Projektowane zmiany koncentrują się przede wszystkim na kwestiach związanych z ekwiwalentem za niewykorzystany urlop, rozszerzeniem reprezentacji pracowniczej oraz zapewnieniem większej elastyczności w wyborze formy – elektronicznej lub pisemnej – przy dokonywaniu czynności z zakresu prawa pracy.
Ekwiwalent za urlop razem z wynagrodzeniem
Jedną z kluczowych zmian jest propozycja nowego terminu wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w przypadku rozwiązania umowy o pracę. Obecnie pracodawca musi go wypłacić w dniu jej rozwiązania, co często wiąże się z dodatkowymi obowiązkami kadrowo-płacowymi. Nowelizacja przesuwa ten termin na dzień wypłaty ostatniego wynagrodzenia, co ma uprościć rozliczenia, ograniczyć liczbę błędów i zmniejszyć ryzyko ewentualnych naruszeń przepisów.
Skutkiem takiego rozwiązania ma być uproszczenie procesu rozliczeń, ograniczenie liczby błędów wynikających z braku pełnych danych w dniu zakończenia pracy, a przede wszystkim mniejsze ryzyko naruszeń przepisów prawa pracy i sankcji na rzecz pracodawcy ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, z uwagi na bardziej klarowne konstrukcje przepisów oraz przyznanie pracodawcom czasu na bezsporne wyliczenie wysokości ekwiwalentu po ustaniu stosunku pracy.
Większa reprezentacja pracowników
Kolejna zmiana dotyczy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Obecnie, tam, gdzie nie działa związek zawodowy, pracowników reprezentuje obecnie tylko jedna osoba. Po nowelizacji, w procesie uzgodnień z pracodawcą udział weźmie co najmniej dwóch przedstawicieli. Ujednolici to zasady reprezentacji pracowników we wszystkich sprawach prawa pracy i wzmocni ich głos w decyzjach dotyczących funduszu socjalnego, a także zwiększy przejrzystość i demokratyczność w ustaleniu zasad funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Papierowo lub elektronicznie – jak wygodniej
Trzecia grupa zmian dotyczy formy komunikacji między pracodawcą a pracownikiem.
Dotychczas w wielu przypadkach wymagana była forma pisemna – teraz będzie można skorzystać także z postaci elektronicznej. Usprawni to m.in. przekazywanie informacji o czasie pracy, wnioskach urlopowych czy uzgodnieniach ze związkami zawodowymi. Zmiany zachowują pełną wartość dowodową dokumentów, a jednocześnie zwiększają elastyczność i efektywność działania firm.
W katalogu nowelizowanych przepisów znalazły się regulacje odnoszące się do powszechnych i codziennych czynności z zakresu prawa pracy, np. przekazania informacji o warunkach przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę – art. 231 § 3 KP, wniosku o ustalenie indywidualnego rozkładu czasu pracy – art. 142 KP, wniosku o zastosowanie systemu skróconego tygodnia pracy – art. 143 KP,
Propozycja zmiany przepisów w tym zakresie ma na celu dostosowanie ich do realiów współczesnej komunikacji i technologii, bez naruszania praw pracowników ani stabilności stosunku pracy.
Nowelizacja stanowi krok w stronę nowoczesnego i bardziej przyjaznego prawa pracy, odpowiadającego na potrzeby dzisiejszego rynku.
Etap legislacyjny
Obecnie projekt został skierowany do Sejmu, a dokładniej – do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Na tym etapie trudno jest przewidzieć, jaki będzie ostateczny kształt i treść projektowanych zmian. Warto obserwować komunikaty prasowe w tym zakresie, gdyż na etapie legislacyjnym może pojawić się wiele uwag co do treści proponowanych zmian.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →