Prace nad nowymi zasadami adwokackiej reklamy trwają od wielu miesięcy. Problem stał się palący w lutym, gdy Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciw Polsce (oraz Malcie i Słowenii) w sprawie naruszania przez te państwa dyrektyw dotyczących usług na rynku wewnętrznym oraz usług społeczeństwa informacyjnego. Zakazują one bowiem tak radykalnego zakazu promowania profesjonalnych usług, jaki istnieje w palestrze.

Nowe zasady wykonywania zawodu mają więc umożliwić adwokatom korzystanie z „informacji handlowej”, przez którą rozumiana jest każda forma komunikacji mająca na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata.

Pozostały jednak pewne ograniczenia: informacja nie może naruszać tajemnicy adwokackiej czy zasad lojalności i koleżeństwa. Nie może mieć też m.in. charakteru ocennego lub porównawczego. Możliwe będzie za to korzystanie w celu autopromocji z opinii klientów. Adwokat musi jednak poinformować tych klientów o formie, treści, sposobie i kontekście informacji handlowej oraz uzyskać ich pisemną zgodę na tego typu publikacje.

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Treść takich komentarzy nie może też wyolbrzymiać zaangażowania adwokata w świadczoną pomoc prawną. Adwokat podejmie również wszelkie działania w celu usunięcia informacji handlowej na jego temat, niezgodnie z zasadami KEA. Nie może też korzystać w celach promocyjnych z usług osób trzecich ani składać za ich pośrednictwem oferty świadczenia usług.

– Projektowane przepisy nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia założonego celu – tłumaczy prezes NRA Przemysław Rosati. – Ograniczenia i zakazy wprowadzone w przepisach są spójne z wynikami badań oraz z oczekiwaniami klientów i adwokatów co do formy i treści reklamy usług – dodaje.

Podkreśla przy tym, że projektowane przepisy wprowadzają również odpowiedzialność adwokata za informacje handlowe opublikowane przez osoby trzecie w jego imieniu lub na jego rzecz, co dodatkowo wzmacnia ochronę interesu publicznego.

– Mają one na celu utrzymanie zaufania do usług adwokackich oraz zapobieganie nadużyciom. Jednocześnie liberalizacja przepisów dotyczących reklamy może wpłynąć pozytywnie na konkurencję na rynku usług adwokackich oraz na jakość świadczonych usług – podsumowuje prezes NRA.

Projekt zostanie poddany konsultacjom wewnątrz środowiska. Głosowanie nad ostateczną wersją zaplanowano na 26–28.5.2023 r.

Więcej treści z Rzeczpospolitej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →