Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął projekt ustawy nowelizującej przepisy o VAT i akcyzie. To zestaw różnych tematycznie zmian, obliczonych m.in. na naprawę luk prawnych, szkodliwych dla przedsiębiorców. Ważną zmianą, szczególnie dla branży gazowej i energetycznej, będzie przedłużenie stosowania systemu tzw. odwrotnego obciążenia, czyli naliczania VAT przez nabywcę. Dziś taki system jest stosowany dla dostaw gazu i energii elektrycznej oraz handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Rozwiązanie to wprowadzono czasowo, do 28 lutego 2025 r. Projekt przewiduje przedłużenie tego terminu do końca 2026 r.
Projektowane przepisy mają też rozwiązać kwestię związaną z monitorowaniem transakcji w obrocie detalicznym. Chodzi o powiązanie kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi, by w ten sposób fiskus miał informacje o dokonywanych transakcjach z użyciem pieniądza elektronicznego. Kilkakrotnie odsuwano ostateczny termin dla podatników na takie zintegrowanie – obecnie obowiązujący to 1 stycznia 2025 r. Jednak MF po konsultacjach z operatorami obrotu bezgotówkowego uznało, że obowiązek tej integracji powinien zostać zniesiony. Zamiast tego MF chce nakazać agentom rozliczeniowym raportowanie transakcji rozliczeniowych.
Projekt przewiduje też przedłużenie stosowania stawki VAT 8 proc. dla wyrobów medycznych wprowadzonych do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych. Celem jest, by dostawa wszystkich wyrobów medycznych spełniających określone przepisami wymagania była opodatkowana taką samą stawką VAT, niezależnie od tego, czy zostały wprowadzone do obrotu na podstawie poprzednich, czy też obecnie obowiązujących przepisów krajowych regulujących ten obszar.
Projekt zakłada korzystne dla podatników zmiany w akcyzie od samochodów. W ślad za ubiegłorocznym wyrokiem TSUE w polskiej sprawie (sygn. C-105/22) wprowadzona zostanie możliwość zwrotu akcyzy od auta czasowo zarejestrowanego w Polsce, a następnie wywiezionego za granicę. Będzie to zresztą potwierdzenie dotychczasowej linii orzeczniczej sądów administracyjnych.
Wolne od akcyzy będą też auta osobowe wykorzystywane w działalności badawczo-rozwojowej. Chodzi o pojazdy korzystające z tzw. profesjonalnej rejestracji. Zwolnienie to będzie obwarowane m.in. 12-miesięcznym dopuszczalnym okresem takiego użytkowania.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →