zabudowy śródmiejskiej minimalnej liczby miejsc postojowych – na poziomie krajowym (ustawą).
Art. 19 ust. 3 InwestMieszkU

W lokalnych standardach urbanistycznych, o których mowa w ust. 1, rada gminy może określić liczby miejsc postojowych niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej większe niż określone w art. 17 ust. 4a pkt 2 lub art. 17 ust. 4d pkt 2 lub obowiązek zapewnienia dostępu do sieci ciepłowniczej na zasadach wynikających z przepisów ustawy z 10.4.1997 r. – Prawo energetyczne.

 

W lokalnych standardach urbanistycznych, o których mowa w ust. 1, rada gminy może określić liczbę miejsc postojowych niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej lub obowiązek zapewnienia dostępu do sieci ciepłowniczej na zasadach wynikających z przepisów ustawy z 10.4.1997 r. – Prawo energetyczne.

Zmiana polega na tym, że ilość miejsc postojowych w związku z realizacją inwestycji mieszkaniowej na podstawie specustawy może być – ale nie musi i nie wynika z treści uchwały ustalającej lokalizację inwestycji – określona przez lokalnego prawodawcę. Rada gminy może to uczynić w ramach odrębnej uchwały o lokalnych standardach urbanistycznych.
Art. 22 ust. 2 InwestMieszkU

[1. Przed podjęciem uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji towarzyszącej gmina może zawrzeć z inwestorem porozumienie określające sposób realizacji inwestycji towarzyszącej.]

2. Zawarcie porozumienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi przy ubieganiu się o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej, inwestycji towarzyszącej lub o pozwolenie na budowę podstawę do uznania, że wymogi dotyczące standardów lokalizacji i realizacji tych inwestycji zostały spełnione w zakresie wynikającym z tego porozumienia.

Dodanie zd. 2 do ust. 2 w brzmieniu: „W tym zakresie nie stosuje się wymogów, o których mowa w art. 17 lub w akcie prawa miejscowego wydawanym na podstawie art. 19”.
Zawarcie porozumienia z inwestorem nie oznacza, że zostały spełnione wymogi opisane w art. 17 InwestMieszkU i określone przez radę gminy lokalne standardy urbanistyczne.
Art. 22 ust. 6 InwestMieszkU

Porozumienie z inwestorem zawiera wójt (burmistrz, prezydent miasta) na podstawie uchwały rady gminy. Przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym stosuje się odpowiednio.

 

Porozumienie z inwestorem zawiera wójt (burmistrz, prezydent miasta). Do porozumienia nie stosuje się przepisu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym oraz uchwał dotyczących zasad wydanych na podstawie tego przepisu.

Zmiana uchyla wymóg uzyskania zgody rady gminy do zawarcia przez wójta porozumienia z inwestorem. Regulacja obejmuje także uchwały określające zasady wyrażania takiej zgody w związku z rozporządzaniem nieruchomością publiczną.
Art. 22 InwestMieszkU Projekt przewiduje dodanie ust. 7 w brzmieniu: „Skutki prawne porozumienia, o którym mowa w ust. 1, powstają z dniem wejścia w życie uchwały o ustaleniu lokalizacji, o której mowa w art. 7 ust. 1”.
Nowa regulacja skuteczność prawną porozumienia uzależnia czasowo od wejścia w życie uchwały o ustaleniu lokalizacji. Skutki te następują jednocześnie.
Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Jak wybrane zmiany uzasadnia prawodawca?

W dokumencie przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii „Ocena Skutków Regulacji (OSR)” wskazano, że w procedurze przyjmowania uchwał o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej także zidentyfikowano elementy, których modyfikacja może wpłynąć na szersze wykorzystanie narzędzia (do czasu pełnego wdrożenia reformy systemu planowania przestrzennego).

Proponowane rozwiązania mają usprawnić procedurę. Cel ten prawodawca planuje osiągnąć poprzez m.in. usunięcie wymogu zachowania minimalnego udziału powierzchni handlu i usług w każdej inwestycji, uzupełnienie przepisów odnoszących się do realizacji inwestycji w zabudowie śródmiejskiej, umożliwienie zawieszenia biegu terminu procedury w przypadku konieczności dokonania modyfikacji wniosku oraz ograniczenie związanego z tym ponawiania procedury.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →