• Osobiste Konto Inwestycyjne będzie dobrowolnym i elastycznym instrumentem dla osób fizycznych, z możliwością swobodnych wpłat i wypłat przy pełnej kontroli właściciela nad środkami.
  • System przewiduje zwolnienie podatkowe dla aktywów inwestycyjnych do 100 tys. zł i oszczędnościowych do 25 tys. zł, obliczane według koncepcji bazy kapitałowej.
  • Nadwyżki ponad wskazane limity będą objęte podatkiem od aktywów o stawce szacunkowej 0,8–0,9%, a instytucje finansowe prowadzące Osobiste Konta Inwestycyjne zostaną zobowiązane do raportowania danych właścicielowi konta oraz organom podatkowym.

Opis projektowanych zmian

Tło gospodarcze i przyczyny regulacji

Projektodawca wskazuje na niską skłonność Polaków do oszczędzania i inwestowania w instrumenty rynku kapitałowego.

  • Stopa oszczędności w Polsce w I kwartale 2024 r. wyniosła 2,41%, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej sięgnęła 13,26% (Eurostat).
  • Polacy zgromadzili niemal 1,75 bln zł w depozytach i gotówce, a jedynie 0,6 bln zł w instrumentach inwestycyjnych o wyższej stopie zwrotu (NBP, Eurostat).
  • Mimo historycznie wysokich wyników Giełdy Papierów Wartościowych – kapitalizacja przekroczyła 950 mld zł, a indeks WIG wzrósł o ponad 30% w pierwszej połowie 2025 r. – warszawski parkiet wciąż jest płytki w ujęciu makroekonomicznym. Kapitalizacja notowanych spółek stanowiła w 2024 r. zaledwie 22% PKB wobec średniej unijnej na poziomie 63% i około 50% w Niemczech czy Hiszpanii.

Z punktu widzenia państwa oznacza to, że ogromne zasoby kapitału pozostają w sektorze bankowym i nie są wykorzystywane do finansowania inwestycji czy innowacji. Ustawodawca podkreśla, że konieczne jest stworzenie systemu zachęcającego do realokacji części środków w instrumenty rynku kapitałowego.

Projekt wpisuje się także w cele ogłoszonej w marcu 2025 r. przez Komisję Europejską inicjatywy Unii Oszczędności i Inwestycji (Savings & Investments Union), której priorytetem jest mobilizacja prywatnych oszczędności w kierunku rozwoju gospodarczego.

Porównanie z istniejącymi instrumentami oszczędnościowo-inwestycyjnymi

Na polskim rynku funkcjonują już instrumenty zachęcające do oszczędzania dzięki preferencjom podatkowym, takie jak:

  • Indywidualne Konto Emerytalne;
  • Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego;
  • Ogólnoeuropejski Indywidualny Produkt Emerytalny;
  • Pracownicze Programy Emerytalne;
  • Pracownicze Plany Kapitałowe.

Ich wspólną cechą jest długoterminowy charakter i powiązanie z systemem emerytalnym (III filar). Zwolnienia z podatku od dochodów kapitałowych lub ulgi w PIT są dostępne dopiero po spełnieniu określonych warunków czasowych i wiekowych.

Osobiste Konto Inwestycyjne różni się od powyższych rozwiązań – jego celem nie jest jedynie akumulacja środków na emeryturę, lecz aktywizacja oszczędności także w krótszej perspektywie. Umożliwia bowiem bieżące wpłaty i wypłaty przy zachowaniu ulg podatkowych w określonych limitach, co ma zwiększyć płynność rynku kapitałowego i ułatwić dywersyfikację portfeli inwestorów detalicznych.

Iuscase - zarządzanie kancelarią prawną w jakości C.H.Beck. Wypróbuj bezpłatnie! Sprawdź

Mechanizm funkcjonowania Osobistego Konta Inwestycyjnego

Projekt zakłada, że:

  • konto będzie miało charakter osobisty, dobrowolny i w pełni elastyczny – oszczędzający w każdej chwili będzie mógł dokonać wpłaty lub wypłaty;
  • właściciel konta będzie miał prawo do nabywania szerokiego spektrum aktywów – zarówno inwestycyjnych (akcje, obligacje, fundusze inwestycyjne), jak i oszczędnościowych (środki pieniężne, lokaty, obligacje oszczędnościowe).

Zwolnienia podatkowe i koncepcja bazy kapitałowej

Kluczową preferencją przewidzianą w projekcie jest zwolnienie z podatku od dochodów kapitałowych (tzw. podatek Belki). Obejmie ono:

  • aktywa inwestycyjne do wartości 100 tys. zł;
  • aktywa oszczędnościowe do wartości 25 tys. zł.

Sposób obliczania wartości aktywów oparto na koncepcji bazy kapitałowej, którą definiuje się jako jedną czwartą sumy:

  1. wartości rynkowej aktywów zgromadzonych na koncie na początku każdego kwartału danego roku kalendarzowego, oraz
  2. łącznej wartości wpłat dokonanych na Osobistym Koncie Inwestycyjnym w ciągu roku.

Ten mechanizm ma na celu:

  • zrównoważenie motywacji do lokowania środków w instrumenty bardziej ryzykowne (akcje, obligacje korporacyjne);
  • umożliwienie budowy stabilnej „poduszki finansowej” w części oszczędnościowej;
  • elastyczność w zakresie realokacji i dywersyfikacji portfela.

Opodatkowanie nadwyżek

Wartość aktywów przekraczająca wskazane limity (25 tys. zł dla części oszczędnościowej i 100 tys. zł łącznie) będzie podlegała opodatkowaniu. Podatek oblicza się od sumy dwóch nadwyżek:

  • części oszczędnościowej powyżej 25 tys. zł;
  • całości aktywów powyżej 100 tys. zł (po odjęciu wcześniej opodatkowanej nadwyżki oszczędnościowej).

Stawka podatku od aktywów ma wynieść szacunkowo od 0,8% do 0,9%. Jest to rozwiązanie odmienne od klasycznego podatku Belki (19% od dochodu kapitałowego), ponieważ obejmuje nie dochód, lecz wartość aktywów ponad ustalone progi.

Obowiązki instytucji finansowych

Na instytucje finansowe prowadzące Osobiste Konta Inwestycyjne zostanie nałożony obowiązek:

  • prowadzenia ewidencji wartości aktywów i wpłat;
  • przekazywania właścicielowi konta informacji o stanie środków;
  • raportowania organom podatkowym wysokości aktywów i wpłat na potrzeby prawidłowego naliczania podatku.

Rozwiązanie to zapewni przejrzystość systemu oraz umożliwi sprawny nadzór podatkowy.

Skutki społeczne i gospodarcze

Z założeń projektu wynika, że ustawodawca oczekuje:

  • zwiększenia udziału gospodarstw domowych w finansowaniu przedsiębiorstw;
  • poprawy efektywności zarządzania oszczędnościami (ograniczenie koncentracji w depozytach bankowych);
  • wzmocnienia krajowego rynku kapitałowego poprzez wzrost kapitalizacji i płynności;
  • dostosowania polskiego systemu do celów Unii Oszczędności i Inwestycji.

Projektodawca wskazuje, że preferencje krótkoterminowe mają szczególne znaczenie w kontekście dywersyfikacji portfeli Polaków i zwiększenia atrakcyjności inwestowania w instrumenty finansowe względem trzymania środków w gotówce czy na lokatach o zerowym realnym oprocentowaniu.

Etap legislacyjny

Projekt ustawy o osobistych kontach inwestycyjnych został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Finansów i Gospodarki. Planowany termin przyjęcia projektu to III kwartał 2025 r.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →