Nowy sposób wyboru członków KRRiT

Projekt ustawy zakłada przywrócenie dziewięcioosobowego składu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (dalej: KRRiT), wybieralnych przez Sejm (4 członków), Senat (2 członków) i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (3 członków). Proponuje się także wprowadzenie mechanizmu rotacyjności składu poprzez wybieralność członków KRRIT co 2 lata poprzez wymianę 1/3 składu osobowego, przy czym kadencja członków miałaby wynosić 6 lat.

Ograniczenie decyzyjności Przewodniczącego KRRiT

Projekt przewiduje, że Przewodniczący KRRiT będzie mógł podejmować decyzje dopiero po uzyskaniu zgody Rady, wyrażonej w uchwale. Dodatkowo wszystkie uchwały Rady oraz decyzje Przewodniczącego mają być publikowane na stronie internetowej KRRiT.

Nowy sposób wyłaniania organów spółek publicznej radiofonii i telewizji

Projektodawca proponuje wprowadzenie jednoosobowych zarządów w spółkach publicznej radiofonii i telewizji, których wybór miałby odbywać się poprzez wprowadzenie dwustopniowego postępowania konkursowego. Kandydaci podlegaliby ocenie przez komisję konkursową złożoną z członków rady nadzorczej i przedstawicieli rady programowej. Projekt formułuje propozycję transmisji procedury na stronach internetowych spółek publicznej radiofonii i telewizji. Wybrany kandydat miałby być następnie powołany przez KRRIT, która będzie mogła też odmówić powołania szczegółowo to uzasadniając.

Projektowany wybór rad nadzorczych przez KRRIT oraz podmiot uprawniony do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 2 pkt 4a ustawy z dnia 16.12.2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 125), tj. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt zakłada, że rady nadzorcze Telewizji Polskiej S.A. oraz Polskiego Radia S.A. będą się składały z 5 członków (3 z KRRiT i 2 powołanych przez ministra), a w przypadku spółek publicznej radiofonii regionalnej 3 członków (2 z KRRiT i 1 powołany przez Ministra). Kandydaci na członków rad nadzorczych mieliby być powołani przez KRRiT w drodze otwartych konkursów, pod warunkiem spełnienia ustawowych warunków i posiadania rekomendacji organizacji pozarządowych.

Projektodawca zakłada również przemodelowanie rad programowych, które miałyby zyskać kompetencje opiniodawcze, a także wskazania 3 kandydatów na redaktora naczelnego. Członkowie rad byliby wybierani w liczbie 9 członków (do Telewizji Polskiej S.A. oraz Polskiego Radia S.A) lub 7 (do spółek publicznej radiofonii regionalnej.

Projekt przewiduje także stworzenie stanowiska redaktora naczelnego powołanego przez zarząd z kandydatów wyłonionych w konkursie przeprowadzonym przez radę programową. Redaktor naczelny ma być niezależny od zarządu.

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Zmiany w systemie finansowania mediów publicznych

Projekt przewiduje likwidację obowiązku ponoszenia opłat abonamentowych przenosząc główny ciężar finansowania misji publicznej nadawców na budżet państwa. Projekt zakłada przyjęcie sztywnej kwoty finansowania budżetowego dla mediów publicznych w wysokości 2 500 000 000 zł. Jednakże wedle założeń projektu w dalszym ciągu możliwe będzie finansowanie spółek publicznych w formie wpływu z obrotu prawami do audycji, reklam i audycji sponsorowanych, dotacji z budżetu państwa oraz innych źródeł.

Zmiany w zakresie koncesjonowania

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie ograniczenia w koncesjonowaniu radiofonii i telewizji jedynie w zakresie programów udostępnianych drogą naziemną oraz wprowadzenie obowiązku uzyskania zezwolenia na rozpowszechnianie programów drogami satelitarnymi, kablowymi oraz w systemie teleinformatycznym. Tak więc, rozpowszechnianie programów w inny sposób niż naziemny wymagałoby zezwolenia zamiast koncesji. Zezwolenie wydawane byłoby na 10 lat. Katalog podmiotów, a także wysokość opłaty dotyczącej zezwolenia pozostaje z kolei niezmienny, jak przy dotychczasowej procedurze koncesyjnej.

Reklama państwowa

Projektodawca zakłada wprowadzenie instytucji reklamy państwowej poprzez odwołanie do definicji legalnej reklamy państwowej w rozumieniu art. 2 pkt 19 rozporządzenia 2024/1083. Wedle niej przez reklamę taką należy rozumieć zamieszczenie, promowanie, publikacje lub rozpowszechnianie w ramach usługi medialnej lub na platformie internetowej promocyjnego lub autopromocyjnego przekazu lub ogłoszenia publicznego, lub kampanii informacyjnej, zazwyczaj za opłatą lub w zamian za inne wynagrodzenie, przez organ lub podmiot publiczny, na jego rzecz lub w jego imieniu.

Jednocześnie z wprowadzeniem reklamy państwowej proponuje się również wprowadzenie uprawnienia Przewodniczącego KRRiT do żądania od podmiotów publicznych informacji dotyczących kryteriów i procedur stosowania przy udzielaniu zamówień na reklamę państwową, a także umowy dostawy i świadczenia usług (art. 10 ust. 3a projektu ustawy).

Co istotne środki uzyskane na reklamę państwową oraz całkowitą roczną kwotę przychodów z reklam pochodzących od organów lub podmiotów publicznych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw niebędących państwami członkowskimi Unii Europejskiej i członkami EFTA będą obowiązkowo udostępniane odbiorcom w formie bezpośredniego i stałego dostępu do informacji przez:

  • nadawcę,
  • podmiot dostarczający audiowizualną usługę medialną na żądanie,
  • dostawcę platformy udostępniania wideo,
  • wydawcę prasy.

Podmioty te zobowiązane zostaną do utworzenia regulaminu zamówień na reklamę państwową, umowy dostawy lub umowy o świadczenie usług przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności oraz racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Ponadto podmioty te zobowiązane będą do przedstawienia wiadomości publicznej i przekazania KRRiT informacji o wydatkach dokonywanych na reklamę państwową za poprzedni rok kalendarzowi do 31 marca danego roku kalendarzowego

Ustawy usuwane

Projekt ustawy zakłada również utratę mocy ustawy z 21.4.2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1689) oraz ustawy z 22.6.2016 r. o Radzie Mediów Narodowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 692).

Wejście w życie

Projekt ustawy zakłada jej wejście w życie w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, a w przypadku przepisów odnoszących się do modyfikacji finansowania mediów publicznych i uchyleniem ustawy o opłatach abonamentowych od dnia 1.1.2027 r.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →