- Dane PNR pasażerów lotów wewnątrzunijnych będą mogły być przetwarzane wyłącznie w sytuacjach zagrożenia, w szczególności o charakterze terrorystycznym.
- Okres przechowywania danych skrócono z 5 do 3 lat w przypadku lotów wewnątrzunijnych, pozostawiając 5 lat dla lotów pozaunijnych.
- Ustawa przewiduje łagodniejsze zasady odpowiedzialności administracyjnej przewoźników, a także wprowadza abolicję dla naruszeń, które miały miejsce przed jej wejściem w życie, co oznacza umorzenie toczących się postępowań i rezygnację z nakładania kar w takich przypadkach.
Loty pozaunijne a loty wewnątrzunijne
Dotychczas ustawa z 2018 r. traktowała wszystkie loty PNR jednolicie – dane pasażerów były gromadzone i przechowywane przez 5 lat, niezależnie od kierunku podróży. Nowelizacja PrzetwDanychPasażerU wprowadza wyraźne rozróżnienie między lotami pozaunijnymi a wewnątrzunijnymi.
Zgodnie z nowym art. 4a PrzetwDanychPasażerU dane PNR pasażerów lotów wewnątrzunijnych mogą być przetwarzane wyłącznie w sytuacji rzeczywistego lub przewidywalnego zagrożenia przestępstwami, w szczególności o charakterze terrorystycznym. W praktyce oznacza to, że objęcie takiego lotu przepisami PNR będzie możliwe tylko w określonych przypadkach:
- w czasie obowiązywania w Polsce stopnia alarmowego na podstawie ustawy o działaniach antyterrorystycznych,
- na podstawie zarządzenia ministra spraw wewnętrznych wydanego na wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej,
- za zgodą sądu lub prokuratora – w ramach postępowania sądowego, przygotowawczego albo czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Tak skonstruowane przepisy ograniczają automatyczne przetwarzanie danych w przypadku lotów unijnych i wprowadzają mechanizm kontroli każdorazowego rozszerzenia zakresu stosowania PNR.
Skrócony okres przechowywania danych
Do tej pory dane PNR gromadzone w Krajowym Systemie Informatycznym PNR były przechowywane przez 5 lat, niezależnie od rodzaju lotu. Nowelizacja wprowadza zróżnicowanie okresu retencji:
- 5 lat – dla lotów pozaunijnych,
- 3 lata – dla lotów wewnątrzunijnych.
Po upływie tych okresów dane mają być automatycznie i trwale usuwane z systemu. Ustawa przewiduje także możliwość dalszego przetwarzania zdepersonalizowanych danych, jeśli jest to niezbędne do realizacji zadań ustawowych, a pozyskanie informacji w inny sposób jest niemożliwe. Nowością jest możliwość sięgania również do danych starszych niż 2 lata, jeśli spełnione są wskazane warunki.
Przepisy przejściowe nakazują dodatkowo usunięcie wszystkich danych PNR dotyczących lotów wewnątrzunijnych, które zostały zgromadzone wcześniej niż 3 lata przed wejściem w życie ustawy – i to w terminie 3 miesięcy od tej daty.
Nowy system kar i wyjątków
Przed nowelizacją przewoźnicy ponosili odpowiedzialność w postaci kar administracyjnych, m.in. w wysokości 12 tys. zł za brak przekazania danych PNR (art. 64 PrzetwDanychPasażerU) oraz 5 tys. zł za uchybienia w zakresie zgłoszeń formalnych (art. 66 PrzetwDanychPasażerU). System ten miał charakter jednolity i nie przewidywał możliwości korekty po stronie przewoźnika.
Po zmianach wprowadzono bardziej elastyczne podejście:
- kara może zostać obniżona o 50% w przypadku usunięcia naruszenia w ciągu 7 dni, lub o 25% – w ciągu 14 dni od wylądowania samolotu,
- w okresie 60 dni od pierwszego lotu PNR przewoźnik, który wdroży system i przekaże dane, może uniknąć nałożenia kary w ogóle,
- odpowiedzialność jest wyłączona w razie działania siły wyższej, awarii systemu JIP albo awarii niezawinionej przez przewoźnika.
Nowelizacja przewiduje także przepisy abolicyjne: nie będą wszczynane ani kontynuowane postępowania administracyjne, sądowe i egzekucyjne dotyczące naruszeń sprzed wejścia w życie ustawy, jeśli przewoźnicy w ciągu 3 miesięcy dopełnią obowiązków przekazania danych.
Weryfikacja i kontrola przewoźników
Nowelizacja rozszerza obowiązki Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach (JIP). Po zmianach JIP nie tylko gromadzi i udostępnia dane, ale także ma obowiązek weryfikować dane PNR przekazywane przez przewoźników lotniczych, w tym dane osobowe i rezerwacyjne.
Weryfikacja będzie prowadzona:
- na podstawie rocznego planu przygotowanego przez JIP i zatwierdzonego przez Komendanta Głównego Straży Granicznej, albo
- na polecenie Komendanta SG.
Plan weryfikacji powinien opierać się na analizie ryzyka, obejmując obszary, w których najczęściej występują nieprawidłowości w przekazywaniu danych. Pierwszy plan ma zostać przygotowany na rok 2026.
Usunięcie i uchylenie przepisów
Uchylono art. 71 PrzetwDanychPasażerU, który dotychczas zawierał przepisy przejściowe związane z początkowym okresem funkcjonowania systemu PNR. Zostały one zastąpione nowymi regulacjami dotyczącymi abolicji i retencji danych.
Etap legislacyjny
Ustawa z 9.7.2025 r. wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →