• Ustawa osłonowa wprowadza zmiany w ustawie z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1805 ze zm.), w ustawie z 17.6.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1427 ze zm.), w ustawie z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), w ustawie z 10.4.1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 716 ze zm.), w ustawie z 12.3.2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.), w ustawie z 12.6.2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 332 ze zm.) oraz w ustawie z 31.7.2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz.U. z 2021 r. poz. 1842).
  • Ustawa, z drobnymi wyjątkami, wchodzi w życie z dniem następującym po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Dodatek osłonowy

Najważniejszym celem ustawy o dodatku osłonowym jest wprowadzenie nowego świadczenia, które stanowić ma wsparcie dla najbardziej potrzebujących obywateli i niektórych cudzoziemców w pokryciu części rosnących kosztów energii. Dodatek ten wypłacany będzie dwa razy do roku. Pierwsza rata dodatku wypłacana ma być do 31.3.2022 r., druga rata zaś do 2.12.2022 r. Zgodnie z zapisami ustawy, dodatek osłonowy przysługiwać będzie gospodarstwom domowym, których przeciętne miesięczne dochody na osobę nie przekraczają 2100 zł (dla gospodarstw domowych jednoosobowych) lub 1500 zł (dla gospodarstw domowych wieloosobowych). Dochody te obliczane będą zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 111 ze zm.). Dodatek osłonowy będzie przysługiwał za okres od 1.1.2022 r. do 31.12.2022 r., a jego wysokość będzie zależała od liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego. Rocznie wysokość dodatku osłonowego będzie wynosiła:

  • 400 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  • 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  • 850 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
  • 1150 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

W sytuacji, gdy najważniejszym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, itp. na paliwo stałe zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, wysokość dodatku osłonowego może zostać powiększona o 25 procent.

Trzeba zaznaczyć, że ustawodawca zastrzegł w ustawie, że od dnia jej wejścia w życie do 31.12.2022 r. wnioski o przyznanie dodatku energetycznego będą pozostawiane bez rozpoznania. W tym czasie, przy wypłacaniu dodatku osłonowego, uwzględniane będą, zgodnie z zasadą złotówka za złotówkę, dodatki energetyczne.

Obsługę dodatku osłonowego prowadzić będą gminy w ramach zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, przy czym przyznanie dodatku nie będzie wymagało wydania decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Jedynie w przypadku odmowy decyzja taka będzie wymagana. Wnioski o przyznanie dodatku osłonowego będzie można składać za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, a informacja o przyznaniu dodatku osłonowego będzie mogła zostać wysłana na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. Wzór wniosku o dodatek osłonowy określony zostanie w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego ds. energii.

Co ważne, ustawodawca zastrzegł w ustawie, że środki wypłacone w ramach dodatku osłonowego nie będą podlegały egzekucji ani nie będą uwzględniane przy ustalaniu prawa do świadczeń z pomocy społecznej czy świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Ponadto, ustawodawca zaznaczył, że środki wypłacane z tego dodatku nie będą wliczać się w dochód na gruncie podatku od osób fizycznych. Informacje o dodatku osłonowym będą ponadto obowiązkowo dołączone do faktury za energię elektryczną.

4 moduły Systemu Legalis z Bazą prawa i orzecznictwa od 183 zł netto/m-c Sprawdź

Wzmocnienie ochrony odbiorcy wrażliwego w formie niefinansowej

W ustawie o dodatku osłonowym zawarto także niefinansowe formy pomocy najbardziej potrzebującym osobom.

Osoby o najniższych dochodach w przypadku posiadania zaległości w płatnościach za energię elektryczną objęte zostaną zakazem wstrzymania dostaw energii elektrycznej w miesiącach zimowych, określonych w przepisach ustawy z 21.6.2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 611 ze zm.). Chodzi o okres od 1 listopada do 31 marca każdego roku.

Ustawodawca wprowadził także zakaz wstrzymania dostaw energii elektrycznej w przypadku zaległości w płatnościach odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, który jest stroną umowy kompleksowej albo umowy sprzedaży energii elektrycznej. Zakaz ten obowiązuje w sytuacji, gdy odbiorca ten lub członek jego gospodarstwa domowego jest osobą objęta opieką długoterminową w warunkach domowych, w związku z przewlekłą niewydolnością oddechową. Osoby te będą mogły zwrócić się do sprzedawcy energii albo paliw gazowych o zastosowanie programu wsparcia wobec zaległych i bieżących należności za energię elektryczną albo paliwa gazowe lub świadczone usługi. Wsparcie objąć może odroczenie terminu płatności, rozłożenie zaległości na raty, umorzenie zaległości czy też odstąpienie od naliczania odsetek za nieterminową zapłatę czy też zawieszenie postępowania egzekucyjnego należności za energię elektryczną, albo paliwa gazowe lub świadczone usługi.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Wypróbuj! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →