We wtorek Naczelny Sąd Administracyjny wydał ważny wyrok dla konsumentów: organizowane są dla nich specjalne platformy zniżkowe.

Spór trafił na wokandę za sprawą jednego z banków. We wniosku o interpretację wyjaśnił, że w działalności prowadzi internetową platformę zniżkową, która w postaci aplikacji jest do ściągnięcia na telefon komórkowy. Platforma zbiera informacje o zniżkach, promocjach i nowościach zakupowych w centrach handlowych, sklepach internetowych i stacjonarnych czy w restauracjach, a także sugeruje, co kupić na prezent, informuje o nadchodzących wydarzeniach.

Bank tłumaczył, że w celu promocji aplikacji organizuje różne akcje marketingowe, m.in. w formie konkursów ogłaszanych na portalu społecznościowym. Nagrodami w nich – najczęściej fundowanymi przez partnerów – są kupony rabatowe, zwykle w formie voucherów czy kart podarunkowych, a także kody wymienne np. na bilet do kina.

Bank chciał wiedzieć o podatkowych skutkach takich konkursów. Sam był przekonany, że nagrody w postaci kuponów i kodów nie stanowią w momencie ich wydania przychodu dla laureatów. A nawet gdyby, to do 2 tys. zł korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt. 68 ustawy z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128).

Szkolenia online z zakresu podatków – Sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź

Fiskus potwierdził stanowisko banku, ale nie w całości. Uznał, że przy nagrodach wyrażonych kwotowo w momencie ich wydania po stronie zwycięzców powstanie przychód o skonkretyzowanej, ściśle określonej wysokości. Co do zasady bank musi więc potrącić 10-proc. PIT, a zwolnienie jest możliwe, ale nie zawsze.

Bank zaskarżył interpretację i wygrał. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nie miał wątpliwości, że otrzymanie nagrody, np. vouchera lub karty podarunkowej czy kodu wymiennego, niezależnie od tego, czy ich wartość jest kwotowa czy procentowa, nie mieści się w pojęciu przychodu.

Podobnie uznał NSA. Zauważył, że sporne konkursy i nagrody niejednokrotnie mają charakter akcji marketingowej. I jak tłumaczyła sędzia sprawozdawca Jolanta Strumiłło, nie tyle wzbogacają, ile stanowią przychód konsumenta, co zachęca do nabycia określonego towaru po atrakcyjnych cenach. Zdaniem NSA samo wydanie takiego kuponu, nawet na określoną kwotę, nie może być przychodem. Nie tylko dlatego, że nie wiadomo w ogóle, czy zostanie on osiągnięty. Ponadto bony nie są prawem majątkowym, choćby z tego tytułu, że nie mogą stanowić przedmiotu obrotu między konsumentami. Wyrok jest prawomocny.

Sygnatura akt: II FSK 298/20

Więcej treści z Rzeczpospolitej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →