Centralna Informacja Emerytalna (dalej: CIE) miała ułatwiać dostęp do informacji emerytalnych, obejmujących dane osobowe, dotyczące produktu emerytalnego oraz dane o zewidencjonowanych składkach, wpłatach, jednostkach uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub jednostkach uczestnictwa w ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym, jednostkach rozrachunkowych funduszu emerytalnego, papierach wartościowych, innych instrumentach finansowych oraz innych środkach służących wyliczeniu przyszłych świadczeń emerytalnych zainteresowanego oraz informacji o szacunkowych wysokościach tych świadczeń – art. 2 pkt 2 i 5 ustawy z 7.7.2023 r. o Centralnej Informacji Emerytalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1941; dalej: CentrInfEmU). CIE tworzono jako systemem wyodrębniony od systemu Platformy Usług Elektronicznych ZUS.

Przyczyny uchylenia CIE

Projektodawca ustawy uchylającej – Ministerstwo Cyfryzacji – ocenił, że planowane z budżetu państwa wydatki na realizację CIE nie przyniosą oczekiwanych korzyści, ze względu na niskie zainteresowanie obywateli dobrowolnymi formami ubezpieczeń emerytalnych. Jago zdaniem zadania CIE są już realizowane przez ZUS czy też Polski Funduszu Rozwoju, prowadzący ewidencje pracowniczych planów kapitałowych. Ponadto informacje o dostępnych sposobach oszczędzania na emeryturę publikowane są na stronach ZUS, KRUS, gov.pl czy też KNF i nie wymagają budowy odrębnego dedykowanego im systemu, którego prowadzenie generuje niepotrzebne koszty administracyjne. Poza tym informacje emerytalne nie zostały dotychczas wdrożone i udostępnione w CIE.

Sektor publiczny – Sprawdź aktualną listę szkoleń Sprawdź

PUE ZUS z poziomu mObywatela

Nowa ustawa wprowadza również zmiany w ustawie z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350; dalej: SysUbSpołU). W art. 50 SysUbSpołU dodaje ust. 1ha dając możliwość ubezpieczonemu, który utworzył profil informacyjny w systemie teleinformatycznym ZUS, udostępnienie elementów informacji o stanie konta, w tym hipotetycznej emeryturze za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Powyższe rozwiązanie stanowi kolejny krok zmierzający do informatyzacji usług publicznych z przekierowaniem do informacji PUE ZUS.

Wpływ uchylenia CIE na inne ustawy

Przedmiotowa ustawa wprowadza również zmiany w ustawach, które w sposób bezpośredni odnosiły się do CIE, tak też uchyleniu ulegają:

– art. 8 pkt 1b, art. 49 ust. 3a, art. 82 ust. 3a, art. 191 ust. 1c, art. 192b ustawy z 28.8.1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1113);

– art. 105 ust. 2c ustawy z 29.8.1997 r. – Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1646);

– art. 4a ustawy z 22.5.2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 583);

– art. 2 pkt 16a, art. 11 ust. 2a, art. 17a ustawy z 20.4.2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 707);

– art. 22b ust. 12, art. 22e ust. 2 , art. 22f, art. 48 ust. 2 zd. 2 ustawy z 20.4.2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 556);

– art. 282 ust. 3 pkt 9 ustawy z 22.5.2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1034);

– art. 150 ust. 1 pkt 25 ustawy z 29.7.2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 722);

– art. 46 ust. 1 pkt 7 ustawy z 24.9.2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2025 r. poz. 274);

– art. 35 ust. 2a ustawy z 11.9.2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 838);

– art. 11 ust. 2 pkt 8 ustawy z 4.7.2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 923);

– art. 86 pkt 20 ustawy z 27.1.2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1063).

Wejście w życie

Większość przepisów omawianej ustawy wejdzie w życie w standardowym terminie vacatio legis, czyli 14 dni od dnia ogłoszenia. Jedynie przepisy nadające odpowiednim podmiotom możliwość przekazania do ZUS elektronicznych danych i informacji ujętych w nowym art. 50b SysUbSpołU (otwartym funduszom, bankom prowadzącym indywidualne konta emerytalne lub indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego, instytucjom finansowym, zarządzającym pracowniczym programem emerytalnym) oraz przepisy dające możliwość udostępniania danych emerytalnych przez ZUS za pośrednictwem mObywatel wejdą w życie z 1.1.2026 r.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →