• Nowelizacja zakłada surowsze kary dla sprawców naruszeń zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, obejmując m.in. dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów dla recydywistów oraz obowiązkowy przepadek pojazdu sprawcy przestępstwa drogowego.
  • Projekt ustawy przewiduje także penalizację nielegalnych wyścigów, zaostrzenie przepisów dotyczących brawurowej jazdy oraz wprowadzenie nowych regulacji w zakresie ubezpieczeń i uzyskiwania prawa jazdy.

Cel i potrzeba zmian w przepisach

Projektowane przepisy mają na celu wprowadzenie zmian w obowiązujących przepisach, które mają skuteczniej przeciwdziałać negatywnym zjawiskom zagrażającym bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz szeroko pojętemu bezpieczeństwu publicznemu. Kluczowym założeniem projektu jest zwiększenie skuteczności w zwalczaniu przestępstw drogowych, szczególnie tych, które stwarzają poważne zagrożenie dla uczestników ruchu. Wśród proponowanych rozwiązań znalazła się penalizacja nielegalnych wyścigów samochodowych, ograniczenie naruszeń związanych z brawurową jazdą oraz zaostrzenie przepisów dotyczących zakazu prowadzenia pojazdów, w tym wprowadzenie dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów dla osób skazanych za nieprzestrzeganie orzeczonego zakazu.

Nowelizacja Kodeksu karnego

Projekt w zakresie nowelizacji KK wprowadza szereg zmian zaostrzających kary dla sprawców naruszeń zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jednym z kluczowych elementów nowelizacji jest rozszerzenie katalogu przestępstw, za które sąd obligatoryjnie orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów. Wśród nich znalazły się czyny związane z uczestnictwem w nielegalnych wyścigach samochodowych, w tym wypadek śmiertelny, prowadzenie pojazdu w sposób rażąco naruszający zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym. Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów został rozszerzony o czyn określony w art. 244 KK, co oznacza, że osoby łamiące wcześniej nałożone zakazy mogą zostać trwale pozbawione prawa do kierowania pojazdami.

Nowelizacja znacząco modyfikuje art. 43a KK, poprzez dodanie do katalogu przestępstw, za które sąd orzeka świadczenie pieniężne na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej w wysokości co najmniej 5 000 zł, do wysokości określonej w art. 43a § 1 KK, czyli nie mogącej przekroczyć 60 000 zł. Przewiduje się również podniesienie dolnej granicy świadczenia pieniężnego orzekanego obligatoryjnie za niestosowanie się do zakazu prowadzenia pojazdów z kwoty 5 000 zł do kwoty 10 000 złotych.

Projektowane przepisy wprowadzają również obowiązkowe orzekanie przepadku pojazdu sprawcy przestępstwa drogowego. Proponuje się uchylenie dotychczasowych przepisów dotyczących przepadku równowartości pojazdu, które uznano za skomplikowane i zawierające liczne wyjątki. Zgodnie z nowelizowanymi przepisami przepadek pojazdu będzie stosowany w sposób jednolity, co ma zwiększyć skuteczność egzekwowania sankcji.

Zmianie ulegną także przepisy dotyczące warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności. Zakłada się poszerzenie katalogu sprawców, wobec których kara może zostać zawieszona jedynie w szczególnych przypadkach. Jest to krok mający na celu ograniczenie pobłażliwości wobec osób łamiących prawo w sposób poważnie zagrażający innym uczestnikom ruchu drogowego.

Nowelizacja wprowadza definicję „nielegalnego wyścigu samochodowego”, co pozwala na jednoznaczne rozróżnienie tego rodzaju przestępstw od innych naruszeń przepisów drogowych. Ponadto, podwyższono dolną i górną granicę kary pozbawienia wolności za spowodowanie wypadku drogowego podczas uczestniczenia w nielegalnym wyścigu lub brawurowej jazdy, jeżeli skutkiem był ciężki uszczerbek na zdrowiu lub śmierć innej osoby. Znacznie zaostrzono kary w przypadku popełnienia przestępstwa pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub w sytuacji, gdy sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia.

Dodatkowo, zmodyfikowaniu ma ulec art. 178 § 1a KK, poprzez rozszerzenie go o nowe przestępstwa związane z nielegalnymi wyścigami. Planuje się również dodanie nowego art. 178c KK, penalizującego organizację oraz uczestnictwo w nielegalnych wyścigach samochodowych, a także brawurową jazdę. Dzięki tym zmianom ustawodawca dąży do eliminacji takich zdarzeń i poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Zmiany w Kodeksie wykroczeń

Nowelizacja ustawy z 20.5.1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2119) przewiduje wprowadzenie surowszych kary za określone wykroczenia drogowe. Do katalogu wykroczeń objętych maksymalną grzywną w wysokości 30 000 zł dodano tzw. drift, czyli celowe wprowadzanie pojazdu w poślizg. Ponadto, zakłada się surowsze kary dla recydywistów oraz penalizację zachowań polegających na organizacji i uczestnictwie w zgromadzeniach związanych z nielegalnymi wyścigami. Projektowane przepisy przewidują również karanie osób, które celowo wprowadzają pojazd w poślizg lub tamują ruch drogowy w trakcie nielegalnego zgromadzenia. Przewiduje się również podniesienie minimalnej wysokości grzywny do 1 000 zł za blokowanie ruchu podczas takich wydarzeń.

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym

Projektowane zmiany w ustawie z 20.6.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251) koncentrują się na eliminacji niebezpiecznych zachowań na drodze oraz wprowadzeniu nowych regulacji dotyczących zgromadzeń użytkowników pojazdów. Nowelizacja zakłada zakaz celowego wprowadzania pojazdu w poślizg lub utraty styczności z nawierzchnią któregokolwiek z kół pojazdu. Naruszenie tego zakazu może skutkować surowymi konsekwencjami, w tym zatrzymaniem prawa jazdy na trzy miesiące oraz usunięciem pojazdu z drogi na 30 dni. Nowe przepisy mają objąć również obowiązek zgłaszania organom gminy planowanych zgromadzeń użytkowników pojazdów oraz penalizację organizowania takich wydarzeń bez uprzedniego zawiadomienia.

Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej

Zmiany w ustawie z 22.5.2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2500) oraz w ustawie z 11.9.2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 838) mają na celu usprawnienie systemu oceny ryzyka ubezpieczeniowego oraz zwiększenie nadzoru nad osobami naruszającymi przepisy drogowe. Nowelizacja przewiduje gromadzenie w Centralnej Ewidencji Pojazdów informacji o pojazdach wykorzystywanych do popełniania przestępstw związanych z nielegalnymi wyścigami oraz wykroczeń polegających na celowym wprowadzeniu pojazdu w poślizg. Zakłady ubezpieczeń będą mogły wykorzystywać te dane do oceny ryzyka ubezpieczeniowego i dostosowywania taryf OC do historii wykroczeń i przestępstw kierowców.

Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami

Projektowane zmiany w ustawie z 5.1.2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 1210) wprowadzają dodatkowe wymagania dla osób ubiegających się o prawo jazdy. Kandydaci na kierowców będą zobowiązani do złożenia oświadczenia o braku zakazu prowadzenia pojazdów oraz braku toczącego się przeciwko nim postępowania karnego w sprawach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Regulacja ta ma na celu ograniczenie możliwości uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami przez osoby, które wcześniej naruszyły przepisy drogowe w sposób zagrażający innym uczestnikom ruchu.

Etap legislacyjny

Założenia projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego zostały opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to II kwartał 2025 r.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →