Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; dalej: VATU), w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Art. 87 ust. 2 VATU stanowi, że zwrot różnicy podatku naliczonego nad należnym następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może ten termin przedłużyć.

Istnieją możliwości skrócenia tego terminu. Jedną z nich określa art. 87 ust. 6d VATU, zgodnie z którym organ jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku w rekordowym jak na nasze standardy terminie 15 dni. Nie jest jednak łatwo, bo tak szybki zwrot obwarowany jest bardzo drobiazgowymi warunkami:

  • Podatnik musi wykazać wysoki, bo wynoszący minimum 80% (w okresie od 1.1.2022 r. do 31.12.2022 r. – 65%) udział łącznej wartości sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online lub wirtualnych;
  • Równie wysoki 80% udział (w okresie od 1.1.2022 r. do 31.12.2022 r. – 65%) musi dotyczyć otrzymywanych przez podatnika płatności z tytułu sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych;
  • Podatnik powinien spełniać powyższe warunki przez trzy kolejne okresy rozliczeniowe (w przypadku podatnika rozliczającego się kwartalnie – za jeden okres rozliczeniowy), poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot;
  • Podatnik powinien także przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres zwrotu wykazywać wartość sprzedaży ewidencjonowanej na kasach online lub wirtualnych w wysokości brutto nie niższej niż 50 tys. zł;
  • Kwota podatku do zwrotu nie może przekraczać dwukrotności podatku ze sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online lub wirtualnych;
  • Kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia nie może przekraczać 3 tys. zł, deklaracja z wnioskiem o zwrot zostanie złożona na czas;
  • Podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających okres ubiegania się o zwrot powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, składać deklaracje, prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas fiskalnych online. Zaś przez kolejne 3 miesiące poprzedzające okres ubiegania się o zwrot, podatnik powinien posiadać rachunek rozliczeniowy ujawniony w wykazie tzw. białej listy.

Liberalizacja warunków zwrotu w 15 dni

Od 1.4.2023 r. mają pojawić się pewne reguły upraszczające ww. legislacyjny zamęt. Główna zmiana polega na obniżeniu z 12 miesięcy do 6 miesięcy okresu, który jest badany dla ustalania warunku osiągania przez podatnika łącznej wartości sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online lub wirtualnych, oraz warunku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu wyłącznie kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas. Jednocześnie stałemu obniżeniu ulegnie próg łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem, zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących online lub wirtualnych, za każdy okres rozliczeniowy – z 50 tys. zł do 40 tys. zł.

Przewidziano również zmiany o charakterze przejściowym, umożliwiające podatnikom korzystanie z preferencji szybszego zwrotu VAT po spełnieniu wprowadzonych przejściowo (w okresie 2 lat) obniżonych progów dla 2 ekonomicznych warunków zwrotu. I tak, w okresie dwóch lat od wejścia w życie zmienionych przepisów podatnik ma możliwość skorzystania z preferencyjnych warunków zwrotu VAT, o ile udział procentowy łącznej wartości sprzedaży wraz z podatkiem zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących (online lub wirtualnych) w całkowitej wartości sprzedaży wraz z podatkiem dokonanej przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym, był nie niższy niż 70% (po okresie dwóch lat warunek wzrośnie do wymaganych 80%). Z kolei udział procentowy otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych ma być nie niższy niż 55% (po okresie dwóch lat warunek wzrośnie do wymaganych 80%).

Szkolenia online z zakresu podatków – Sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Fikcja doręczenia

Organ może przedłużać krótki termin zwrotu. Osobliwa w tej kwestii reguła stanowi, że brak podjęcia przez podatnika stosownej korespondencji w terminie 4 dni skutkuje tym, że doręczenie uważa się za dokonane z upływem terminu tych 4 dni. W tej kwestii pojawi się doprecyzowanie zasad proceduralnych. Jeżeli postanowienie o przedłużeniu 15-dniowego terminu zwrotu VAT zostałoby doręczone z zastosowaniem tzw. fikcji doręczenia, zażalenie wnosi się w terminie 17 dni od dnia dokonania doręczenia z upływem terminu tych 4 dni. W przypadku gdy decyzja o odmowie zwrotu VAT w 15-dniowym terminie zostałaby doręczona z zastosowaniem fikcji doręczenia, odwołanie wnosi się w terminie 24 dni od dnia dokonania doręczenia z upływem terminu tych 4 dni.

Najlepszy komentarz do ww. zmian to wyciąg z uzasadnienia Ministerstwa Finansów. Omawiane rozwiązania w zakresie „błyskawicznego zwrotu VAT” (wprowadzone 1.1.2022 r. nota bene w ramach tzw. Polskiego Ładu) miały w założeniu popularyzować obrót bezgotówkowy w Polsce poprzez stworzenie zachęty adresowanej do podatnika bezgotówkowego, przyjmującego w zdecydowanej większości płatności bezgotówkowe. Ale – uwzględniając informacje pozyskane po pierwszych okresach funkcjonowania preferencji, oraz postulaty płynące w tym zakresie ze środowiska przedsiębiorców – fiskus zdecydował się na liberalizację części warunków. Tłumacząc „z polskiego na nasze” – warunki skorzystania z rekordowego terminu zwrotu są absurdalnie kazuistyczne i zarazem rygorystyczne, więc w zasadzie nikt z nowej preferencji nie korzysta. Tym bardziej, że organy podatkowe nadal mogą weryfikować kryteria zwrotu. Trafnie podsumował to jeden z podmiotów biorących udział w konsultacjach projektu SLIM VAT 3: „Przepisy przewidujące nowy termin zwrotu są niemal martwe i mimo zmian, takimi pozostaną. Nie mają istotnego znaczenia dla podatników, a jedynie zwiększają objętość przepisów (VAT staje się przez to „FAT” a nie „SLIM”)”.Nic dodać, nic ująć.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →