Zgodnie z art. 111 ust. 5c ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; dalej: VATU), w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i którzy zakupili kasę rejestrującą w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku tej klęski żywiołowej, może przysługiwać odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków poniesionych na jej zakup. Minister Finansów może określić przypadki, w których przysługuje odliczenie od podatku należnego lub zwrot, warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu, wysokość odliczenia a także przypadki, w których podatnicy nie są obowiązani do zwrotu kwot dotyczącego zakupu kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
W ww. zakresie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 11.10.2024 r. w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi (Dz.U. z 2024 r. poz. 1507). Co z niego wynika?
Komu przysługuje odliczenie lub zwrot?
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej przysługuje podatnikom, którzy w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi, utracili kasę rejestrującą lub doszło do jej trwałego uszkodzenia. Chodzi konkretnie o podatników, którzy posiadali kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi. Ale także tym, którzy w odpowiednim okresie zakupili kasę rejestrującą w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Uprawnionymi do ulgi na zakup kasy są podatnicy poszkodowani w wyniku klęski żywiołowej wynikającej z długotrwałych opadów atmosferycznych lub powodzi, którzy na terenie objętym klęską żywiołową na skutek powodzi prowadzili działalność gospodarczą, mają tam siedzibę lub zarząd lub miejsce zamieszkania, utrata lub trwałe uszkodzenie kasy nastąpiło na terenie objętym powodzią.
Warunki do skorzystania z ulgi
Podatnicy, którzy utracili kasy w wyniku powodzi i chcieliby skorzystać z proponowanej ulgi, mają na zakup kasy w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej do 6 miesięcy od miesiąca w którym wystąpiła klęska żywiołowa na skutek powodzi. Warunkiem do skorzystania z ulgi jest więc rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nabytych w miejsce utraconych lub trwale uszkodzonych, nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zakupu tych kas.
Ulga ma zastosowanie przy zakupie jednej kasy w miejsce jednej kasy utraconej lub trwale uszkodzonej na skutek powodzi. Jeśli więc podatnik utracił w wyniku powodzi dwie kasy rejestrujące, ulga będzie przysługiwała do zakupionych dwóch kas rejestrujących w miejsce tych utraconych.
Podatnicy powinni posiadać dokumenty potwierdzające trwałe uszkodzenie kasy. W przypadku kas online będzie to protokół właściwego serwisu kas. W przypadku kas w postaci oprogramowania jest to zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego złożone w związku z utratą kasy na skutek jej uszkodzenia. W przypadku klęski żywiołowej na skutek powodzi termin złożenia takiego powiadomienia wydłuża się do 30 dni od wystąpienia utraty w tym na skutek uszkodzenia kasy.
Podobnie w przypadku utraty kasy podatnicy powinny wykonać zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego w zakresie powiadomienia o utracie kasy. Terminy te w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi także podlegają wydłużeniu do 30 dni od dnia utraty kasy.
Innym warunkiem niezbędnym do uzyskania ulgi na zakup kasy jest dysponowanie przez podatnika dokumentami takimi jak faktura zakupu oraz potwierdzenie dokonania pełnej należności za zakupioną kasę.
Wysokość ulgi i sposób jej rozliczenia
Przepisy zakładają odliczenie lub zwrot kosztu zakupu kasy rejestrującej nabytej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w związku z powodzią efektywnie w wysokości do 2000 zł.
Dotyczy to podatników zwolnionych z VAT, wykonujących wyłącznie czynności zwolnione, którzy nie odliczają podatku naliczonego – u których wysokość zwrotu będzie stanowiła cena zakupu kasy (wraz z podatkiem), nie więcej niż 2000 zł. Ale także podatników czynnych, u których wysokość odliczenia w formie ulgi będzie stanowiła cena zakupu kasy (bez podatku), nie więcej niż 1626 zł.
W przypadku gdy podatnik składa deklarację i występuje w niej o ulgę, może to zrealizować z deklaracji za okres, w którym rozpoczął używanie tej kasy, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Tu warto pamiętać, że terminy te zostały podatnikom podatku od towarów i usług przedłużone do 25.11.2024 r. Z kolei podatnicy zwolnieni z VAT mogą wystąpić z wnioskiem o wypłatę ulgi w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej zakupionej w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej na skutek powodzi.
Podatnicy poszkodowani w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi nie są też obowiązani do zwrotu ulgi udzielonej na zakup kasy, która została utracona lub trwale uszkodzona w wyniku tej powodzi.
Komentarz
Omawiane przepisy odnoszą się do przypadku klęski żywiołowej na skutek powodzi i proponowanych ułatwień dla podatników, w zakresie odliczenia od podatku należnego wydatków poniesionych na zakup kasy w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku tej powodzi lub zwrot wydatków poniesionych na jej zakup. Konstrukcja tych przepisów oraz ich realne zastosowanie w przypadku kas rejestrujących ogranicza stosowanie przepisów rozporządzenia do przypadku powodzi. Regulacje te będą więc obowiązywały w sposób „uniwersalny” w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi. Regulacje te znajdą jednak swoje zastosowanie przede wszystkim w celu zminimalizowania skutków powodzi, która nastąpiła we wrześniu 2024 r.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →