Zagadnienie prawne
SN w sprawie z powództwa Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozstrzygnął zagadnienie prawne przedstawione przez SA: „Czy przewidziana w art. 6 ust. 1 ustawy z 24.3.1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2278; dalej: NierCudzU) sankcja nieważności dotyczy nabycia nieruchomości na podstawie postanowienia o podziale majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej między małżonkami?”. SN podjął uchwałę o treści jak wyżej wskazano. Sprawa miała związek z wcześniejszym rozstrzygnięciem w sprawie o podział majątku wspólnego.
Stanowisko SN
Problem przedstawiony przez SA dotyczy tego, czy przewidziana w art. 6 ust. 1 NierCudzU sankcja nieważności ma zastosowanie do nabycia nieruchomości na podstawie prawomocnego postanowienia o podziale majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej między małżonkami.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 NierCudzU nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wymaga zezwolenia. Jest ono wydawane w drodze decyzji administracyjnej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, jeżeli sprzeciwu nie wniesie minister obrony narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych – jeżeli sprzeciwu nie wniesie minister właściwy do spraw rozwoju wsi. Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wbrew przepisom ustawy jest nieważne (art. 6 ust. 1 NierCudzU), o czym orzeka sąd.
Nabyciem nieruchomości w rozumieniu ustawy jest nabycie prawa własności nieruchomości lub użytkowania wieczystego na podstawie każdego zdarzenia prawnego (art. 1 ust. 4 NierCudzU).
W orzecznictwie SN – za aprobatą doktryny – w trakcie ponad stu lat obowiązywania ustawy nie budziło wątpliwości, że nabycie przez cudzoziemca własności nieruchomości w drodze czynności prawnej bez uprzedniego zezwolenia jest bezwzględnie nieważne, a jego późniejsze uzyskanie nie może „uleczyć” nieważności. Przyjmowano zatem, że zezwolenie stanowi przesłankę ważności każdej czynności prawnej objętej ustawą, a brak przedstawienia dokumentu urzędowego wykazującego, że zostało ono uzyskane, powinien skutkować odmową sporządzenia aktu notarialnego i dokonania wpisu prawa własności przez sąd prowadzący księgę wieczystą.
Pojęcia zdarzenia prawnego w rozumieniu art. 1 ust. 4 NierCudzU nie można identyfikować z pojęciem czynności prawnej, której koniecznym elementem jest oświadczenie woli. Jest to bowiem określony fakt mający znaczenie na gruncie stosunków prawnych, o czym decydują obowiązujące normy prawne. Pojęciem tym należy zatem objąć także orzeczenia sądowe, akty administracyjne, zdarzenia nie będące działaniami (np. śmierć), czyny niedozwolone, bezpodstawne wzbogacenie.
Takie samo stanowisko zajęto we wcześniejszym orzecznictwie SN, wskazując, że zdarzenie prawne jest pojęciem szerszym od czynności prawnej i obejmuje także nabycie prawa ex lege.
Po wejściu w życie ustawy z 15.3.1996 r. o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz.U. z 1996 r. poz. 198; dalej: ZmNierCudzU96) w orzecznictwie SN akcentowano, że rozszerzenie zakresu przedmiotowego ustawy także na inne zdarzenia prawne poza czynnością prawną powoduje, że zezwolenie na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca musi być udzielone – tak jak w przypadku czynności prawnych – przed zdarzeniem, którego skutkiem ma być nabycie nieruchomości. Z kolei wyjątków od tej zasady, dotyczących nabycia przez cudzoziemca nieruchomości na podstawie testamentu oraz zapisu windykacyjnego, jako dotyczących zdarzeń, których wystąpienia i czasu nie da się ani przewidzieć ani zaplanować, co uzasadnia dopuszczalność uzyskania zgody ex post, nie należy wykładać rozszerzająco.
Nie ma zatem wątpliwości, że również w toku sprawy o podział majątku wspólnego uzyskanie takiego zezwolenia – we wszystkich przypadkach, w których jest to wymagane – powinno nastąpić przed wydaniem orzeczenia przez sąd.
W stanie prawnym przed wejściem w życie ZmNierCudzU96 kwestia wpływu tej szczególnej regulacji na stosunki majątkowe małżeńskie nie była uregulowana w ustawie. W orzecznictwie SN utrwalił się natomiast pogląd, że okoliczność, iż drugi z małżonków jest cudzoziemcem i nie uzyskał zezwolenia na nabycie nieruchomości, nie stoi na przeszkodzie uznaniu nieruchomości nabytej przez jednego z małżonków za składnik majątku wspólnego. U podstaw zajętego stanowiska legło stwierdzenie, że nabyta przez małżonka cudzoziemca nieruchomość wchodzi w skład majątku małżonków, jeżeli pozostają oni w ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej. Przepisy NierCudzU nie zawierają bowiem normy, która modyfikowałaby przynależność nabytej nieruchomości do majątku małżonków w sytuacji, gdy nabycia dokonuje małżonek cudzoziemca. Dotyczą one wyłącznie nabywania nieruchomości przez cudzoziemców, a nie przez osoby, które pozostają z cudzoziemcami w stosunkach rodzinnych. Nabywcą prawa jest małżonek dokonujący czynności prawnej, natomiast wejście prawa do majątku wspólnego jest następującym ex lege skutkiem prawnym istnienia ustroju wspólności ustawowej. Z tego powodu szczególne ustawowe wymagania dotyczące nabycia prawa do majątku wspólnego powinien spełnić małżonek, który to prawo nabywa.
Pogląd ten zasługuje na podzielenie i zachowuje aktualność w takim zakresie, w jakim odnosi się do przypadków nabycia nieruchomości, które miały miejsce przed wejściem w życie ZmNierCudzU96. Nie można go natomiast odnosić do nabycia nieruchomości w stanie prawnym po wejściu w życie tej ustawy.
Skoro z woli ustawodawcy nabyciem nieruchomości w rozumieniu ustawy jest nabycie jej własności (użytkowania wieczystego) na podstawie każdego zdarzenia prawnego, dotyczy to także jej nabycia ex lege w związku z pozostawaniem małżonków w ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej. Do skutecznego nabycia nieruchomości przez małżonków konieczne jest zatem, aby małżonek będący cudzoziemcem uprzednio uzyskał zezwolenie na to nabycie, chyba że zaistniały przesłanki przesądzające o zaistnieniu ustawowego wyjątku od ogólnego wymogu uzyskania zezwolenia.
W świetle art. 1 ust. 4 NierCudzU nabycie nieruchomości dotyczy każdego zdarzenia prawnego, a zatem także nabycia na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu w sprawie o podział majątku wspólnego. Nie oznacza to jednak, że nabycie prawa w tym trybie, mimo braku wymaganego zezwolenia, prowadzi do jego nieważności. Zakres przedmiotowy art. 1 ust. 4 NierCudzU, obejmujący zarówno przyczynę prawną, jak i jej skutek, jest bowiem szerszy niż znaczenie terminu „nieważność” w polskim systemie prawa, którym posłużył się ustawodawca w art. 6 ust. 1 NierCudzU. Sankcja nieważności przewidziana w tym przepisie nie może natomiast dotyczyć orzeczenia sądu.
Okoliczność, że ustawodawca zdecydował się poddać intensywniejszej kontroli nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców nie oznacza, że chciał w ten sposób wzruszyć zasadę mocy wiążącej prawomocnych orzeczeń sądowych, zaburzając bezpieczeństwo obrotu prawnego i prowadząc do zasadniczych sprzeczności w systemie prawa.
Zgodnie z art. 365 § 1 KPC orzeczenie sądu wiąże nie tylko strony i sąd, który je wydał, lecz również inne sądy oraz inne organy państwowe i organy administracji publicznej, a w wypadkach przewidzianych w ustawie – także inne osoby. Okoliczność, że przy wydaniu orzeczenia nie zastosowano przepisów NierCudzU nie wpływa na jego skuteczność i moc wiążącą. Należy wykluczyć konstrukcję weryfikowania prawomocnego orzeczenia sądu w drodze powództwa o ustalenie jego nieważności.
Komentarz
W omawianej uchwale SN wskazał, że NierCudzU uległa istotnym zmianom na podstawie ZmNierCudzU96. Z 4.5.1996 r. wprowadzono do niej legalną definicję nabycia nieruchomości. Z analizy projektu ustawy wynika, że intencją projektodawcy było „uszczelnienie systemu” i wyeksponowanie, że dla osiągnięcia reglamentacyjnego celu ustawy nie jest istotny rodzaj czynności, która prowadzi do nabycia nieruchomości, a sam jej skutek w postaci uzyskania przez cudzoziemca prawnej kontroli nad nieruchomością. Wynikało to z dostrzeżenia w ustawie luki, przy wykorzystaniu której cudzoziemcy w następstwie zdarzeń prawnych, które w dotychczasowym stanie prawnym nie wymagały uzyskania zezwolenia, mogli przejmować kontrolę nad spółkami z siedzibą na terytorium RR, które były właścicielami (użytkownikami wieczystymi) nieruchomości.
Przedstawione zagadnienie – powstałe na gruncie nowego stanu prawnego – nie było dotąd przedmiotem wypowiedzi SN.
Taka restrykcyjna wykładnia przepisu o konieczności uzyskania zezwolenia na nabycie nieruchomości przez małżonka cudzoziemca (z zastrzeżeniem art. 8 ust. 1 pkt. 3 NierCudzU) także w ramach sądowego podziału majątku nie może jednakże stanowić przyjęcia, że nieważne jest nabycie nieruchomości przez cudzoziemca jako skutek orzeczenia sądowego. Wyeliminowanie takiego skutku prawnego możliwe jest poprzez wzruszenie orzeczenia, a nie ustalenie nieważności czynności prawne (zdarzenia prawnego).
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →