- Proponowane zmiany dotyczą ustawy z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1542) oraz ustawy z 10.9.1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2024 r. poz. 628) i obejmują wprowadzenie nowych definicji urządzeń do waporyzacji oraz zwolnienia z akcyzy w określonych przypadkach.
- Podniesienie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych zawarty w jednorazowych urządzeniach ma na celu ograniczenie dostępności cenowej tych produktów, zwłaszcza dla młodszych konsumentów.
- Nowe regulacje dotyczące opodatkowania urządzeń do waporyzacji i jednorazowych papierosów elektronicznych wejdą w życie 1.4.2025 r., zaś stosowane będą – co do zasady – od 1.7.2025 r.
Nowe definicje urządzeń do waporyzacji
Projektowana nowelizacja wprowadza nowe definicje kluczowych urządzeń, które będą podlegać opodatkowaniu.
Do kategorii wyrobów akcyzowych dodano urządzenia do waporyzacji, czyli wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze i urządzenia wielofunkcyjne, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych.
Wielorazowe papierosy elektroniczne to urządzenia umożliwiające wytwarzanie i spożycie aerozolu z płynu do papierosów elektronicznych, które są przeznaczone do ponownego napełniania płynem lub wymiany zbiornika z płynem, również te, które wymagają zewnętrznego zasilania lub sterowania. Należy zauważyć, że jednorazowe papierosy elektroniczne nie będą wyrobami akcyzowymi, jednak płyn w nich zawarty zostanie objęty podwyższoną stawką akcyzy.
Z kolei podgrzewacze to urządzenia umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu z wyrobów nowatorskich, bez ich spalania, również te, które wymagają zewnętrznego zasilania lub sterowania.
Jako urządzenia wielofunkcyjne projektowane przepisy definiują urządzenia wielorazowe umożliwiające wytworzenie i spożycie aerozolu, zarówno z płynu do papierosów elektronicznych, jak i z wyrobów nowatorskich, również te, które wymagają zewnętrznego zasilania lub sterowania.
Wprowadzenie ww. definicji ma na celu jasne określenie, które urządzenia będą podlegać opodatkowaniu akcyzą oraz jakie procedury będą miały do nich zastosowanie.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy i wymogi dla producentów
Jednym z kluczowych elementów nowelizacji jest wprowadzenie procedury zawieszenia poboru akcyzy dla urządzeń do waporyzacji. Zgodnie z projektowanymi przepisami, producenci i podmioty magazynujące urządzenia do waporyzacji będą zobowiązani uzyskać odpowiednie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, jeśli chcą skorzystać z tej procedury. Dodatkowo, przemieszczanie tych wyrobów na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie odbywać się przy użyciu Systemu EMCS PL2.
W przypadku produkcji urządzeń do waporyzacji poza składem podatkowym, możliwe będzie to jedynie w określonych przepisami przypadkach, np. z zastosowaniem przedpłaty podatku akcyzowego. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma na celu ułatwienie zarządzania obiegiem wyrobów akcyzowych, jednak wymaga spełnienia przez podmioty odpowiednich wymogów, w tym złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Zwolnienia z podatku akcyzowego dla urządzeń do waporyzacji
Nowelizacja przewiduje również szereg zwolnień z podatku akcyzowego dla urządzeń do waporyzacji. Zwolnienia te będą dotyczyć m.in. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez osobę fizyczną na jej własny użytek, pod warunkiem że nie są one przeznaczone do celów handlowych. Dodatkowo, urządzenia do waporyzacji będą zwolnione z akcyzy w przypadku importu ich w bagażu osobistym podróżnego, który ukończył 17 lat.
Podobne zasady będą obowiązywać w przypadku przesyłek wysyłanych z państw trzecich, o ile przesyłki te są przeznaczone dla osoby fizycznej na terytorium kraju. W obu przypadkach, limity ilościowe określają, że zwolnienie będzie dotyczyć maksymalnie dwóch urządzeń do waporyzacji.
Obowiązek oznaczania urządzeń do waporyzacji znakami akcyzy
Wprowadzenie obowiązku oznaczania urządzeń do waporyzacji znakami akcyzy jest kolejnym istotnym elementem nowelizacji. Podobnie jak w przypadku innych wyrobów akcyzowych, oznaczanie urządzeń ma na celu zapewnienie prawidłowej płatności podatku oraz ochronę rynku przed nielegalnym obrotem. Znaki akcyzy będą musiały być umieszczane na opakowaniach jednostkowych urządzeń do waporyzacji, zarówno w przypadku produkcji krajowej, jak i importu.
Dla podmiotów planujących produkcję lub obrót tymi wyrobami przewidziano także określone przepisy przejściowe, które umożliwią wcześniejsze przygotowanie się do nowych obowiązków. Urządzenia, które zostaną wprowadzone na rynek przed 1.7.2025 r., będą mogły być sprzedawane bez oznaczenia znakami akcyzy do 31.8.2025 r.
Podwyższenie akcyzy na płyn w jednorazowych papierosach elektronicznych
Jedną z najważniejszych zmian jest podwyższenie należnej akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych. Zmiana ta ma na celu uproszczenie procesu opodatkowania oraz uniknięcie dublowania obowiązków podatkowych, które mogłyby wynikać z opodatkowania zarówno urządzenia, jak i płynu w nim zawartego.
Zamiast tego, jednorazowe papierosy elektroniczne pozostaną nieopodatkowane, ale płyn zawarty w nich będzie objęty podwyższoną stawką akcyzy wynoszącą 40 zł. Wprowadzenie tej zmiany ma na celu ograniczenie dostępności cenowej tych produktów, szczególnie wśród młodzieży, która coraz częściej sięga po jednorazowe papierosy elektroniczne jako alternatywę dla tradycyjnych wyrobów tytoniowych.
Etap legislacyjny
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy kodeks karny skarbowy widnieje w Rządowym Centrum Legislacji. Obecnie podlega opiniowaniu. Jak wynika z jego brzmienia, ustawa wejdzie w życie z dniem 1.4.2025 r.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →