W 2023 r. wejdą w życie (kiedy konkretnie do tego dojdzie, zależy od komunikatu ministra cyfryzacji ws. stanu gotowości CEPiK) nowe zasady, na jakich organizowane będą kursy pozwalające redukować liczbę punktów karnych. Rozporządzenie już jest. Kursy reedukacyjne będą obowiązkowe dla kierowców, którzy przekroczą limit 24 punktów. Kurs potrwa 28 godzin lekcyjnych rozłożonych na cztery dni. Koszt – 500 zł.
Pod koniec 2023 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące konfiskaty auta za jazdę pod wpływem alkoholu.
Przepadek auta ma być stosowany w przypadkach, gdy kierowca ma co najmniej 1,5 promila lub jeśli spowoduje wypadek, mając co najmniej 0,5 promila alkoholu we krwi, a także w sytuacji recydywy.
Zwiększy się również maksymalna kara, którą można wymierzyć za spowodowanie ciężkiego wypadku; za spowodowanie ciężkich obrażeń lub śmierci nietrzeźwemu sprawcy wypadku będzie można wymierzyć do 16 lat pozbawienia wolności (dziś 12 lat).
Jeśli pojazd nie stanowi wyłącznej własności sprawcy, orzekany będzie przepadek równowartości pojazdu. Równowartość określi wartość auta w polisie ubezpieczeniowej. W razie braku polisy liczyć się będzie średnia wartość rynkowa odpowiadająca wartości pojazdów podobnych. Jeśli sprawca prowadziłby pojazd niestanowiący jego własności, tylko własność jego pracodawcy, sąd orzekać będzie nawiązkę. Egzamin teoretyczny na prawo jazdy (to jeszcze nie przesądzone) ma kosztować 50 zł (dziś 30 zł), a praktyczny – w zależności od kategorii – od 200 do 250 zł.
Podwyżki z pewnością dotkną kierowców, którzy spóźnią się z wykupieniem polisy OC i to dwukrotnie – najpierw 1.1.2023 r., a następnie 1.7.2023 r. Zgodnie z ustawą maksymalna kara za brak ubezpieczenia OC nie może być wyższa od dwukrotności miesięcznej pensji minimalnej brutto. Ta, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów, od 1.1.2023 r. wynosi 3490 zł brutto. 1.7.2023 r. wzrośnie z kolei do 3600 zł brutto. A to oznacza, że właściciele aut osobowych nieobjętych polisą OC zapłacą maksymalnie 6980 zł. Stanie się tak, jeśli od upłynięcia ważności poprzedniej polisy minęło ponad 14 dni.
Znacznie więcej zapłacą spóźnialscy, którzy w odpowiednim terminie nie złożą deklaracji PCC-3, na podstawie której Urząd Skarbowy będzie mógł wyliczyć podatek (2 proc.) od czynności cywilnoprawnych – np. za zakupione auto. Termin na złożenie deklaracji to 14 dni. Będzie liczony od zawarcia umowy.
W przypadku obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych (badanie techniczne auta) niezmienna pozostanie ich cena – 99 zł.
Zmianie ulegnie jednak samo przeprowadzanie przeglądu. Mianowicie diagnosta będzie musiał wykonać zdjęcia badanego auta. Co więcej, jeśli na przegląd zgłosimy się 30 dni po okresie obowiązywania poprzedniego, zapłacimy podwójną stawkę.
Jeśli natomiast zjawimy się na przeglądzie maksymalnie do 30 dni przed upływem ważności poprzedniej pieczątki, diagnosta przedłuży ważność kolejnej o odpowiednią liczbę dni.
W I kwartale 2023 r. opłatami mogą zostać objęte kolejne odcinki dróg. Najpierw dodatkowe opłaty dotkną kierowców samochodów ciężarowych. Opłaty zostaną wprowadzone na odcinkach oddanych do użytku w 2017 r. i później.
Warto wiedzieć
- Od 1.1.2022 r. obowiązuje nowy – surowszy – taryfikator mandatów. 2,5 tys. zł kary grozi za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 70 km/h.
- Wzrosła liczba punktów karnych, jakie można otrzymać za pojedyncze wykroczenie. Za najpoważniejsze przekroczenia kierowcy grozi jednorazowo aż 15 punktów karnych.
- Nie ma już możliwości zredukowania liczby punktów karnych za pomocą szkolenia w WORD. Punkty kasują się automatycznie dwa lata po opłaceniu przez kierowcę.
- Od 17.9.2022 r. kierowcy mogą być karani w warunkach tzw. recydywy. Jeżeli popełnią po raz kolejny wykroczenie tego samego rodzaju w ciągu dwóch lat od poprzedniego, zapłacą za nie mandat w podwójnej wysokości.
- Można zachować tablice rejestracyjne samochodu przy jego przerejestrowaniu bez względu na miejsce zamieszkania nowego właściciela pojazdu.
- Naklejka kontrolna i karta pojazdu nie są już obowiązkowe przy rejestracji.
- Pojazdy, które uległy poważnemu uszkodzeniu, mogą zostać czasowo wycofane z ruchu na czas naprawy – od 3 do 12 miesięcy.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →