Licz się z trudnościami

Ministerstwo Spraw Zagranicznych apeluje o unikanie podróży zagranicznych, które nie są konieczne. Przestrzega także, że podejmując decyzję o wyjeździe, należy liczyć się z trudnościami z powrotem do kraju, ograniczeniami w ruchu lotniczym, obowiązkiem poddania się kwarantannie lub samoizolacji, a także przeprowadzenia dodatkowych badań lekarskich na zlecenie władz miejscowych. Tyle rząd o trudnościach. Prawnicy przypominają jednak, że ostatnie dni, za sprawą ekspresowych rządowych zmian, przysporzyły turystom wielu nerwów.

– Utarła się zła praktyka, że rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ograniczeń publikowane są w Dzienniku Ustaw późnym wieczorem, a wchodzą w życie dnia następnego. Otwarta jest więc kwestia odszkodowań np. za stracony dalszy urlop lub utracony zarobek – uważa Piotr Pałka, radca prawny. Jego zdaniem trudno również mówić w takiej sytuacji, że nieznajomość prawa szkodzi, skoro nie można było go poznać.

Polska Rada Turystyki, która apeluje o zdjęcie kwarantanny po powrocie m.in. z Turcji, Egiptu czy Tunezji, porusza też problem strat finansowych turystów.

Komentarze do ustaw antykryzysowych. Moduł COVID-19 bezpłatnie w każdej konfiguracji. Sprawdź

Ryzykowne wczasy

– Konsumenci imprez turystycznych nie mogą dokonać bezkosztowej rezygnacji z zakupionej imprezy i w chwili obecnej postawieni są pod ścianą – zauważa. Twierdzi ponadto, że to rząd powinien pokryć koszty testów, albo zdjąć ograniczenia związane z testami czy kwarantanną z pasażerów lotów czarterowych lub innych lotów kontraktowanych przez organizatorów turystyki w ramach oferowanych imprez turystycznych. Takie zmienianie przepisów bez wyprzedzania może rodzić odpowiedzialność odszkodowawczą – wskazują prawnicy.

Adwokat Marta Lech nie ma wątpliwości, że wielu pokrzywdzonych turystów zdecyduje się dochodzić swoich praw i utraconych pieniędzy przed sądem.

– Pewnie na wyrok trzeba będzie trochę poczekać, ale zdesperowani i stratni nie odpuszczą – uważa.

Opinia dla „Rzeczpospolitej”

Maciej Gawroński radca prawny Kancelaria Gawroński & partners

Jeśli klient biura podróży musi zrezygnować z wyjazdu na wczasy, wycieczkę lub innego wydarzenia „w bezpośrednim związku z negatywnymi skutkami Covid-19″, biuro podróży musi mu zwrócić pieniądze. Ma na to 180 dni od momentu rozwiązania umowy. Chyba że klient zdecyduje się przyjąć zamiast należnych mu pieniędzy voucher na przyszłe wydarzenia tego samego operatora turystycznego. Mówi o tym wprost art. 15zp tarczy antykryzysowej. „Wpadnięcie” w znienacka wprowadzoną kwarantannę uważam za „pozostające w bezpośrednim związku z negatywnymi skutkami Covid-19″. To samo się dzieje, jeśli sobie sami zarezerwujemy hotel w kraju. Jak to wygląda za granicą, to już zależy od rozwiązań w konkretnym kraju, w którym sobie rezerwujemy pobyt bezpośrednio. Można także wykupić dodatkowe ubezpieczenie od takiej okoliczności.

Więcej treści z Rzeczpospolitej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Przetestuj. Sprawdź