• Wydłużono o 2 lata – tj. do grudnia 2026 r. okres, w którym SOR-y powinny dostosować się do wymagań technicznych,
  • Modernizacje lub budowy lądowisk mają być finansowane ze środków Funduszu Medycznego.

Obecny stan prawny – minimalne wymagania kadrowe

Zgodnie z przepisami rozporządzenia z 27.6.2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 336), do 31.12.2024 r. SOR-y miały czas na spełnienie następujących wymagań:

  • dostęp do całodobowego lotniska zlokalizowanego w takiej odległości, aby było możliwe przyjęcie osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, bez pośrednictwa specjalistycznych środków transportu sanitarnego,
  • w przypadku braku możliwości spełnienia powyższych wymagań – posiadanie całodobowego lądowiska, zlokalizowanego w takiej odległości, aby było możliwe przyjęcie osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, bez pośrednictwa specjalistycznych środków transportu sanitarnego, przy czym lądowisko powinno spełniać wymagania określone w załączniku,
  • w przypadku braku możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych powyżej – dopuszcza się odległość oddziału od lotniska lub lądowiska większą niż określona powyżej, ale pod warunkiem że oddział zabezpieczy specjalistyczny środek transportu sanitarnego, a czas trwania transportu osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego do oddziału nie przekroczy 5 minut, licząc od momentu przekazania pacjenta przez lotniczy zespół ratownictwa medycznego do specjalistycznego środka transportu sanitarnego.
Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Przyczyna zmian

Z danych powołanych w Ocenie Skutków Regulacji wynika, że blisko 80% SOR-ów nie spełnia powyższych warunków lub ma trudności w ich spełnieniu.

Jeśli już istnieją jakieś lotniska lub lądowiska, to wymagają one modernizacji, ale w większości przypadków takie obiekty trzeba po prostu wybudować. Resort zdrowia deklaruje, że ma być to finansowane z Funduszu Medycznego.

Nie ulega jednak wątpliwości, że wymóg ten nie zostanie spełniony do końca 2024 r.

Planowane zmiany

Faktyczne trudności w realizacji wymagań technicznych spowodowały planowane przedłużenie terminu na spełnienie powyższych warunków do 31.12.2026 r.

Dodatkowo, planowane jest dodanie nowego przepisu o charakterze przejściowym, zgodnie z którym lądowiska powstałe przed dniem wejścia w życie planowanego rozporządzenia, które ze względów konstrukcyjnych:

  1. nie mogą uzyskać nośności 5700 kg MTOM;
  2. nie mogą przyjąć śmigłowców o maksymalnym wymiarze D=15m;
  3. nie posiadają wymaganej niezabudowanej przestrzeni – Airgap albo przestrzeń ta nie spełnia swojej roli w wyniku posiadania parametrów niezgodnych z wymaganiami załącznika do rozporządzenia
    – mogą być użytkowane w zakresie, w jakim otrzymają wpis o ograniczeniach użytkowych w dokumentacji podmiotu leczniczego utworzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia w celu realizacji zadań lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.

Natomiast lądowiska powstałe przed dniem wejścia w życie planowanego rozporządzenia, mogą być użytkowane w zakresie określonym w dokumentacji podmiotu leczniczego utworzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia w celu realizacji zadań lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, nawet w przypadku, gdy w obszarze powierzchni ograniczających wysokość obiektów, określonych w przepisach Rozdziału 2 ust. 6–9 oraz Rozdziału 3 ust. 8–11 załącznika do rozporządzenia, znajdują się sztuczne obiekty wyższe, niż wynika to z granicznej wysokości płaszczyzny o wymaganym dla danego lądowiska nachyleniu od granicy strefy bezpieczeństwa (SA), jeżeli:

  1. w dokumentacji tego podmiotu leczniczego znajduje się wpis o ograniczeniach użytkowych;
  2. studium aeronautyczne dla lądowiska, które zostało zaakceptowane przez ten podmiot leczniczy potwierdza, że sztuczny obiekt nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo ani regularność operacji wykonywanych przez jego śmigłowce

– przy czym ograniczenie wysokości obiektów w płaszczyznach może być osiągnięte poprzez odpowiednie zmniejszenie wymiarów strefy podejścia końcowego i startu FATO oraz otaczającej ją strefy bezpieczeństwa (SA), zgodnie z przepisami Rozdziału 2 ust. 1–4 oraz Rozdziału 3 ust. 2–4 załącznika do rozporządzenia.

Sensem powyższych zmian i wprowadzenia takiego przepisu jest umożliwienie dalszego korzystania z lądowisk przy dopuszczeniu występowania niektórych przeszkód sztucznych (stałych). Bez takiego zabiegu, dalsza eksploatacja takiego lądowiska nie byłaby możliwa.

Zmiany w przepisach mają wejść z końcem 2024 r.

Etap legislacyjny

Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego jest w trakcie konsultacji społecznych; znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Ministra Zdrowia pod numerem: MZ 1717.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →