Ustawa z 9.2.2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ZmKSH22) wprowadza zmiany, które dotyczą: (i) wprowadzenia regulacji związanych z funkcjonowaniem grup spółek oraz (ii) regulacji dotyczących zasad zarządzania spółkami handlowymi i nadzoru nad tymi spółkami.
Grupa spółek i jej funkcjonowanie
Ustawa zmieniająca wprowadza do ustawy z 15.9.2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526; dalej: KSH) obszerne regulacje dotyczące zasad funkcjonowania grup kapitałowych, które ułatwiają sprawne „zarządzanie” grupą spółek przez spółkę dominującą, w związku z realizacją wspólnej strategii gospodarczej grupy (art. 212–213 KSH oraz art. 216–217 KSH.
Dotychczas, z uwagi na brak posługiwania się przez ustawodawcę pojęciem „grupy spółek”, nie istniały w KSH analogiczne regulacje.
Grupa spółek a KRS
W pierwszej kolejności wskazać należy, że uchwała o uczestnictwie w grupie spółek ze wskazaniem spółki dominującej jest podejmowana przez zgromadzenie wspólników albo walne zgromadzenie spółki zależnej większością trzech czwartych głosów (art. 211 § 2 KSH), a uczestnictwo w grupie spółek jest ujawniane w rejestrze przez spółkę dominującą i spółkę zależną, co następuje przez wpisanie wzmianki do tego rejestru (art. 211 § 3 KSH).
Wiążące polecenie spółki dominującej
Podstawową instytucją prawną, która ma zapewnić spółce dominującej sprawne zarządzanie grupą spółek, jest wiążące polecenie kierowane przez spółkę dominującą do spółki zależnej (art. 212 KSH). Zgodnie z przyjętymi regulacjami spółka dominująca może wydać spółce zależnej uczestniczącej w grupie spółek wiążące polecenie dotyczące prowadzenia spraw spółki, jeżeli jest to uzasadnione interesem grupy spółek oraz przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Art. 212 § 2 KSH określa sposób wydania wiążącego polecenia, tj. w formie pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności, co – jak wskazuje ustawodawca w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, dostępnym na stronie Sejmu RP – przesądza, iż wydane wiążące polecenie spółki dominującej jest czynnością prawną w świetle art. 73 § 1 KC. Polecenie należy przy tym traktować jako czynność prawną dwustronną, ponieważ do pełnego ukształtowania stosunku prawnego potrzebne jest jego przyjęcie oraz przekazanie informacji o jego przyjęciu spółce dominującej.
Art. 212 § 3 KSH określa natomiast minimalną treść wiążącego polecenia. Zdaniem ustawodawcy, spółka dominująca wydając ww. polecenie jest bowiem w stanie lepiej ocenić zdarzenia składające się na treść tego polecenia niż to by mogła uczynić spółka zależna podejmująca decyzję o wykonaniu bądź o odmowie wykonania wiążącego polecenia. W związku z tym wiążące polecenie wskazuje co najmniej:
- oczekiwane przez spółkę dominującą zachowanie spółki zależnej w związku z wykonaniem wiążącego polecenia;
- interes grupy spółek, który uzasadnia wykonanie przez spółkę zależną ww. polecenia;
- spodziewane korzyści lub szkody spółki zależnej, które będą następstwem wykonania tego polecenia, o ile występują;
- przewidywany sposób i termin naprawienia spółce zależnej szkody poniesionej w wyniku wykonania polecenia.
Do minimalnej treści wiążącego polecenia spółki dominującej nawiązywać będzie uchwała zarządu spółki zależnej, w sytuacji, gdy spółka ta uzna za właściwe jego wykonanie (art. 213 § 2 KSH). Także w przypadku odmowy wykonania wiążącego polecenia spółka zależna uczestnicząca w grupie spółek podejmuje stosowną uchwałę, a przesłanką ku temu jest okoliczność gdy wykonanie przedmiotowego polecenia doprowadziłoby do niewypłacalności albo zagrożenia niewypłacalnością tej spółki, zaś w przypadku spółki zależnej uczestniczącej w grupie spółek niebędącej spółką jednoosobową – jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że ww. polecenie jest sprzeczne z interesem tej spółki i wyrządzi jej szkodę, która nie będzie naprawiona przez spółkę dominującą lub inną spółkę zależną uczestniczącą w grupie spółek w okresie dwóch lat. Zgodnie z intencją ustawodawcy katalog tych przesłanek jest otwarty, a umowa albo statut spółki zależnej uczestniczącej w grupie spółek może przewidywać dodatkowe przesłanki odmowy wykonania polecenia (art. 214 § 3 KSH).
Zarządzanie grupą spółek
Ustawodawca przewidział – obok omówionego powyżej wiążącego polecenia – szczegółowe instytucje prawne, które mają umożliwić spółce dominującej efektywne zarządzanie grupą spółek, wśród których wskazać należy:
- prawo dostępu do informacji spółki dominującej o spółkach zależnych (art. 216 KSH). W uzasadnieniu ustawy zmieniającej wskazano, iż wyraźna regulacja tego prawa jest konieczna w przypadku, kiedy spółka zależna jest spółką akcyjną. W przeciwnym razie, tak szeroko ujęty zakres dostępu do informacji spółki dominującej, jako akcjonariusza w spółce zależnej, byłby wykluczony w świetle art. 428 KSH;
- prawo rady nadzorczej spółki dominującej do sprawowania stałego nadzoru nad spółkami zależnymi uczestniczącymi w grupie spółek, ale tylko w zakresie realizacji interesu grupy spółek (art. 217 § 1 KSH). Regulacja ta została uznana za koniczną i wprowadzona na zasadzie wyjątku. Co do zasady bowiem organ jednej spółki nie może ingerować w funkcjonowanie drugiej spółki, która ma własne organy, w tym także organy nadzoru;
- prawo do przymusowego wykupu udziałów albo akcji należących do wspólników (akcjonariuszy) mniejszościowych spółki zależnej tak zwane squeeze-out (art. 2111 KSH).
Ustanie uczestnictwa w grupie spółek
Kończąc nowy Dział IV „Grupa spółek” KSH ustawodawca wskazał tryby ustania uczestnictwa w grupie spółek. Zgodnie z art. 2115 KSH ustanie uczestnictwa w grupie spółek następuje wskutek: (i) podjęcia większością trzech czwartych głosów uchwały zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia spółki zależnej uczestniczącej w grupie spółek lub (ii) przez złożenie przez spółkę dominującą spółce zależnej uczestniczącej w grupie spółek oświadczenia o ustaniu tego uczestnictwa.
Należy mieć na uwadze, iż – stosownie do art. 2116 § 2 KSH – przepisów KSH o spółce zależnej uczestniczącej w grupie spółek nie stosuje się do:
- spółki publicznej;
- spółki, która jest spółką w likwidacji i rozpoczęła podział swego majątku albo jest spółką w upadłości;
- spółki będącej podmiotem objętym nadzorem nad rynkiem finansowym w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z 21.7.2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 660).
Etap legislacyjny
Omawiane zmiany wchodzą w życie – zgodnie z art. 37 ZmKSH22 – po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, co nastąpiło 12.4.2022 r. Tym samym wejdą one w życie 13.10.2022 r.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →