Co się zmieni?

W art. 6 projekt ustawy zakłada zmiany w ustawie z 27.3.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1130; dalej: PlanZagospU) polegające na:

Zmianie art. 2 pkt 5a PlanZagospU czyli modyfikacji definicji pojęcia „inwestycja uzupełniająca” w części końcowej tej definicji poprzez wskazanie, że realizacja ww. inwestycji nie musi służyć wyłącznie obsłudze inwestycje głównej, ale może służyć także innej inwestycji, która służy wykonywaniu zadań własnych gminy.

Zmianie art. 13a ust. 1 PlanZagospU czyli modyfikacji wyłączenia od obowiązku uchwalenia planu ogólnego poprzez wskazanie, że plan taki nie jest wymagany nie tylko w przypadku terenów zamkniętych innych niż ustalane przez ministra właściwego do spraw transportu, ale także w przypadku morskich wód wewnętrznych.

Zmianie art. 17 pkt 6 lit. b tiret 15 i 16 PlanZagospU czyli modyfikacja procedury uzgodnieniowej projekt planu miejscowego poprzez uchylenie regulacji dotyczącej uzgodnienia projektu z ministrem właściwym ds. środowiska w odniesieniu do udokumentowanych złóż kopalin i jednocześnie wprowadzenie obowiązku uzgodnienia projektu ze spółką celową zajmującą się realizacją inwestycji CPK w zakresie dotyczącym lokalizacji Inwestycji i Inwestycji Towarzyszących oraz obszaru otoczenia CPK, o którym mowa w ustawie z 10.5.2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1747).

Zmiana art. 27a zd. 2 PlanZagospU czyli uchylenie warunku związanego z procedowaniem planu miejscowego bądź jego zmiany w trakcie sporządzania planu ogólnego lub jego zmiany, tj. warunku, że uchwalenie planu miejscowego albo jego zmiany może nastąpić najwcześniej po upływie terminu na wydanie przez wojewodę rozstrzygnięcia nadzorczego dotyczącego uchwały w sprawie planu ogólnego albo jego zmiany.

Zmiana art. 27b ust. 1 pkt 2 lit. e PlanZagospU czyli modyfikacja procedury uproszczonej zmiany planu miejscowego w przypadku zmiany ustaleń dotyczących kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu o wartość nie większą niż 10% wartości obowiązujących parametrów i wskaźników, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 6 lub ust. 3 pkt 10 PlanZagospU poprzez dodatkowe wskazanie, że w przypadku parametrów maksymalnej wysokości zabudowy oraz maksymalnej nadziemnej intensywności zabudowy dopuszcza się zastosowanie postępowania uproszczonego do zmiany planu miejscowego także w zakresie zwiększenia tych parametrów o wartość umożliwiającą realizację jednej kondygnacji więcej, niż wynika to z ustaleń obowiązującego planu miejscowego.

Szkolenia zakresu prawa budowlanego i nieruchomości – aktualna lista szkoleń Sprawdź

Zmiana art. 37ec PlanZagospU czyli modyfikacja procedury sporządzania zintegrowanych planów inwestycyjnych (ZPI) poprzez:

  1. uchylenie obowiązku wyrażenie zgody przez radę gminy na przystąpienie do sporządzenia ZPI (art. 37ec ust. 1 PlanZagospU)
  2. określenie obowiązku prowadzenia negocjacji pomiędzy inwestorem a wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) co do umowy urbanistycznej, a nie treści jej projektu (art. 37ec ust. 2 pkt 1 PlanZagospU
  3. określenie obowiązku przygotowania przez wójta założeń do umowy urbanistycznej obejmującej w szczególności zakres zobowiązań stron zamiast przygotowania projektu umowy urbanistycznej (art. 37ec ust. 2 pkt 2 PlanZagospU)
  4. określenie obowiązku udostępnienia w Rejestrze Urbanistycznym (od 1.1.2026 r.) założeń do umowy urbanistycznej, a nie projektu tej umowy (art. 37ec ust. 2 pkt 3 PlanZagospU)
  5. wskazanie obowiązku sporządzenia umowy urbanistycznej przez wójta na końcowym etapie procedury, z uwzględnieniem założeń do tej umowy (art. 37ec ust. 2 pkt 7 PlanZagospU)
  6. wskazanie, że rada gminy rozstrzyga w przedmiocie ZPI w terminie 2 miesięcy od dnia dokonania czynności, o której mowa w art. 37ec ust. 2 pkt 9 PlanZagospU), tj. przekazania jej dokumentów dotyczących ZPI (nowy art. 37ec ust. 7)
  7. modyfikację procedury zaskarżania ZPI do wojewódzkiego sądu administracyjnego poprzez wskazanie, że przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi; skargę rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę, zaś skargę kasacyjną rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia jej wniesienia (nowy art. 37ec ust. 8-9).

Zmiana art. 37ed PlanZagospU czyli modyfikacja procedury przygotowania umowy urbanistycznej poprzez wskazanie, że:

  1. rada gminy może ustalić w formie uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, wytyczne dotyczące umowy urbanistycznej obejmujące, w szczególności, zasady określania zakresu zobowiązań inwestora
  2. zakres zobowiązań inwestora w umowie urbanistycznej określa się racjonalnie oraz proporcjonalnie do wielkości inwestycji, wyrażonej charakterystycznymi parametrami, w szczególności powierzchnią użytkową albo mocą zainstalowaną, kierując się zasadą równego traktowania inwestorów w odniesieniu do porównywalnych inwestycji, z zastrzeżeniem możliwości różnicowania świadczeń w przypadku różnic w dostępie terenu inwestycji do infrastruktury technicznej i społecznej (nowy art. 37ed ust. 12-13).

Zmiana art. 61 ust. 1a PlanZagospU czyli zwiększenie katalogu inwestycji lokalizowanych na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, które nie muszą być przewidziane w obszarze uzupełnienia zabudowy planu ogólnego, tj. dla inwestycji lokalizowanych na terenach zamkniętych ustalanych przez organ inny niż minister właściwy ds. transportu (nowy art. 61 ust. 1a pkt 3).

Zmiany w ustawie nowelizującej i przepisy przejściowe

Dodatkowo omawiany projekt wprowadza w art. 12 szereg zmian w samej ustawie nowelizującej z 2023 r., tj. ZmPlanZagospU2023. Jedną z takich zmian jest doprecyzowanie, że do dnia wejścia w życie planu ogólnego gminy w danej gminie, ilekroć w przepisach odrębnych, w szczególności w przepisach wydanych na podstawie PrBud jest mowa o zabudowie śródmiejskiej, należy przez to rozumieć również zabudowę śródmiejską określoną w uchwale o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej albo uchwale o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej i inwestycji towarzyszącej, na obszarze zabudowy śródmiejskiej określonej w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Z przepisów przejściowych wynika, że do spraw opracowania i uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego albo ich zmian, do których przystąpiono przed dniem wejścia w życie ustawy (projektu), stosuje się art. 17 pkt 6 lit. b PlanZagospU w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą (art. 13 projektu).

Ponadto ZPI, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc i mogą być zmieniane. Do spraw opracowania i uchwalania ZPI, sporządzanych na podstawie wniosku złożonego przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy PlanZagospU w brzmieniu dotychczasowym. Z kolei do spraw opracowania i uchwalania ZPI, w których inwestycję główną stanowi zabudowa mieszkaniowa lokalizowana na terenach przeznaczonych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę, do dnia wejścia w życie planu ogólnego gminy w danej gminie nie stosuje się obowiązku sporządzenia przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta projektu planu zgodnie z zapisami studium oraz obowiązku stwierdzenia przez radę gminy, że plan nie narusza ustaleń tego studium. Przepisu nie stosuje się do terenów zabudowy zagrodowej i rolniczej, zieleni, sportu i rekreacji.

Nałożenie obowiązku stosowania ww. przepisów w czasie, gdy wiele sytuacji przejściowych przewiduje ZmPlanZagospU2023 może prowadzić do szeregu problemów praktycznych.

Komentarz

Zmiany ocenić należy pozytywnie, m.in. w zakresie procedury uproszczonej dla przygotowania i zmiany planów miejscowych. Aktualnie możliwe jest sporządzenie planu miejscowego przy zastosowaniu procedury uproszczonej w przypadku m.in. zmiany parametrów, w tym wysokości zabudowy, o nie więcej niż 10%. W odniesieniu do budynków niższych niż 30 m taka zmiana nie umożliwia dobudowania dodatkowej pełnej kondygnacji, przez co przepis ma ograniczone zastosowanie praktyczne. Przepis jest obecnie nieużyteczny w przypadku dobudowy jednej kondygnacji budynków niskich.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →