• Nowela ma za zadanie implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z 20.5.2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz.Urz. UE L z 2019 r., Nr 136), a także dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z 20.5.2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE oraz uchylającej dyrektywę 1999/44/WE (Dz.Urz. UE L z 2019 r., Nr 136, s. 28).

Ochrona konsumenta

Dyrektywy służą zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej w odniesieniu do umów, jakie konsumenci zawierają z przedsiębiorcami w zakresie dostarczania treści lub usług cyfrowych. Chodzi tutaj zwłaszcza o wprowadzenie do polskiego prawa przepisów o zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową, środków ochrony prawnej w przypadku braku zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową lub ich niedostarczenia oraz sposobów korzystania z tych środków, oraz zmiany treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Ponadto implementacja dyrektyw zapewnić ma ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących niektórych wymagań w odniesieniu do umów sprzedaży zawartych pomiędzy sprzedawcą a konsumentem, w tym przepisów dotyczących zgodności towarów z umową, środków ochrony prawnej przysługujących w przypadku braku takiej zgodności, sposobów korzystania z tych środków, a także gwarancji handlowych.

Ustawodawca zdecydował się na implementację przepisów obu dyrektyw do PrKonsU, co pociąga za sobą konieczność dokonania zmian w przepisach KC. Dotyczą one m.in. uspójnienia terminologii obu ustaw. W KC uchylono też przepis art. 5564 w celu uniknięcia sytuacji, w której, obok konsumenckiego (wynikającego ze zmian w przepisach PrKonsU) oraz pozakonsumenckiego (wynikającego z treści przepisów pozostawionych w KC) reżimu odpowiedzialności sprzedawcy przy sprzedaży rzeczy ruchomych, funkcjonowałby kolejny reżim prawny. Przewiduje się, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od początku 2022 r.

4 moduły Systemu Legalis z Bazą prawa i orzecznictwa od 183 zł netto/m-c Sprawdź

Nowelizacja

Planowana nowelizacja przewiduje wprowadzenie do PrKonsU definicji umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, zgodnie z która ma być za nią uznawana umowa na podstawie której przedsiębiorca zobowiązuje się dostarczyć konsumentowi treść cyfrową lub usługę cyfrową, w tym również wykonaną według wskazówek konsumenta, a konsument zobowiązuje się zapłacić cenę lub dostarczyć dane osobowe, chyba że dane osobowe dostarczone przez konsumenta są przetwarzane przez przedsiębiorcę wyłącznie w celu: dostarczania treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, poprawy bezpieczeństwa, kompatybilności lub interoperacyjności oprogramowania oferowanego na podstawie wolnej i otwartej licencji lub wykonania obowiązku ustawowego.

Natomiast planowane zmiany w art. 6 PrKonsU służą uregulowaniu kwestii rozgraniczenia między zakresem stosowania dyrektywy 2019/770/UE i dyrektywy 2019/771/UE, co wydaje się mieć szczególne znacznie w przypadku treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, które są dostarczane wraz z towarami na podstawie umowy sprzedaży.

Rękojmia i gwarancja

Ważnym elementem planowanej nowelizacji przepisów PrKonsU są zagadnienia związane z rękojmią i gwarancją konsumencką, związane z implementacją dyrektywy 2019/771/UE. Co istotne, nowelizacja przewiduje wyłączenie stosowania przepisów KC o rękojmi przy sprzedaży w stosunku do konsumentów (art. 43a) i odrębne uregulowanie tych zagadnień w PrKonsU. Ustawodawca zdecydował się w związku z implementacją dyrektywy 2019/771/UE na wprowadzenie do PrKonsU nowego na gruncie prawa cywilnego rozwiązania i odejście od instytucji wady fizycznej i prawnej na rzecz zgodności (bądź jego braku) towaru z umową. Przy czym dyrektywa wymaga szczegółowego zdefiniowania zgodności towaru z umową. Planowany art. 43b przewiduje wobec tego m.in., że towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego opis, rodzaj, ilość i kompletność, a także przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w momencie zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował. Ponadto przepis ten zakłada, że, aby towar został uznany za zgodny z umową musi nadawać się do celów, dla których zazwyczaj korzysta się z towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk. Towar taki musi też występować w takiej ilości i posiadać takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może zasadnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienia złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu.

Dzięki planowanym w PrKonsU zmianom przedsiębiorca będzie odpowiadał za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od dostarczenia towaru. W przypadku towaru używanego strony mogą skrócić ten czas, nie więcej niż o rok. Przy czym domniemywać się będzie, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem roku od dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia.

W dalszej kolejności ustawodawca określa prawa konsumenta z tytułu rękojmi i skorelowane z nimi obowiązki przedsiębiorcy. W szczególności zakłada się, że na gruncie PrKonsU będzie obowiązywała pewna hierarchia środków ochrony konsumenta. W pierwszej kolejności będzie on miał prawo domagać się przywrócenia zgodności towaru z umową poprzez jego naprawę lub wymianę. Dopiero w dalszej kolejności, o ile naprawa, czy też wymiana okażą się m. in. nieopłacalne, konsument będzie mógł skorzystać z kolejnych uprawnień, tzn. żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.

Nowelizacja przewiduje również określenie praw i obowiązków stron umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, co wiążę się z implementacją dyrektywy 2019/770/UE. W szczególności planuje się, że nowe przepisy art. 43i-43l PrKonsU obejmą zagadnienia zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową oraz odpowiedzialności przedsiębiorcy w razie jej braku. Co ważne, przedsiębiorca będzie miał obowiązek dostarczenia konsumentowi treści cyfrowej lub usługi cyfrowej niezwłocznie po zawarciu umowy. Ponadto przedsiębiorca ma obowiązek informowania klienta o aktualizacjach, w tym tych dotyczących zabezpieczeń, niezbędnych do zachowania zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową oraz dostarcza je konsumentowi.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Przetestuj. Sprawdź