- RodzKapOpiekU wprowadza stałe dofinansowanie do opłaty ponoszonej przez rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Może ono wynieść nawet 400 zł.
- „Żłobkowe” jest jednym z punktów programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – „MALUCH+”.
- W przypadku złożenia wniosku o ustalenie prawa do dofinansowania do 31.5.2022 r., prawo to można uzyskać począwszy od 1.1.2022 r.
Zasady przyznawania świadczenia
Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie przyjmował elektroniczne wnioski o dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Dokumenty należy składać przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portal Empatia lub bankowość elektroniczną. Najwcześniej wniosek o dofinansowanie będzie można złożyć 1.4.2022 r., tj. w dniu wejścia w życie przepisów. W sytuacji złożenia wniosku do 31.5.2022 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych może ustalić prawo począwszy od 1.1.2022 r. lub kolejnego miesiąca. Warunkiem musi być jednak fakt, że dziecko uczęszczało w tym czasie do żłobka, klubu dziecięcego lub było pod opieką dziennego opiekuna.
Świadczenie będzie przysługiwało rodzicom, przez których rozumie się również opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem (czyli np. osoby sprawujące na dzieckiem pieczę zastępczą).
Do 14.1.2022 r. rodzice dzieci objętych opieką w żłobku lub klubie dziecięcym byli obowiązani do przekazania podmiotowi prowadzącemu żłobek lub klub dziecięcy podstawowych danych:
- Numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość dziecka – w przypadku, gdy dziecku nie nadano numeru PESEL;
- Daty urodzenia rodziców;
- Numery i serie dokumentów potwierdzających tożsamość rodziców – w przypadku, gdy rodzicom nie nadano numeru PESEL;
- Adres poczty elektronicznej i numer telefonu rodziców.
Oświadczenie z danymi jest niezbędne do przyznania dofinansowania, jednak jego złożenie nie jest równoznaczne ze złożeniem wniosku.
Kwota dofinansowania
Maksymalna kwota dofinansowania wyniesie 400 zł miesięcznie, ale nie więcej niż wysokość faktycznej opłaty ponoszonej przez rodziców za dany miesiąc pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Co ważne, kryterium dochodowe nie jest brane pod uwagę przy przyznawaniu świadczenia. Pieniądze nie trafią jednak do rąk rodziców, tak jak ma to miejsce przy Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym, czy świadczeniu 500+. Kwota dofinansowania zostanie przekazana bezpośrednio na konto bankowe placówki zajmującej się dzieckiem. Należy zwrócić uwagę, że do opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, objętej dofinansowaniem, nie będzie można wliczyć opłat za wyżywienie.
Kto może skorzystać ze świadczenia?
Ze świadczenia mogą korzystać rodzice. Wsparcie obejmuje: pierwsze i jedyne dziecko w rodzinie; pierwsze dziecko z rodzin, w których kolejne dziecko jest objęte rodzinnym kapitałem opiekuńczym; dziecko w wieku przed ukończeniem 12 miesiąca i po ukończeniu 36 miesiąca życia – jeśli dziecko uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego lub korzysta z opieki opiekuna dziennego. Na dzieci, na które został przyznany rodzinny kapitał opiekuńczy i kapitał ten został przez matkę albo ojca pobrany w łącznej przysługującej wysokości przed ukończeniem przez dziecko 36. miesiąca życia, dofinansowanie będzie przysługiwało po ukończeniu przez dziecko 36. miesiąca życia. Zatem na dane dziecko, za ten sam okres, można będzie otrzymać dofinansowanie albo rodzinny kapitał opiekuńczy. Rodzic będzie więc musiał wybrać rodzaj wsparcia na drugie lub kolejne dziecko.
Wniosek o ustalenie prawa do dofinansowania
Wniosek o ustalenie prawa do dofinansowania, który należy złożyć w formie elektronicznej, zawiera odpowiednio:
- Dane dotyczące wnioskodawcy, w tym: imię, nazwisko, datę urodzenia, adres miejsca zamieszkania, obywatelstwo, numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz adres poczty elektronicznej i numer telefonu Jeśli wnioskodawca jest dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorem regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej lub dyrektorem interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego, dodatkowo – nazwę, adres oraz NIP i REGON placówki lub ośrodka, którymi kieruje dyrektor;
- Dane dotyczące dziecka, w tym: imię i nazwisko, datę urodzenia, obywatelstwo, numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość. Ponadto dołącza się informacje wynikające z innych dokumentów, w tym oświadczeń, niezbędne do ustalenia prawa do dofinansowania;
- Informację o uczęszczaniu dziecka do żłobka, klubu dziecięcego lub objęciu opieką dziennego opiekuna ze wskazaniem żłobka lub klubu dziecięcego, do którego dziecko uczęszcza, lub dziennego opiekuna, który sprawuje opiekę nad dzieckiem;
- Klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
Co do zasady decyzja nie jest wymagana
Przyznanie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych dofinansowania nie wymaga wydania decyzji. ZUS udostępnia jedynie informację o przyznaniu dofinansowania. Osoba zainteresowana zapozna się z nią na swoim profilu informacyjnym, utworzonym w systemie teleinformatycznym. Nieodebranie informacji o przyznaniu dofinansowania nie wstrzymuje jego wypłaty. Niemniej ZUS wydaje decyzje w sprawach odmowy przyznania dofinansowania, uchylenia lub zmiany prawa do dofinansowania oraz nienależnie pobranego dofinansowania. Od decyzji przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie do sądu administracyjnego.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →