- Nowelizacja wprowadziła liczne obowiązki dla operatorów platform w zakresie automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach oraz wzmocnienia współpracy między krajami UE w dziedzinie podatków.
- Część przepisów nowelizacji weszła w życie 1.7.2024 r.
Obowiązki raportowania
Na gruncie nowych przepisów, operatorzy platform cyfrowych zostali zobowiązani do raportowania informacji dotyczących transakcji realizowanych przez sprzedawców korzystających z ich usług. Obowiązki raportowania obejmują zarówno operatorów zarejestrowanych w Polsce, jak i tych działających poza Unią Europejską, jeżeli prowadzą działalność na terytorium RP.
Jak wynika z art. 75b ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 241; dalej: WymInfPodU), raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy. Dokonuje tego w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Co istotne, informacja o sprzedawcach jest tworzona na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w BIP na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Art. 75c WymInfPodU określa zakres informacji o sprzedawcach. Zgodnie z powołanym przepisem, informacja o sprzedawcach zawiera:
- dane identyfikujące raportującego operatora platformy, w tym nazwę i główny adres, TIN, numer identyfikacji VAT oraz indywidualny numer operatora platformy, nazwę platformy;
- informacje dotyczące wyłączonego operatora platformy, w tym nazwę, główny adres, adres elektroniczny oraz adresy stron internetowych, TIN oraz wskazanie, że przyjęty model biznesowy platformy nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu;
- dane identyfikujące sprzedawcę podlegającego raportowaniu będącego osobą fizyczną, w tym imię i nazwisko, główny adres, TIN, numer identyfikacji VAT, datę urodzenia;
- dane identyfikujące sprzedawcę podlegającego raportowaniu będącego podmiotem, w tym nazwę, główny adres, TIN, numer identyfikacji VAT, numer we właściwym rejestrze podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, wskazanie każdego zagranicznego zakładu, za pośrednictwem którego są wykonywane na terytorium UE stosowne czynności;
- informacje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu, innych niż sprzedawcy wykonujący stosowną czynność dotyczącą udostępnienia nieruchomości, w tym identyfikator rachunku finansowego, imię i nazwisko albo firmę posiadacza rachunku finansowego, na który jest wpłacane wynagrodzenie, państwo uczestniczące rezydencji; wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego, składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego;
- informacje dotyczące sprzedawców wykonujących stosowną czynność dotyczącą udostępnienia nieruchomości odrębnie dla każdej grupy obiektów, w tym adres grupy obiektów, numery ksiąg wieczystych nieruchomości należących do grupy obiektów, wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego, liczbę dni, przez które grupa obiektów była udostępniana w okresie sprawozdawczym, rodzaj grupy obiektów;
- dane pozwalające na identyfikację elektronicznej usługi identyfikacyjnej.
Zwolnienie z obowiązku przekazywania informacji
Jak wynika z art. 75e WymInfPodU, raportujący operator platformy jest zwolniony z obowiązku przekazywania informacji o sprzedawcach, jeżeli posiada dowody potwierdzające, że inny raportujący operator platformy przekazał te informacje o sprzedawcach na podstawie:
- przepisów WymInfPodU, albo
- przepisów prawa innego niż RP państwa członkowskiego wdrażających załącznik V dyrektywy Rady 2011/16 z 15.2.2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.Urz. UE L z 2011 r. Nr 64, s. 1), albo
- przepisów prawa państwa lub terytorium, z którym RP zawarła porozumienie stanowiące podstawę automatycznej wymiany informacji o sprzedawcach, jeżeli ten inny raportujący operator platformy nie spełnia warunków uznania go za raportującego operatora platformy spoza UE.
Procedury należytej staranności
Zgodnie z art. 75l WymInfPodU, raportujący operator platformy jest obowiązany dopełnić określonych procedur gromadzenia i weryfikacji danych o sprzedawcach oraz uznawania sprzedawcy za rezydenta danego państwa, w odniesieniu do aktywnych sprzedawców.
Jak wynika z art. 75m WymInfPodU, raportujący operator platformy weryfikuje, czy zgromadzone informacje o aktywnych sprzedawcach są wiarygodne, korzystając z:
- informacji i dokumentów dostępnych temu raportującemu operatorowi platformy w ramach prowadzonej działalności;
- oprogramowania interfejsowego udostępnianego nieodpłatnie przez państwo uczestniczące lub UE w celu sprawdzenia ważności TIN lub numeru identyfikacji VAT.
Co istotne, obowiązek weryfikacji informacji uznaje się za spełniony również wtedy, gdy raportujący operator platformy zweryfikował te informacje, korzystając ze swojej dokumentacji, którą może przeszukać elektronicznie.
Zgodnie z art. 75p ust. 1 WymInfPodU, raportujący operator platformy jest obowiązany dopełnić procedur należytej staranności do dnia:
- 31 grudnia okresu sprawozdawczego;
- 31 grudnia drugiego okresu sprawozdawczego – w przypadku sprzedawców, którzy byli zarejestrowani na platformie na dzień, w którym podmiot stał się raportującym operatorem platformy.
Należy pamiętać, że skorzystanie przez raportującego operatora platformy z usług zewnętrznego usługodawcy w celu dopełnienia procedur należytej staranności nie wyłącza odpowiedzialności tego raportującego operatora platformy za nienależyte wykonanie tych obowiązków.
Dokumentację zgromadzoną do celów realizacji procedur należytej staranności raportujący operator platformy jest obowiązany przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin przekazania informacji o sprzedawcach (art. 75s WymInfPodU).
Znaczenie międzynarodowej współpracy
Implementacja dyrektywy DAC7 do polskiego prawa jest częścią szerszej inicjatywy Unii Europejskiej mającej na celu wzmocnienie współpracy międzynarodowej w dziedzinie opodatkowania. Zgodnie z art. 75ze ust. 3 WymInfPodU, automatyczna wymiana informacji z państwami uczestniczącymi będzie odbywać się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z formatami określonymi przez odpowiednie regulacje. Celem ujednolicenia zasad raportowania w państwach członkowskich UE jest zwiększenie przejrzystości i efektywności w walce z unikaniem opodatkowania na skalę międzynarodową. Współpraca ta umożliwi skuteczniejsze monitorowanie transakcji międzynarodowych, co ma szczególne znaczenie w erze globalizacji gospodarki.
Etap legislacyjny
1.7.2024 r. część przepisów ustawy nowelizującej weszła w życie.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →