• Celem projektu jest uproszczenie procedur, dostosowanie przepisów do unijnych standardów oraz wzmocnienie ściągalności podatku.
  • Proponowana nowelizacja wpisuje się w cele Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej: KPO).
  • Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2024 r.

Geneza projektu nowelizacji

Na gruncie przepisów ustawy z 16.6.2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1598) wprowadzono obowiązek wystawiania faktur (e-fakturowania) w Krajowym Systemie e-Faktur (dalej: KSeF) od 1.7.2024 r.

Ze względu na zdiagnozowane problemy w zakresie wydajności systemu, uniemożliwiające wprowadzenie obowiązku KSeF w zakładanym terminie, koniecznym było przesunięcie terminu jego wdrożenia. W związku z powyższym ustawą z 9.5.2024 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 852) odroczono termin wdrożenia obowiązkowego KSeF do dnia 1.2.2026 r.

Ministerstwo Finansów przeprowadziło szerokie konsultacje z przedsiębiorcami, podczas których zebrano szereg informacji i opinii o planowanym systemie. W szczególności zebrano szereg postulatów przedsiębiorców dotyczących potrzeby uproszczenia otoczenia prawnego wdrożenia i funkcjonowania obowiązkowego KSeF.

W lipcu 2024 r. odbyło się spotkanie z przedsiębiorcami, podczas którego przedstawiciele Ministerstwa Finansów podsumowali wyniki spotkań konsultacyjnych z przedsiębiorcami zorganizowanych od lutego tego roku. Rozmawiano o dalszych kierunkach działań prawnych i biznesowych mających na celu uproszczenie systemu, takich jak odraczanie likwidacji wystawiania faktur w kasach rejestrujących, faktur konsumenckich oraz uwzględnianie dodatkowych danych na fakturze.

Projekt nowelizacji jest więc efektem przeprowadzonych przez Ministerstwo Finansów spotkań konsultacyjnych KSeF, a także konsultacji podatkowych projektu rozwiązań prawnych dotyczących zmian w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w KSeF. Uwzględnia zgłaszane podczas spotkań propozycje oraz liczne uwagi, które wpłynęły w wyniku przeprowadzonych konsultacji podatkowych, w tym potrzebę uproszczenia otoczenia prawnego w zakresie wdrożenia KSeF.

Szkolenia online z zakresu podatków – Sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Główne założenia projektu nowelizacji

Jak wynika z opublikowanych założeń projektu nowelizacji, podstawowym celem proponowanych zmian jest wprowadzenie rozwiązań, które uproszczą wdrożenie KSeF i jego stosowanie przez podatników zwłaszcza w pierwszym okresie funkcjonowania systemu.

W ramach projektu nowelizacji zaplanowano wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania:

  • od 1.2.2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł;
  • od 1.4.2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Kolejnym planowanym rozwiązaniem jest odroczenie na dodatkowe pół roku, tj. do 31.7.2026 r., wprowadzenia niektórych innych rozwiązań, takich jak:

  • odroczenie terminu wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności;
  • utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących;
  • utrzymanie dodatkowego odroczenia terminu w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.

Projekt nowelizacji przewiduje również umożliwienie stosowania tzw. trybu offline do końca 2026 r. przez wszystkich podatników.

W projekcie proponuje się także uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF.

Nowelizacja zakłada również zapewnienie w okresie przejściowym (do 30.9.2026 r.) podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.

Zapewnienie rozwiązań prawnych odpowiadających celowi tzw. wyrównania środowisk KSeF to kolejne zaproponowane rozwiązanie. Jak wynika z założeń projektu nowelizacji, chodzi o wprowadzenie pełnych funkcjonalności technicznych systemu obowiązkowego przed datą wejścia w życie rozwiązań nakładających na podatników obowiązek wystawiania faktur w KSeF.

W projekcie proponuje się również zmiany doprecyzowujące w zakresie możliwości korzystania przez organy Krajowej Administracji Skarbowej z danych w KSeF w toku prowadzonych przez nie spraw.

Co istotne, nowelizacja przepisów jest elementem realizacji celów reformy zapisanej w KPO.

Konsekwencje projektowanych zmian dla przedsiębiorców

Proponowane zmiany mają szerokie implikacje dla działalności gospodarczej. Pozytywny wpływ na przedsiębiorców widoczny będzie przede wszystkim w zmniejszeniu biurokratycznych obciążeń oraz ułatwieniu rozliczeń. Z kolei nowe obowiązki związane z raportowaniem mogą wymagać dostosowania systemów informatycznych oraz przeszkolenia pracowników. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do korzystania z nowoczesnych narzędzi raportowych, co w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści, ale może wiązać się z krótkoterminowymi kosztami dostosowawczymi.

Etap legislacyjny

Założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw zostały opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zgodnie z przekazanymi informacjami, planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2024 r.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →