– NSZZ Solidarność wniosła temat podniesienia wysokości stawki diety podróżnej oraz tzw. kilometrówki na posiedzenie zespołu ds. budżetu i wynagrodzeń jeszcze w grudniu 2021 r. – mówi Katarzyna Drabczyk, kierownik Biura Eksperckiego, Dialogu i Polityki Społecznej NSZZ Solidarność. – Te stawki nie były zmieniane odpowiednio od 2013 r. i 2007 r.
Zmiana podejścia
W pierwszej odpowiedzi, którą partnerzy społeczni dostali kilka tygodni temu, Marlena Maląg, minister rodziny i polityki społecznej, stwierdziła, że w jej resorcie nie toczą się prace w tym zakresie. Dodała, że systemowej podwyżki nie będzie, bo budżetówki na to nie stać.
W ostatnich dniach okazało się jednak, że resort rodziny podjął prace nad zmianą przepisów w tym zakresie. Deklaracja zmian stawki diety padła z ust Stanisława Szweda, wiceministra rodziny i polityki społecznej, w czasie ostatniego spotkania ze związkowcami i pracodawcami w RDS. O ile dokładnie wzrośnie dieta za podróże służbowe – jeszcze nie wiadomo.
MF w odpowiedzi na te postulaty w piśmie z 7.2.2022 r. stwierdził, że do zmiany stawki kilometrówki niezbędna jest nowela delegacji do wydania rozporządzenia w tym zakresie. Tak, by przy okazji zastąpić pojemność silnika mocą. Pozwoli to na objęcie regulacją wszystkich pojazdów, w tym elektrycznych i z napędami alternatywnymi, oraz na ustalenie stawek kilometrówki adekwatnie do bieżących warunków technologicznych.
MF nie zdradził jednak szczegółów, kiedy dokładnie i czy w ogóle stawka kilometrówki doczeka się zmian.
– Problem dotyka w sposób szczególny listonoszy, leśników i pracowników socjalnych, którzy używają aut prywatnych do celów służbowych – dodaje Drabczyk z NSZZ „S”.
– Zmiany w tym zakresie są niezbędne, gdyż od 2007 r., gdy po raz ostatni została ustalona stawka kilometrówki, średnia cena za litr paliwa wzrosła o około 40 proc, a koszty eksploatacji samochodów jeszcze więcej – wylicza Norbert Kusiak, dyrektor wydziału gospodarczego OPZZ.
– To samo dotyczy stawki diety za podróż służbową. 30 zł na cały dzień to stanowczo za mało, aby zrekompensować pracownikowi zwiększone koszty wyżywienia poza domem. Wystarczy tu wskazać, że zgodnie z ostatnimi danymi GUS ceny za usługi gastronomiczne wzrosły rok do roku o ponad 9 proc. Dlatego uważamy, że stawka diety za podróż służbową powinna wzrosnąć do co najmniej 50 złotych za jeden dzień. Obecnie pracownicy dokładają z własnej kieszeni do podróży służbowych.
Trzeba urealnić
– Podjęcie kwestii rewizji kwoty kilometrówki i diet za podróże służbowe jest zasadne, biorąc pod uwagę przez jak długi okres były utrzymane na stałym poziomie – komentuje Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich. – Uwzględniając wzrost cen, jaki nastąpił w tym czasie, realna wartość tych stawek znacząco się obniżyła. Ustalając ich nową wartość, ministerstwo powinno kierować się przede wszystkim wskaźnikami inflacji za okres od ostatniej waloryzacji. W przypadku przedsiębiorców, koszty podróży służbowych pracowników już dawno oderwały się od wartości określonych w rozporządzeniu, a w przypadku przyznania przez nich pracownikom wyższych kwot, naliczane są od nich składki na ubezpieczenia społeczne. Co do zasady składki te powinny być należne od faktycznego przychodu pracownika, a nie kwot przyznanych na pokrycie ponoszonych kosztów.
Stawki z wieloletnim stażem
Kilometrówka dla samochodu osobowego uzależniona jest obecnie od pojemności skokowej jego silnika i wynosi za 1 km podróży autem z silnikiem o pojemności do 900 cm sześc. – 0,5214 PLN, a powyżej 900 cm sześc. – 0,8358 PLN. Rozporządzenie przewiduje także kilometrówkę za przejazd motocyklem – 0,2302 PLN, i motorowerem – 0,1382 PLN.
Z kolei stawka diety za podróże służbowe wynosi 30 zł, z czego:
śniadanie – 25 proc. diety, obiad – 50 proc. diety, i kolacja – 25 proc. diety. W razie zapewnienia tych posiłków w czasie podróży służbowych dieta jest odpowiednio zmniejszana.
Jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
- mniej niż 8 godzin – dieta nie przysługuje,
- od 8 do 12 godzin – przysługuje 50 proc. diety,
- ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.
Jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
- do 8 godzin – przysługuje 50 proc. diety,
- ponad 8 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →