• Projekt (druk nr 723) przewiduje zmiany związane z wymogiem osiągnięcia za 2020 r. poziom 50% recyklingu i przygotowania do ponownego użycia przez gminy odpadów komunalnych następujących frakcji: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.
  • Projekt zawiera propozycje rozwiązań ograniczających koszty odbioru odpadów, a także stwarza gminom szersze możliwości zagospodarowania odpadów komunalnych.
  • Projekt umożliwia samorządom budowę niewielkich lokalnych spalarni odpadów, które jednocześnie mogłyby pełnić rolę lokalnych ciepłowni.
  • Z pewnymi wyjątkami, przepisy omawianej nowelizacji mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Omawiane zmiany dotyczą następujących ustaw:

  • ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439, dalej jako CzystGmU);
  • ustawa z 14.12.2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 797, dalej jako OdpadyU);
  • ustawa z 2.3.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842, dalej jako KoronawirusU).
Komentarze do ustaw antykryzysowych. Moduł COVID-19 bezpłatnie w każdej konfiguracji. Sprawdź

Zmiany dotyczące ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Gminy zobowiązane będą w 2020 r. do recyklingu i przygotowania do ponownego użycia co najmniej 50 proc. (wagi) odpadów komunalnych następujących frakcji: papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło. Zmiana ta zastąpić ma obecne przepisy (art. 3b CzystGmU), które zobowiązują gminy do tego, żeby przy obliczaniu poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia uwzględniać całkowitą masę odpadów komunalnych. Jak czytamy w uzasadnieniu ustawy, jest to nadinterpretacja prawa unijnego w tym zakresie. W związku z tym ustawodawca zdecydował o uzupełnienie CzystGmU o art. 3aa, który umożliwi gminom osiągnięcie za 2020 r. poziom 50% recyklingu i przygotowania do ponownego użycia wyłącznie w odniesieniu do następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Warto dodać, że w art. 3aa CzystGmU określono też wymagany poziom recyklingu dla odpadów budowlano-rozbiórkowych, który będzie wyliczany po raz ostatni za rok 2020. Oznacza to, że w roku 2021 i w latach następnych dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych nie będą wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami. Jednocześnie, w art. art. 3b ust. 1c CzystGmU zamisano, że tego typu odpady nie będą już wliczane do poziomów określonych dla odpadów komunalnych.

Co ważne, nowelizacja zakłada, że poziom 55% recyklingu i przygotowania do ponownego użycia w odniesieniu do wszystkich wytworzonych odpadów gminy będą musiały osiągnąć dopiero w 2025 r. oraz odpowiednio 60% i 65% za rok 2030 oraz 2035.

Zmiany dotyczące ustawy o odpadach 

Ustawodawca planuje wprowadzenie rozwiązań ułatwiających samorządom rozwiązanie problemów ze zbyt wysokimi cenami za odbiór odpadów, do których przyczynia się m.in. problem z zagospodarowaniem odpadów komunalnych w postaci braku możliwości składowania frakcji nadsitowej, niedobór instalacji mogących zagospodarować takie odpady i obostrzenia przy magazynowaniu odpadów. Samorządy postulowały wobec tych problemów umożliwienie im budowy niewielkich lokalnych spalarni odpadów, które jednocześnie mogłyby pełnić rolę lokalnych ciepłowni.

Ustawodawca proponuje także w projekcie nowelizacji odejście od obecnych restrykcyjnych rozwiązań związanych z przekroczeniem limitu 30% termicznego przekształcania odpadów komunalnych oraz odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych.

Omawiany projekt nowelizacji zakłada także przesunięcie uruchomienia tzw. modułu potwierdzeń w ramach Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) z 1.1.2021 r. na 1.1.2022 r.

Moduł ten, jak czytamy w uzasadnieniu, służyć ma do elektronicznego składania wniosków o wystawianie oraz do generowania dokumentów takich jak:

  • dokumenty potwierdzające recykling (DPR) i dokumenty potwierdzające inny niż recykling proces odzysku (DPO) odpadów opakowaniowych;
  • dokumenty potwierdzające eksport albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi (EDPR);
  • dokumenty potwierdzające eksport albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich innemu niż recykling procesowi odzysku (EDPO);
  • dokumenty potwierdzające recykling i dokumenty potwierdzające inne niż recykling procesy odzysku odpadów powstałych z produktów;
  • zaświadczenie o zebranych zużytych bateriach przenośnych lub zużytych akumulatorach przenośnych;
  • zaświadczenie o przetworzonych zużytych bateriach lub zużytych akumulatorach;
  • zaświadczenie o zużytym sprzęcie.
Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Przetestuj. Sprawdź