• Nowelizacja wprowadza możliwość składania wniosków o rejestrację pojazdów z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej oraz usług publicznych udostępnianych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
  • Ustawa eliminuje obowiązek legalizacji tablic rejestracyjnych w przypadku rejestracji pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego.
  • Przepisy rozszerzają i porządkują zasady korzystania z danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz w ewidencjach pojazdów innych państw członkowskich Unii Europejskiej.

Cel ustawy

Celem ustawy jest usprawnienie procedur rejestracyjnych poprzez:

  • ograniczenie liczby dokumentów wymaganych przy rejestracji pojazdu w sytuacjach, w których niezbędne dane są już dostępne w systemach teleinformatycznych administracji publicznej;
  • zwiększenie wykorzystania danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów jako podstawy dokonywania czynności rejestracyjnych;
  • doprecyzowanie i ujednolicenie obowiązków właścicieli pojazdów w zakresie terminów rejestracyjnych, w szczególności w przypadkach nabycia pojazdu w drodze spadku lub czasowego wycofania pojazdu z ruchu;rejestracja pojazdówn.iu
  • rozwój transgranicznej wymiany danych o pojazdach pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej w celu weryfikacji danych pojazdu przed jego rejestracją.

Ustawodawca wskazuje, że przyjęte rozwiązania mają również na celu odciążenie organów rejestrujących oraz ograniczenie obrotu dokumentami w postaci papierowej, co wpisuje się w kierunki cyfryzacji administracji publicznej.

Zakres zmian

Ustawa wprowadza zmiany w szczególności w przepisach ustawy z 20.6.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251; dalej: PrDrog) regulujących:

  • tryb i formę składania wniosków o rejestrację pojazdów (art. 73 PrDrog);
  • katalog dokumentów wymaganych przy rejestracji pojazdu (art. 72 PrDrog);
  • zasady i terminy realizacji obowiązku rejestracji pojazdu (art. 73aa PrDrog);
  • warunki zachowania dotychczasowego numeru rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych;
  • czasową rejestrację pojazdów, w tym właściwość organów rejestrujących (art. 74 PrDrog);
  • dostęp, zakres oraz wymianę danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz Centralnej Ewidencji Kierowców (art. 80a–80rb PrDrog).
Sektor publiczny – Sprawdź aktualną listę szkoleń Sprawdź

Szczegółowy opis zmian

Elektroniczne składanie wniosków o rejestrację pojazdu

Ustawa umożliwia składanie wniosków o rejestrację pojazdu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym poprzez usługę udostępnioną przez ministra właściwego do spraw informatyzacji oraz z wykorzystaniem aplikacji mObywatel.

Przewidziano również alternatywną procedurę polegającą na sporządzeniu wniosku w postaci elektronicznej przez organ rejestrujący na podstawie danych przekazanych przez wnioskodawcę, złożonych dokumentów lub danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a następnie podpisaniu go przez wnioskodawcę przy użyciu urządzenia odwzorowującego podpis własnoręczny (art. 73 ust. 1aa-1al PrDrog). Rozwiązanie to adresowane jest do osób nieposiadających profilu zaufanego ani kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Zniesienie obowiązku legalizacji tablic rejestracyjnych

W przypadku rejestracji pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego właściciel pojazdu nie będzie zobowiązany do legalizacji tablic rejestracyjnych.

Warunkiem skorzystania z tego rozwiązania jest złożenie przez właściciela oświadczenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że posiada tablice rejestracyjne utrzymane w należytym stanie i czytelne oraz że znak legalizacyjny nie jest uszkodzony. W razie niespełnienia tych warunków organ rejestrujący wyda nowe tablice rejestracyjne (art. 73 ust. 1a PrDrog).

Zmiany w terminach rejestracyjnych

Ustawa wydłuża z 30 do 60 dni termin na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu nabytego w drodze spadku, liczony od dnia uprawomocnienia się prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia (art. 73aa ust. 2 PrDrog).

Doprecyzowano również zasady biegu terminu rejestracyjnego w przypadku pojazdów czasowo wycofanych z ruchu oraz wprowadzono dodatkowe wyłączenia z obowiązku rejestracji pojazdu, m.in. w przypadku kradzieży pojazdu lub jego trwałej i zupełnej utraty posiadania bez zmiany prawa własności.

Wymiana danych z ewidencjami państw UE

Wprowadzono podstawy prawne do transgranicznej wymiany danych o pojazdach pomiędzy organami rejestrującymi państw członkowskich UE.

Jak wynika z art. 72a ust. 1 PrDrog: „W przypadku gdy pojazd wcześniej zarejestrowany w innym państwie członkowskim jest rejestrowany po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organ rejestrujący za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego, o którym mowa w art. 80k ust. 1, pobiera dane pojazdu z bazy danych państwa członkowskiego, w którym pojazd był wcześniej zarejestrowany, jeżeli dane te są dostępne”.

Jednocześnie organy innych państw członkowskich UE będą mogły pobierać dane pojazdów zarejestrowanych w Polsce z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Potwierdzanie przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy

Nowelizacja zmienia brzmienie pierwszego zdania art. 71 ust. 4 PrDrog na: „Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie informacji zawartej w jednym z dokumentów, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3, albo na podstawie przeprowadzonego badania technicznego”.

Umożliwia w ten sposób dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym potwierdzającej przystosowanie pojazdu do ciągnięcia przyczepy bez konieczności przeprowadzania dodatkowego badania technicznego, jeżeli informacja o takim przystosowaniu wynika z dokumentów homologacyjnych pojazdu.

Czasowa rejestracja pojazdów

Doprecyzowano właściwość organów rejestrujących w zakresie czasowej rejestracji pojazdów, w szczególności w przypadkach, gdy właściciel pojazdu nie posiada miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium RP.

Zgodnie z dodanym art. 74 ust. 1b PrDrog: „W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a albo c, gdy właściciel pojazdu nie ma miejsca stałego zamieszkania (siedziby) lub czasowego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czasowej rejestracji dokonuje organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce zakupu pojazdu lub jego odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Etap legislacyjny i wejście w życie

Ustawa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw 9.12.2025 r. Co do zasady wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, tj. 10.6.2026 r. Wybrane przepisy, w tym dotyczące administracyjnych kar pieniężnych oraz udostępniania danych sądom, wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Przepisy wymagające dostosowania systemów teleinformatycznych rejestracji pojazdów oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów zaczną obowiązywać z dniem 18.1.2027 r.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →