Etap legislacyjny
9.8.2024 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 12.7.2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1221; dalej: PrKomElektr). Zgodnie z art. 450 PrKomElektr ustawa ta wejdzie w życie w terminie określonym w ustawie z 12.7.2024 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1222; dalej: PWPrKomElektr). Stosownie zaś do art. 1 PWPrKomElektr, PrKomElektr wejdzie w życie – co do zasady – po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, czyli 10.11.2024 r.
Cel wprowadzanych zmian
PrKomElektr ma na celu – jak wynika wprost z uzasadnienia do PrKomElektr, dostępnego na stronie internetowej Sejmu RP (druk sejmowy nr 423) – systemowe uregulowanie spraw dotyczących: wykonywania działalności polegającej na świadczeniu usług komunikacji elektronicznej, regulowania rynku komunikacji elektronicznej, warunków gospodarowania częstotliwościami, zasobami orbitalnymi oraz zasobami numeracji, praw i obowiązków użytkowników urządzeń radiowych i użytkowników końcowych, przedsiębiorców komunikacji elektronicznej, a także zasad przetwarzania danych telekomunikacyjnych i ochrony tajemnicy komunikacji elektronicznej.
Potrzeba zmian
PrKomElektr implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z 11.12.2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.Urz. UE L z 2018 r. Nr 321, s. 36), która zawiera pakiet przepisów kompleksowo regulujących sektor łączności elektronicznej, określających w szczególności prawa i obowiązki zarówno organów regulacyjnych, przedsiębiorców, jak i konsumentów. Wyróżnia się trzy cele strategiczne, które powinny zostać osiągnięte do 2025 r.:
- Zapewnienie gigabitowego dostępu do internetu w miejscach stanowiących siłę napędową rozwoju społeczno-gospodarczego, aby w ten sposób wspierać wzrost i zatrudnienie w Europie.
- Zapewnienie na wszystkich obszarach miejskich oraz na wszystkich głównych szlakach komunikacyjnych zasięgu sieci 5G, aby w ten sposób wspierać konkurencyjność Europy.
- Zapewnienie we wszystkich gospodarstwach domowych w Europie dostępu do internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, aby w ten sposób wspierać spójność Europy.
Ponadto PrKomElektr zastępuje obecnie obowiązującą ustawę z 16.7.2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 34; dalej: PrTelekom). To z kolei spowodowało konieczność ponownego wdrożenia szeregu dyrektyw oraz rozporządzeń unijnych, implementowanych dotychczas w PrTelekom.
Zakres przedmiotowy PrKomElektr
PrKomElektr dotyczy następujących zagadnień:
- wykonywania działalności polegającej na zapewnieniu komunikacji elektronicznej, obejmującej m.in.: świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, dostarczanie publicznych sieci telekomunikacyjnych lub świadczenie powiązanych usług oraz świadczenie publicznie dostępnych usług komunikacji interpersonalnej niewykorzystujących numerów;
- praw i obowiązków przedsiębiorców komunikacji elektronicznej;
- realizacji zadań i obowiązków na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- gospodarowania częstotliwościami oraz zasobami numeracji;
- dostępu do sieci telekomunikacyjnych;
- regulacji rynku komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności nakładania obowiązków regulacyjnych, obowiązków na rynkach hurtowych, ograniczeń na rynkach detalicznych, szczegółowych warunków inwestowania oraz rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów;
- dostępu do multipleksu;
- korzystania z urządzeń radiowych;
- funkcjonowania usługi powszechnej, praw użytkowników końcowych oraz trybu powoływania przedsiębiorcy wyznaczonego;
- funkcjonowania organów właściwych w sprawach komunikacji elektronicznej oraz postępowania przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej (art. 1 ust. 1 pkt 1-14 PrKomElektr).
Komunikacja elektroniczna – podstawowe zasady
Na szczególną uwagę zasługują następujące zagadnienia regulowane w PrKomElektr:
- określenie, że umożliwianie korzystania z publicznej sieci telekomunikacyjnej za pośrednictwem lokalnej sieci radiowej nie stanowi działalności telekomunikacyjnej, jeżeli jest to działalność dodatkowa w stosunku do wykonywanej przez podmiot działalności głównej (art. 1 ust. 2 PrKomElektr);
- zmiana zakresu dokumentów składających się na umowę o świadczenie usług komunikacji elektronicznej zawieraną z użytkownikiem końcowym (art. 288 ust. 1 PrKomElektr). Podstawą świadczenia publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej jest właśnie umowa o świadczenie usług komunikacji elektronicznej. Konsumentom zagwarantowano także szereg praw związanych z informacjami przedumownymi (art. 285 ust. 1-8 PrKomElektr). Przedmiotowe rozwiązania ustawowe mają na celu wyeliminowanie niedozwolonych praktyk rynkowych, do których dochodzi najczęściej przy zawieraniu umów z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa (w formule door to door);.
- wprowadzenie uprawnienia dla Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej do wydawania decyzji obszarowych, które w kompleksowy sposób będą mogły regulować kwestie dostępowe (art. 192 PrKomElektr);
- zapewnienie użytkownikom końcowym dostępu do niezależnego narzędzia porównawczego ofert usług komunikacji elektronicznej (art. 313 ust. 1-4 PrKomElektr);
- zapewnienie przez wszystkich dostawców usług komunikacji elektronicznej użytkownikom końcowym z niepełnosprawnościami dostępu do udogodnień i świadczonych usług (art. 340 ust. 1 PrKomElektr).
Numery infolinii kryzysowych
PrKomElektr wprowadza nowe regulacje dotyczące nowych numerów infolinii mającej na celu wsparcie obywateli w sytuacjach kryzysowych. PrKomElektr określa, że:
- numer 116000 będzie stanowił numer infolinii umożliwiającej zgłaszanie przypadków zaginięcia dzieci,
- numer 116111 to numer telefonu zaufania dla dzieci,
- numer 116123 będzie numerem telefonu wsparcia emocjonalnego (art. 165 ust. 2 pkt 1-3 PrKomElektr).
Połączenia z ww. numerami są bezpłatne dla użytkowników końcowych (art. 165 ust. 3 PrKomElektr).
Wspólne ładowarki do telefonów komórkowych
PrKomElektr wprowadza ponadto przepisy umożliwiające stosowanie wspólnych ładowarek do telefonów komórkowych, tabletów, aparatów cyfrowych, słuchawek, zestawów słuchawkowych, konsoli do gier wideo, głośników, czytników książek elektronicznych, klawiatur, myszy, systemów nawigacyjnych, laptopów, itp. (otwarty katalog), co ma ułatwić interoperacyjność między urządzeniami, zapobiegać fragmentaryzacji rozwiązań technologicznych w tym zakresie, a przez to zapewniać oszczędność dla konsumentów i ograniczenie ilości odpadów elektronicznych, a tym samym przyczyniać się do poprawy stanu środowiska naturalnego (art. 273 ust. 1 pkt 4 PrKomElektr).
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →