- Projektowana nowelizacja powstała w wyniku prac Międzyresortowego Zespołu do spraw przeglądu uwarunkowań procesów inwestycyjnych w Rzeczypospolitej Polskiej;
- Nowelizacja zmienia zapisy ustawy z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1029; dalej: ŚrodInfU);
- Przepisy powinny korzystnie wpłynąć na procedury uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych i pozwolić na skrócenie czasu uzyskania wszystkich pozwoleń koniecznych do rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia.
Zgodność lokalizacji inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego
Nowelizacja przepisów ŚrodInfU zakłada nałożenie na organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach obowiązku przeprowadzenia analizy zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w sytuacji, gdy plan ten został uchwalony dla danego obszaru. W sytuacji braku zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, organ zobowiązany będzie już na początkowym etapie postępowania do odmówienia wydania zgody na realizację przedsięwzięcia. Aktualnie często niezgodność inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stwierdzana bywa nawet na późniejszych etapach przygotowania inwestycji.
Zmiana organu właściwego do wydania decyzji
Nowela ŚrodInfU przewiduje również, że w sytuacji, gdy dojdzie do zmiany na użytek rolny lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
W odniesieniu do inwestycji kolejowych przewiduje się doprecyzowanie przepisu określającego kompetencje Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska do wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji liniowych. RDOŚ będzie organem właściwym w sytuacji, gdy decyzja dotyczyć będzie inwestycji kolejowych realizowanych przez zarządców infrastruktury kolejowej. Dotychczas bowiem nieprecyzyjne przepisy sprawiały, że RDOŚ zajmował się nawet inwestycjami, które przewidywały znikomą ingerencję w linie kolejowe. Tymczasem w opinii ustawodawcy RODŚ powinien zajmować się inwestycjami o charakterze strategicznym, ponadlokalnym.
Wiążący charakter postanowień art. 77 i art. 64 ŚrodInfU
W wyniku prac Międzyresortowego Zespołu do spraw przeglądu uwarunkowań procesów inwestycyjnych w Rzeczypospolitej Polskiej w projekcie nowelizacji ŚrodInfU znalazły się także zapisy podkreślające wiążącą moc postanowień, o których mowa w art. 77 ust. 1 pkt. 1–1b i pkt. 4 ŚrodInfU, dla organu wydającego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, oraz w art. 64 ŚrodInfU. Wzmocni to rolę RDOŚ, ministra właściwego do spraw środowiska, GDOŚ oraz organu właściwego w sprawach ocen wodnoprawnych w procesie uzgadniania warunków realizacji danego przedsięwzięcia.
Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej
Projektowana ustawa rozstrzyga też, w jakiej formie powinny być przedkładane wyniki inwentaryzacji przyrodniczej przeprowadzanej na potrzeby oceny oddziaływania na środowisko. Zgodnie z projektem powinny być one składane zarówno w formie opisowej, jak i kartograficznej.
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko
Nowela ŚrodInfU zawiera ponadto szereg zmian precyzujących przepisy obejmujące strategiczną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Ustawodawca chce m.in., aby prognoza oddziaływania na środowisko dołączana była do projektu dokumentu sprawy, który podawany jest do publicznej wiadomości. Ponadto zmianie ma ulec art. 54 ust. 3 ŚrodInfU. RDOŚ będzie mieć 30 dni na opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin.
Transgraniczna ocena oddziaływania na środowisko
Projekt zmian w ŚrodInfU ma stwarzać możliwość prowadzenia transgranicznej oceny oddziaływania na środowisko również podczas ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach wydawania decyzji inwestycyjnych. Dodatkowo termin na wydanie postanowienia o przeprowadzeniu postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, w którym ustala się zakres dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia tego postępowania, ma zostać wydłużony z 14 do 21 dni. Wprowadzony ma też zostać obowiązek przekazania stronie narażonej przetłumaczonej dokumentacji zawierającej wniosek o wydanie decyzji, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz część raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, która umożliwi państwu, na którego terytorium planowane przedsięwzięcie może oddziaływać, ocenę możliwego znaczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Rozszerzenie sankcji finansowych
Aktualnie wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach możliwe jest jedynie w fazie realizacji przedsięwzięcia. Po nowelizacji zapisów ŚrodInfU karę finansową będzie można wymierz na etapie eksploatacji i użytkowania przedsięwzięcia.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →