Art. 114 ustawy z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542; dalej: AkcyzU) określa obowiązek oznaczania określonych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Wyroby te wyliczone są w załączniku 3 do AkcyU. Ale zgodnie z art. 119 ust. 1 AkcyzU, Minister Finansów może, w drodze rozporządzenia, zwolnić z obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, w przypadku gdy uzasadnia to ważny interes państwa lub podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej lub umów międzynarodowych, względnie gdy wskazuje na to przeznaczenie niektórych wyrobów akcyzowych, w postaci próbek do badań naukowych, laboratoryjnych lub jakościowych. Stosowne rozporządzenie Ministra Finansów z 20.8.2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 880) obowiązuje, ustanawiając większość zwolnień do dnia 31.12.2024 r. Resort finansów pracuje właśnie nad nowym aktem prawnym w tym zakresie. Warto więc przyjrzeć się co może się w kwestii zwolnień z oznaczania znakami akcyzy zmienić.

Przedłużenie zwolnień do 31.12.2026 r.

Zgodnie z zaprezentowanym projektem, przedłużone do 31.12.2026 r. mają być zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów takich jak piwo, alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe o dowolnej mocy – skażone, oleje ropy naftowej, gaz ziemny i pozostałe wyroby gazowe, preparaty smarowe, napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, cydr i perry o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0 % objętości oraz wyroby o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % objętości, niebędące wyrobami oznaczonymi kodami CN: 2204, 2205, 2206 00, 2207 10 00, 2208. Zwolnione z obowiązku znakowania mają być też nadal wyroby akcyzowe wyprodukowane poza terytorium kraju, przeznaczone do użycia na wystawach, targach, salonach i imprezach o podobnym charakterze.

Przedłużenie zwolnień do 20.5.2026 r.

Zwalnia się do 20.5.2026 r. z obowiązku oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy cygara i cygaretki wprowadzone do sprzedaży przed dniem 20.5.2024 r. Od 20.5.2024 r. wszystkie cygara i cygaretki nieoznaczone znakami akcyzy, które były poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy musiały być oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy. Siłą rzeczy, cygara i cygaretki nie zostały już więc wskazane w załączniku do rozporządzenia.

Szkolenia online z zakresu podatków – Sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Nowe wyroby akcyzowe

Projekt rozporządzenia nie odnosi się w swej treści do nowych kategorii wyrobów akcyzowych, które mają pojawić się w AkcyzU począwszy od 1.1.2025 r.

Po pierwsze, chodzi o urządzenia do waporyzacji, które mają być objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, przed dokonaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Bez znaków, urządzenia te nie będą mogły być przedmiotem: sprzedaży na terytorium kraju, nabycia wewnątrzwspólnotowego ani importu.

Po drugie, to także tzw. inne wyroby nikotynowe, czyli wyroby zawierające nikotynę lub jej związki lub pochodne, które mogą być używane do wchłaniania nikotyny lub jej związków lub pochodnych przez organizm ludzki, inne niż wyroby tytoniowe, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie i saszetki nikotynowe. Chodzi tu o wyroby pozwalające na wchłanianie nikotyny w sposób inny niż doustnie (np. tabakę). Podobny los ma spotkać także saszetki nikotynowe. W obydwu przypadkach, do 28.2.2025 r. wyroby te wprowadzone do obrotu do końca 2024 r. będą mogły być sprzedawane bez znaków akcyzy, po tej dacie niezbędne będą jednak znaki legalizacyjne. Pojawią się też dla nich oczywiście nowe wzory znaków akcyzy. Inna sprawa, że z obozu zbliżonego do pomysłodawcy projektu opodatkowania akcyzą tych dwóch grup wyrobów dochodzą głosy, że prace legislacyjne uległy spowolnieniu. Los akcyzy od tych wyrobów jest więc niepewny.

Komentarz

Wyroby, co do których zwolnienie z obowiązku banderolowania zostało wydłużone właściwie od momentu wprowadzenia obowiązku oznaczania znakami akcyzy były konsekwentnie zwalniane z banderolowania. Interwencja państwa w postaci nakładania obowiązku oznaczania nie jest zasadna z uwagi na nakłady finansowe związane z wprowadzeniem systemu oznaczania, obciążające budżet państwa i podatników, trudności techniczne związane z aplikowaniem znaków akcyzy, na niektóre wyroby.

Jak zwykle najwięcej emocji w zakresie znaków akcyzy dotyczy branży winiarskiej. Z jednej strony, wydłużenie zwolnienia np. cydru i perry z obowiązku banderolowania ma przyczyniać się do wzrostu zainteresowania kontrahentów zakupem tego typu wyrobów. A są to wyroby produkowane w dużej mierze z krajowych surowców, więc tak oto rodzime sadownictwo jest w pewnym sensie „wspierane”.

Ale tak naprawdę branża winiarska od lat postuluje zniesienie obowiązku banderolowania przede wszystkim samego wina. Obowiązek ten nie występuje wielu innych krajach UE. Jest uciążliwy administracyjnie (znaki trzeba zamówić) i w pewnym sensie fiskalnie (trzeba je kupić). Znaki akcyzy zwłaszcza w przypadku wina mogą też tracić ważność. Przede wszystkim jednak, nie jest łatwo te znaki odpowiednio nałożyć (przez lata toczyła się dyskusja odnośnie jakości kleju), stąd też od pewnego czasu dostępne są banderole samoprzylepne. Fiskus jest jednak odnośnie banderolowania wina nieprzejednany, stosowny obowiązek dotyczy także wina rozlewanego konsumentom do ich własnych pojemników (tak interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 30.8.2024 r., 0111-KDIB3-3.4013.146.2024.2.AM, Legalis).

Więcej treści z Rzeczpospolitej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →