• Projekt precyzuje zasady podziału środków Funduszu Pracy między województwa oraz jednostki odpowiedzialne za realizację zadań, w tym samorządy powiatów, województw, wojewodów i Ochotnicze Hufce Pracy (dalej: OHP).
  • Regulacja wprowadza szczegółowe obowiązki kierowników jednostek korzystających ze środków Funduszu w zakresie prowadzenia ewidencji księgowej, sprawozdawczości oraz kontroli finansowej.
  • Rozporządzenie ustanawia procedury dotyczące zwrotu niewykorzystanych środków, zasad gospodarowania rezerwą Funduszu oraz możliwości zlecania bankom wypłat świadczeń pieniężnych dla bezrobotnych i osób uprawnionych.

Opis projektowanych zmian

Zakres podmiotowy i podział zadań

Projekt rozporządzenia obejmuje trzy grupy podmiotów realizujących zadania finansowane z Funduszu Pracy:

  1. dysponenta Funduszu – ministra właściwego do spraw pracy;
  2. jednostki administracji publicznej – wojewodów, samorządy województw, samorządy powiatów oraz Ochotnicze Hufce Pracy;
  3. jednostki organizacyjne – które, na podstawie odrębnych przepisów lub umów z dysponentem, zobowiązane są do prowadzenia wyodrębnionych rachunków bankowych dla środków Funduszu.

Rozporządzenie porządkuje katalog zadań przypisanych poszczególnym organom i jednostkom, wskazując, które działania mogą być finansowane w ramach ustalonych kwot. Tym samym projekt zapewnia spójność i przewidywalność gospodarowania środkami publicznymi.

Prawo pracy – Sprawdź aktualną listę szkoleń Sprawdź

Plan finansowy według zadań

Kluczowym instrumentem zarządzania środkami ma być plan finansowy według zadań, który dysponent Funduszu zatwierdza w terminie 21 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej. Plan obejmuje m.in.:

  • wypłatę zasiłków dla bezrobotnych i innych świadczeń obligatoryjnych;
  • finansowanie form pomocy, w tym projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+);
  • zadania fakultatywne, np. dodatki motywacyjne dla pracowników urzędów pracy i OHP;
  • dofinansowanie kosztów wynagrodzeń pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy.

Rozwiązanie to ma zapewnić transparentność i skuteczne planowanie wydatków w ramach Funduszu.

Algorytmy podziału środków

Projekt szczegółowo reguluje algorytmy podziału środków Funduszu na poszczególne województwa. Nowością jest uwzględnienie liczby poszukujących pracy, obok średniej miesięcznej liczby zarejestrowanych bezrobotnych, jako kryterium w podziale środków na finansowanie form pomocy.

Ponadto:

  • środki przeznaczone na zadania fakultatywne samorządów powiatów i województw zostaną pomniejszone o kwoty na dodatki motywacyjne, a dopiero następnie podzielone według algorytmu;
  • dofinansowanie dodatków motywacyjnych dla pracowników urzędów pracy będzie rozdzielane na podstawie analogicznych zasad jak środki na zadania fakultatywne.

Zawiadomienie o wysokości środków i upoważnienia do zmian

Zgodnie z projektem rozporządzenia, Dysponent Funduszu pisemnie zawiadamia wojewodów, marszałków województw, starostów oraz Komendanta Głównego OHP o wysokości ustalonych kwot środków Funduszu, jakie mogą być wydatkowane w danym roku budżetowym. W zawiadomieniu określa także termin opracowania planu finansowego kosztów i wydatków w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej oraz jego przekazania dysponentowi. Plan ten obejmuje m.in. środki przeznaczone na świadczenia obligatoryjne, umorzenia oraz inne zadania finansowane z Funduszu.

Dysponent może dodatkowo upoważnić ww. organy do dokonywania zmian w planie finansowym – polegających na przeniesieniach kosztów między paragrafami lub wprowadzaniu nowych paragrafów – pod warunkiem, że nie spowoduje to przekroczenia ustalonych kwot środków. O wszelkich zmianach wojewodowie, marszałkowie, starostowie i Komendant Główny OHP są zobowiązani niezwłocznie poinformować dysponenta poprzez naniesienie odpowiednich korekt w planie finansowym.

Tryb przekazywania środków i gospodarowanie rezerwą

Projektowane rozporządzenie różnicuje sposób przekazywania środków:

  • część wydatków (np. formy pomocy, koszty wynagrodzeń pracowników urzędów pracy) przekazywana będzie co miesiąc w ratach odpowiadających 1/12 rocznej kwoty;
  • środki na zadania fakultatywne realizowane przez wojewodów i OHP oraz środki z rezerwy Funduszu – na podstawie odrębnych wniosków.

Dysponent Funduszu uzyska prawo do przyznawania dodatkowych środków z rezerwy, m.in. na projekty pilotażowe, programy wspierające aktywność zawodową czy działania interwencyjne w sytuacjach szczególnych.

Zasady korekty kwot i wykorzystania rezerw

Do 31.10 danego roku możliwe będzie składanie wniosków o zmniejszenie przyznanych kwot, a środki te zostaną przeznaczone na zwiększenie rezerwy Funduszu lub realizację innych zadań ustawowych. Ponadto projekt określa procedury związane z podziałem i przesunięciami środków w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego (dalej: KFS).

Zwrot i rozliczenie niewykorzystanych środków

Projektowane rozporządzenie szczegółowo normuje obowiązki w zakresie zwrotu niewykorzystanych środków. Wskazano terminy pozostawania środków na rachunkach bankowych wojewodów, samorządów województw, powiatów i OHP oraz określono ich przeznaczenie.

Obowiązki kierowników jednostek

Na kierowników jednostek nałożono szereg obowiązków związanych z prawidłowym zarządzaniem środkami Funduszu. Do najważniejszych należą:

  • prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej;
  • udostępnianie dokumentów do kontroli;
  • sporządzanie i przekazywanie informacji o stanie środków, efektach realizowanych zadań i zmianach w planie finansowym;
  • rozliczanie wykorzystanych środków rezerwy zgodnie z terminami określonymi przez dysponenta Funduszu.

Powierzenie wypłat bankom

Projekt przewiduje możliwość powierzenia bankom lub innym instytucjom dokonywania wypłat świadczeń dla bezrobotnych i osób uprawnionych, pod warunkiem, że koszty obsługi nie przekroczą 0,8% wypłaconych kwot (z możliwością podwyższenia do 1% w uzasadnionych przypadkach). Rozwiązanie to ma zwiększyć efektywność i racjonalność gospodarowania środkami.

Etap legislacyjny

Projekt rozporządzenia w sprawie zasad gospodarki finansowej Funduszu Pracy został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i jest planowany do przyjęcia przez Radę Ministrów w III kwartale 2025 r.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →