• Zakłada się rozszerzenie katalogu czynów uznawanych za znęcanie się nad zwierzętami o nowe przypadki.
  • Projekt zmian przewiduje wprowadzenie obowiązku kastracji i oznakowania psów oraz kotów na terenie całego kraju.
  • Nowelizacja zakłada wprowadzenie zakazu utrzymywania psów na uwięzi oraz określa szczegółowe wymagania dotyczące standardów kojców, uwzględniając potrzeby zwierząt i zapewniając im godne warunki życia.

Cel wydania ustawy

Celem nowelizacji jest poprawa ich dobrostanu oraz doprecyzowanie i rozszerzenie zakresu tejże ochrony w ten sposób, by lepiej uwzględniać ich potrzeby fizyczne, psychiczne oraz społeczne.

Zmienione przepisy mają zredukować problem bezdomności zwierząt domowych oraz skutecznie ochronić ich populację, zapewnić identyfikowalność zwierzętom odmowym oraz poprawić standardy funkcjonowania schronisk dla bezdomnych zwierząt.

Co istotne, potrzeba wprowadzenia projektowanych zmian jest podyktowana zarówno postępem cywilizacyjnym społeczeństwa, jak i wynikami badań naukowych w zakresie potrzeb zwierząt oraz ich inteligencji emocjonalnej.

Sektor publiczny – Sprawdź aktualną listę szkoleń Sprawdź

Zmiany w przepisach o ochronie zwierząt

Uzupełnienie i dostosowanie definicji legalnych

Nowelizacja zakłada zmianę poszczególnych definicji legalnych określonych w art. 4 OchrZwU oraz wprowadzenie nowych definicji. Celem tych działań jest poprawa dobrostanu zwierząt oraz doprecyzowanie i rozszerzenie zakresu ich ochrony, by lepiej uwzględniać wszystkie potrzeby zwierząt.

Jako przykład można wskazać projektowaną definicję:

  • humanitarnego traktowania zwierząt – przez które rozumie się traktowanie uwzględniające potrzeby zwierzęcia (w tym poznawcze i psychologiczno-społeczne) oraz zapewniające mu opiekę i ochronę;
  • okrutnych metod w chowie lub hodowli – przez które rozumie się działania lub zaniechania człowieka prowadzącego do zmian patologicznych w stanie zdrowia zwierzęcia (fizycznego lub psychicznego), zwłaszcza w postaci skutków znoszenia dotkliwego bólu, przymuszania do określonego zachowania się (w tym uległości) głodem, pragnieniem, działaniem impulsu elektrycznego bądź innymi zabiegami tego rodzaju, w szczególności karmienie lub pojenie zwierząt przemocą.

Powołane przykłady doprecyzowują potrzeby zwierząt, tak by nie budziło wątpliwości, że swoim zakresem obejmują także potrzeby poznawcze i psychologiczno-społeczne oraz dotyczą stanu uogólnionego zdrowia.

Rozszerzenie katalogu czynów uznanych za znęcanie się nad zwierzętami

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, aktualne brzmienie zdania wstępnego art. 6 ust. 2 OchrZwU prowadzi do istotnych rozbieżności interpretacyjnych. Niejednokrotnie organy ścigania, jak i sądy błędnie przyjmują, że do popełnienia przestępstwa znęcania się nad zwierzętami może dojść wyłącznie wskutek działania oraz że jednorazowe zachowanie nie jest objęte dyspozycją omawianego przepisu.

Zaproponowano więc dodanie klauzuli precyzującej o następującej treści: „Przez znęcanie się nad zwierzętami należy rozumieć zadawanie albo dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpień, poprzez działanie lub zaniechanie w tym jednorazowe zachowanie (…)”.

Zakłada się również rozszerzenie katalogu o wypadki znęcania się nad zwierzętami, takie jak:

  • pozostawianie zwierzęcia domowego w zamknięciu lub samotności przez okres skutkujący jego cierpieniem;
  • sprzedaż detaliczna żywych ryb, za wyjątkiem ryb akwariowych (ozdobnych);
  • wykorzystywanie zwierząt do walk przez ich właściciela lub opiekuna.

Wprowadzenie zakazu używania wyrobów pirotechnicznych widowiskowych klasy F2 oraz klasy F3

Projekt zakłada dodatnie do OchrZwU art. 7a, zgodnie z którym w celu zapobiegania narażaniu zwierząt na cierpienie, utratę zdrowia lub życia, zabrania się używania wyrobów pirotechnicznych widowiskowych klasy F2 oraz klasy F3, o których mowa w przepisach CywilMatWybU.

Zakaz ten nie dotyczy jednak przedsiębiorców i jednostek naukowych, działających na podstawie przepisów CywilMatWybU oraz podmiotów uprawnionych do używania wyrobów pirotechnicznych widowiskowych na mocy odrębnych przepisów.

Zdaniem autorów projektu swoboda używania wyrobów pirotechnicznych jest rażącym naruszeniem ogólnych zasad statuowanych OchrZwU, w szczególności naczelnej zasady humanitarnego traktowania zwierząt.

Zakaz utrzymywania psów na uwięzi i określenie warunków bytowania psów utrzymywanych w kojcach

W projektowanym art. 9 OchrZwU poza wprowadzeniem zakazu utrzymywania zwierząt na uwięzi, określono również warunki utrzymywania psów w kojcach.

Zgodnie z projektowanymi przepisami, osoby utrzymujące psa w kojcu, mają obowiązek zapewnienia by kojec miał trwałą i stabilną konstrukcję, ze stałym dostępem do światła dziennego, posiadającą utwardzone podłoże i zadaszenie co najmniej w 50% powierzchni, z ogrodzeniem ażurowym, którego łączna powierzchnia prześwitów, umożliwiająca naturalny przepływ powietrza, powinna wynosić co najmniej 70% powierzchni, o wysokości nie mniejszej niż 2 m.

Co istotne, w przypadku utrzymywania psa w kojcu, nieogrzewanym pomieszczeniu lub na otwartej przestrzeni, nowelizacja zakłada obowiązek zapewnienia psu budy, wykonanej z drewna lub materiałów drewnopochodnych stanowiących barierę termiczną, z izolacją cieplną zapewniającą utrzymanie w jej wnętrzu temperatury powyżej 0°C, chroniącą przed warunkami atmosferycznymi.

Obowiązkowa kastracja psów i kotów

Projekt zakłada dodatnie do OchrZwU art. 9d, zgodnie z którym psy i koty na obszarze całego kraju podlegają obowiązkowej kastracji, co dotyczy obu płci. Co ważne, nie dotyczy to psów lub kotów utrzymywanych w celach hodowlanych przez hodowców.

Każdy właściciel lub opiekun psa lub kota będzie zobowiązany do poddania zwierzęcia kastracji w terminie 2 miesięcy od daty wejścia w jego posiadanie. Co do zasady, koszty kastracji spoczywać będą na posiadaczu psa lub kota.

Obowiązek oznakowania psów i kotów oraz utworzenie centralnego rejestru zwierząt oznakowanych

Projektowane zmiany dotyczą również obowiązkowego oznakowania psów i kotów oraz utworzenia centralnego rejestru. Proponowana regulacja pozwoli na szybkie i skuteczne ustalenie właściciela zwierzęcia, które zagubiło się oraz zostało umieszczone w schronisku dla bezdomnych zwierząt.

Jak wynika z dodanego do OchrZwU art. 11c, psy i koty na obszarze całego kraju podlegać będą obowiązkowemu oznakowaniu poprzez chipowanie. Obowiązek ten należy zrealizować w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w posiadanie zwierzęcia.

Psy i koty poddane oznakowaniu podlegać będą wpisowi do Centralnego Rejestru Zwierząt Oznakowanych, prowadzonego przez lekarzy weterynarii.

Etap legislacyjny

Obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw 27.11.2024 r. skierowano do dalszego procedowania w Komisji Nadzwyczajnej do spraw ochrony zwierząt.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →