• Nowelizacja przepisów przynosi korzystne zmiany zarówno dla pracowników, jak i pracodawców;
  • Uproszczenie procedur dotyczących wydawania zezwoleń na pobyt czasowy i pracę jest związane z migracją pracowników wewnątrz Europy;
  • Pewność pracy i rozwoju zawodowego cudzoziemców może skutkować podwyższeniem ich wynagrodzeń.

Najważniejsze zmiany w ustawie

Ustawa ma na celu uproszczenie procedur, związanych z udzielaniem cudzoziemcom zezwoleń na pobyt czasowy i pracę na terenie Polski. Co ważne, obejmuje ona wszystkich pracowników spoza granic kraju. Wraz z 29.1.2022 r., aby uzyskać zgodę na pobyt czasowy, od przyjezdnych nie będzie się już wymagało posiadania miejsca zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej. Nie będą także musieli oni wykazać źródła stabilnego i regularnego dochodu, który wystarczy na pokrycie kosztów utrzymania siebie i członków rodziny pozostających na ich utrzymaniu. Co więcej, ich wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, które obecnie wynosi 3010 zł brutto. Ta zasada ma zastosowanie niezależnie od wymiaru pracy oraz od tego, czy wykonują ją w pełnym wymiarze.

Kolejną ważną zmianą w ustawie jest skrócenie procesu ubiegania się o zezwolenie na pracę dla cudzoziemców, którzy chcą się zatrudnić u przedsiębiorców prowadzących działalność o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Przy rozpatrywaniu takiego rodzaju wniosków wojewoda będzie miał obowiązek zająć się nimi w pierwszej kolejności.

Ustawa dokonuje także uproszczenia procedur związanych z bezpieczeństwem kraju. Obieg informacji między Szefem Urzędu do spraw Cudzoziemców lub wojewodą a służbami i organami przekazującymi informacje może odbywać się za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. Przepis ma zastosowanie wówczas, gdy wjazd cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej może stanowić zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony i bezpieczeństwa porządku publicznego.

Pisma procesowe z zakresu prawa pracy z objaśnieniami. Skonfiguruj Twój System Legalis! Sprawdź

Nowe terminy załatwiania spraw

Nowelizacja ustawy wprowadza nowe terminy rozpatrzenia spraw w przedmiocie udzielenia zezwolenia na:

1. Pobyt czasowy (a także zmianę zezwolenia na pobyt czasowy i pracę) – wojewodzie przysługuje 60 dni na załatwienie sprawy i jest liczony od momentu, w który nastąpi:

  • złożenie wniosku osobiście lub następcze osobiste stawiennictwo cudzoziemca w urzędzie wojewódzkim (oprócz przypadków, w których cudzoziemiec nie jest obowiązany do osobistego stawiennictwa);
  • przedłożenie przez cudzoziemca dokumentów niezbędnych do potwierdzenia danych zawartych we wniosku oraz okoliczności, które uzasadniają ubieganie się o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, a także bezskuteczny upływ terminu, wyznaczonego przez wojewodę na ich złożenie;
  • złożenie poprawnego wniosku, lub uzupełnienie jego ewentualnych braków formalnych.

2. Pobyt stały – termin na załatwienie sprawy przez wojewodę to 6 miesięcy, z uwzględnieniem wystąpienia zdarzeń jak w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy,

3. Pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej – jak w pkt.2.

W przypadku wszczęcia postępowania odwoławczego przed Szefem Urzędu do spraw Cudzoziemców, na rozpatrzenie pisma będzie mu przysługiwało 90 dni od dnia złożenia odwołania.

Powyższe terminy mają także zastosowanie do spraw już rozpoczętych. Oznacza to, że będą one biec na nowo, najwcześniej od dnia jej wejścia w życie (art. 13 ZmCudzU22).

Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę udzielone w szczególnym trybie

Nowelizacja przewiduje także szczególny tryb zakończenia postępowań, wszczętych przed 1.1.2021 r., w sprawie zezwoleń na pobyt czasowy i pracę. Art. 8 ZmCudzU22 mówi, że postępowania, które będzie w toku w chwili wejścia ustawy w życie, powinno się zakończyć wydaniem pozwolenia na okres dwóch lat, licząc od dnia wydania decyzji. Wyjątkiem są okoliczności, gdy:

  • obowiązuje wpis danych cudzoziemca do wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany;
  • dane cudzoziemca znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu;
  • sprzeciwiają się temu względy obronności, bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zobowiązania wynikające z postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską.

Wojewoda lub Szef Urzędu do spraw Cudzoziemców (w zależności od tego, który organ wydał zezwolenie) będą mogli przeprowadzić kontrolę sposobu korzystania przez cudzoziemca z zezwolenia. Jej przedmiotem są przesłanki stanowiące podstawę do cofnięcia decyzji. Art. 10 ust. 1 ZmCudzU22, określa podstawy cofnięcia zgody na pracę i pobyt czasowy.

Inne regulacje

Do ustawy wprowadzony został przepis dotyczący repatriacji. Rada Ministrów została upoważniona do wydania rozporządzenia, w którym określi jednostki administracyjne wchodzące w skład azjatyckiego obszaru Federacji Rosyjskiej. Jego mieszkańcy mogą ubiegać się o wizę krajową w celu repatriacji.

Uproszczona została procedura wnioskowania o Kartę Polaka. Dodatkowym dowodem, który można przedstawić, by się o nią ubiegać, jest dołączenie do wniosku Karty Polaka rodzica lub jednego z dziadków.

Wszystkie aktualności n.ius® po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →