KAS pracuje nad zautomatyzowaniem zwrotu podatków. Na czym polega ten proces?

Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła w ostatnim czasie istotne zmiany w systemie teleinformatycznym POLTAXPlus. Zastosowaliśmy przetwarzanie wsadowe, dzięki któremu obsługa prawidłowych dokumentów przebiega bez udziału pracowników. Do czasu wdrożenia zmiany proces ten był prowadzony w każdym z 400 urzędów skarbowych. Automatyzacja obejmuje weryfikowanie poprawności składanych e-dokumentów i ich zatwierdzanie w POLTAXPlus. Dodatkową zaletą jest możliwość przetwarzania wsadowego w nocy, gdy system jest mniej obciążony. Do końca kwietnia objęto tym procesem prawie 20 mln dokumentów. W maju automatyzacja obejmie kolejne.

Szkolenia online z zakresu podatków – aktualna lista szkoleń Sprawdź

Co to oznacza dla podatników?

Planujemy robotyzację zwrotów VAT i nadpłat z PIT-37 przez automatyczną weryfikację zasadności zwrotu lub nadpłaty i ocenę możliwości przekazania środków na rachunek bankowy. Pozwoli to ujednolicić kryteria badania zasadności zwrotu lub nadpłaty i wykorzystać dane gromadzone w bazach KAS.

Automatyzacja zwrotów to element programu „Klient w centrum uwagi KAS”. Ogranicza bezpośredni kontakt podatników z urzędem skarbowym i skraca oczekiwanie. Przygotowujemy się do etapu, który pozwoli szybko automatycznie zwracać nadpłaty z PIT i VAT na rachunki bankowe podatników. Chcemy skrócić rozliczenie podatników z fiskusem bez zmiany przepisów podatkowych.

O ile więc skróci się termin zwrotu podatków?

Na razie jest za wcześnie, by to określić. Ustawowe terminy bowiem się nie zmienią. Chcemy jednak, by w praktyce podatnicy jak najszybciej otrzymywali pieniądze. Teraz mogę powiedzieć, że wskutek wdrożenia zmiany w POLTAXPlus skróciliśmy przetwarzanie dokumentów o ponad trzy dni.

Jakie korzyści przyniesie automatyzacja zwrotów?

Wprowadzane przez nas zmiany poprawią płynność finansową naszych klientów, szczególnie podatników VAT. Zmiana działań weryfikacyjnych z manualnych na automatyczne bardzo ułatwi też pracę urzędów skarbowych, które – w szczególności w okresie rozliczeń PIT – obsługują wiele dokumentów w krótkim czasie.

Jestem przekonana, że zmiany poprawią wizerunek Krajowej Administracji Skarbowej jednocześnie odciążą pracowników urzędów skarbowych. Przede wszystkim jednak spełnią oczekiwania podatników.

Więcej treści z Rzeczpospolitej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Przetestuj. Sprawdź