Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 9.3.2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1218; dalej: SystMonitDrogU) system monitorowania przewozu i obrotu obejmuje gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów i obrocie paliwami opałowymi, w szczególności z zastosowaniem środków technicznych służących do tego monitorowania, oraz kontrolę realizacji obowiązków wynikających z ustawy. Art. 3 ust. 2 SystMonitDrogU określa szczegółowo jakie towary objęte są obowiązkowym monitorowaniem przewozu.

Minister Finansów ma dodatkowo kompetencję do poszerzania katalogu towarów objętych obowiązkami SENT w drodze przepisów wykonawczych. Takowe obowiązują w postaci rozporządzenia Ministra Finansów z 25.4.2022 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 1157). Stosunkowo łatwo jest więc rozszerzyć zakres towarów, których dotyczą obowiązki SENT. Czeka nas w tym zakresie niebawem kolejna zmiana.

Szkolenia online z zakresu podatków – Sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

SENT dla tekstyliów

Procedowany przez Ministerstwo Finansów projekt zakłada objęcie systemem monitorowania przewozu i obrotu następujących grup towarów:

  • artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe (z działu 61 i 62 CN);
  • odzież używana i pozostałe artykuły używane (CN 6309);
  • obuwie, getry i tym podobne; części tych artykułów (dział 64 CN).

Co ważne, obowiązki mają dotyczyć wyłącznie przywozu towarów spoza UE. System SENT nie będzie więc dotyczyć przewozu towarów rozpoczynającego się na terytorium kraju. Z zasady, bo obowiązkami objęty będzie także przewóz towarów pochodzących z terytorium państwa trzeciego, po uprzednim dopuszczeniu ich w kraju do swobodnego obrotu w Unii Europejskiej i miejsce dostarczenia towaru jest poza terytorium kraju, lub do którego nie dołączono faktury w formie papierowej, dokumentującej sprzedaż.

Wyłączeniu z obowiązków podlegać ma, ze względu na specyfikę, przewóz tych towarów przez operatorów pocztowych w paczkach pocztowych. Paczką pocztową jest zaś przesyłka rejestrowana, niebędąca przesyłką listową, o masie do 20 000 g i wymiarach, z których żaden nie może przekroczyć 2000 mm albo które nie mogą przekroczyć 3000 mm dla sumy długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość.

Zmiany mają wejść w życie w ciągu 3 miesięcy od publikacji rozporządzenia.

Komentarz

Zdaniem resortu finansów, nowa propozycja wynika z potrzeby ograniczenia szarej strefy w obrocie odzieżą i obuwiem przywożonymi z państw trzecich. Pomimo stałego procesu uszczelniania systemu podatkowego, w dalszym ciągu obserwujemy występowanie przestępstw skarbowych, których celem jest nieujawnienie lub zaniżenie podstawy opodatkowania w obrocie odzieżą i obuwiem. Zdaniem resortu finansów, dotyczy to szczególnie towarów przywożonych z zagranicy (z UE i spoza UE). Nie bez znaczenia są też wnioski płynące z kontroli rozliczeń przedsiębiorców z tych branż. Przykładowo, w samym tylko 2024 r. w toku kontroli podmiotów, których właścicielami lub głównymi udziałowcami są obcokrajowcy pochodzenia azjatyckiego, ujawniono ponad 125 tysięcy fikcyjnych faktur. Przekłada się to na ok. 660 mln PLN złotych podatku VAT. KAS regularnie zatrzymuje duże partie tego typu towarów, w tym podrabianych towarów z państw trzecich.

Co ciekawe – a czego możemy dowiedzieć się z uzasadnienia do ww. przepisów – nie tylko o pieniądze oraz ochronę przed nieuczciwą konkurencją tu chodzi. Okazuje się, że w toku kontroli dochodziło do wielu przypadków ujawnienia niebezpiecznych tekstyliów i obuwia pochodzących z państw trzecich, zawierających m.in. szkodliwe substancje chemiczne, metale ciężkie. Zidentyfikowano np. obecność metali ciężkich w odzieży dziecięcej importowanej spoza UE.

Wdrażana nowelizacja jest istotna dla podmiotów gospodarczych z uwagi na wprowadzenie nowych obowiązków, których naruszeniem skutkuje karami pieniężnymi. W przypadku, gdy w wyniku swojego celowego działania lub zaniechania lub niedbalstwa, podmioty zobowiązane nie wypełnią swoich obowiązków będą one zobowiązane do uiszczenia kary pieniężnej, której wymiar będzie miał także charakter dyscyplinujący i prewencyjny. Przypomnijmy, że kary te nie są niskie i wynoszą z zasady 46% brutto przewożonego towaru, nie mniej niż 20.000 zł.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →