- Wydłużono o 2 lata – tj. do grudnia 2026 r. okres, w którym SOR-y powinny dostosować się do wymagań technicznych,
- Modernizacje lub budowy lądowisk mają być finansowane ze środków Funduszu Medycznego.
Obecny stan prawny – minimalne wymagania kadrowe
Zgodnie z przepisami rozporządzenia z 27.6.2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 336), do 31.12.2024 r. SOR-y miały czas na spełnienie następujących wymagań:
- dostęp do całodobowego lotniska zlokalizowanego w takiej odległości, aby było możliwe przyjęcie osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, bez pośrednictwa specjalistycznych środków transportu sanitarnego,
- w przypadku braku możliwości spełnienia powyższych wymagań – posiadanie całodobowego lądowiska, zlokalizowanego w takiej odległości, aby było możliwe przyjęcie osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, bez pośrednictwa specjalistycznych środków transportu sanitarnego, przy czym lądowisko powinno spełniać wymagania określone w załączniku,
- w przypadku braku możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych powyżej – dopuszcza się odległość oddziału od lotniska lub lądowiska większą niż określona powyżej, ale pod warunkiem że oddział zabezpieczy specjalistyczny środek transportu sanitarnego, a czas trwania transportu osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego do oddziału nie przekroczy 5 minut, licząc od momentu przekazania pacjenta przez lotniczy zespół ratownictwa medycznego do specjalistycznego środka transportu sanitarnego.
Przyczyna zmian
Z danych powołanych w Ocenie Skutków Regulacji wynika, że blisko 80% SOR-ów nie spełnia powyższych warunków lub ma trudności w ich spełnieniu.
Jeśli już istnieją jakieś lotniska lub lądowiska, to wymagają one modernizacji, ale w większości przypadków takie obiekty trzeba po prostu wybudować. Resort zdrowia deklaruje, że ma być to finansowane z Funduszu Medycznego.
Nie ulega jednak wątpliwości, że wymóg ten nie zostanie spełniony do końca 2024 r.
Planowane zmiany
Faktyczne trudności w realizacji wymagań technicznych spowodowały planowane przedłużenie terminu na spełnienie powyższych warunków do 31.12.2026 r.
Dodatkowo, planowane jest dodanie nowego przepisu o charakterze przejściowym, zgodnie z którym lądowiska powstałe przed dniem wejścia w życie planowanego rozporządzenia, które ze względów konstrukcyjnych:
- nie mogą uzyskać nośności 5700 kg MTOM;
- nie mogą przyjąć śmigłowców o maksymalnym wymiarze D=15m;
- nie posiadają wymaganej niezabudowanej przestrzeni – Airgap albo przestrzeń ta nie spełnia swojej roli w wyniku posiadania parametrów niezgodnych z wymaganiami załącznika do rozporządzenia
– mogą być użytkowane w zakresie, w jakim otrzymają wpis o ograniczeniach użytkowych w dokumentacji podmiotu leczniczego utworzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia w celu realizacji zadań lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.
Natomiast lądowiska powstałe przed dniem wejścia w życie planowanego rozporządzenia, mogą być użytkowane w zakresie określonym w dokumentacji podmiotu leczniczego utworzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia w celu realizacji zadań lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, nawet w przypadku, gdy w obszarze powierzchni ograniczających wysokość obiektów, określonych w przepisach Rozdziału 2 ust. 6–9 oraz Rozdziału 3 ust. 8–11 załącznika do rozporządzenia, znajdują się sztuczne obiekty wyższe, niż wynika to z granicznej wysokości płaszczyzny o wymaganym dla danego lądowiska nachyleniu od granicy strefy bezpieczeństwa (SA), jeżeli:
- w dokumentacji tego podmiotu leczniczego znajduje się wpis o ograniczeniach użytkowych;
- studium aeronautyczne dla lądowiska, które zostało zaakceptowane przez ten podmiot leczniczy potwierdza, że sztuczny obiekt nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo ani regularność operacji wykonywanych przez jego śmigłowce
– przy czym ograniczenie wysokości obiektów w płaszczyznach może być osiągnięte poprzez odpowiednie zmniejszenie wymiarów strefy podejścia końcowego i startu FATO oraz otaczającej ją strefy bezpieczeństwa (SA), zgodnie z przepisami Rozdziału 2 ust. 1–4 oraz Rozdziału 3 ust. 2–4 załącznika do rozporządzenia.
Sensem powyższych zmian i wprowadzenia takiego przepisu jest umożliwienie dalszego korzystania z lądowisk przy dopuszczeniu występowania niektórych przeszkód sztucznych (stałych). Bez takiego zabiegu, dalsza eksploatacja takiego lądowiska nie byłaby możliwa.
Zmiany w przepisach mają wejść z końcem 2024 r.
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego jest w trakcie konsultacji społecznych; znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Ministra Zdrowia pod numerem: MZ 1717.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →