Jednym z obowiązków nowo wybranych samorządowców jest złożenie oświadczenia majątkowego. W tym zakresie przepisy się nie zmieniły.

– Jeszcze w grudniu 2023 r. do Sejmu wpłynęły projekty ustaw zwiększających obowiązki w zakresie składania oświadczeń o stanie majątkowym. Nie wyszły one jednak poza etap pierwszego czytania, co oznacza, że wciąż obowiązują dotychczasowe zasady – mówi „Rz” Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora biura Związku Powiatów Polskich.

Jakie terminy?

Istotny jest oczywiście czas, w którym wybrani właśnie samorządowcy muszą przekazać informacje o majątku.

– Termin na złożenie oświadczeń przez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast oraz radnych wynosi 30 dni od dnia złożenia ślubowania – tłumaczy Grzegorz Kubalski. I dodaje, że co do zasady ślubowanie jest składane na pierwszej sesji w kadencji, co oznacza, że termin na złożenie pierwszych oświadczeń o stanie majątkowym upłynie w pierwszych dniach czerwca.

W tym kontekście ważne jest to, czy oświadczenie o stanie majątkowym obejmuje majątek rodziny. Kwestia ta była tematem szerokiej debaty publicznej w związku z przypadkami przepisywania majątku na współmałżonków osób publicznych. Nie wprowadzono jednak w tym zakresie zmian w prawie, więc wspomniane oświadczenie obejmuje majątek własny samorządowca oraz będący przedmiotem wspólności małżeńskiej. Nie dotyczy majątku własnego współmałżonka.

Z perspektywy transparentności ważne jest miejsce publikacji przekazanych informacji. Oświadczenia o stanie majątkowym są udostępniane – z drobnymi wyłączeniami (chodzi o adres zamieszkania i miejsce położenia nieruchomości) – w Biuletynie Informacji Publicznej poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.

Dotkliwe skutki

Samorządowiec, który nie dopełni omawianego wymogu, musi liczyć się z surowymi konsekwencjami. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami niezłożenie oświadczenia majątkowego powoduje wygaśnięcie mandatu odpowiednio radnego albo wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Następuje to co prawda po bezskutecznym upływie dodatkowego 14-dniowego terminu, ale warto pamiętać o złożeniu oświadczenia w standardowym terminie.

Co ważne zasady i tryb składania oświadczeń majątkowych uregulowany został w trzech ustawach o samorządach: gminnym, powiatowym i województwa. Do składania corocznych oświadczeń majątkowych zobowiązani są:

  • radni (gmin, powiatów i województw);
  • wójtowie (burmistrz, prezydent miasta);
  • starosta, marszałek;
  • członkowie zarządu powiatu (województwa);
  • zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
  • sekretarz (gminy, powiatu, województwa);
  • skarbnik (gminy, powiatu, województwa);
  • osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną (powiatową, wojewódzką) osobą prawną;
  • kierownik gminnej (powiatowej, wojewódzkiej) jednostki organizacyjnej;
  • osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka.

Przepisy wskazują też, komu mają składać oświadczenia poszczególni przedstawiciele lokalnych władz.

Sektor publiczny – Sprawdź aktualną listę szkoleń Sprawdź

Komu przedstawić?

Dla przykładu radni składają oświadczenia przewodniczącemu rady (gminy, powiatu), sejmiku województwa, a wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa, przewodniczący rady gminy – właściwemu wojewodzie.

Corocznie składane oświadczenie powinno ujawnić stan majątku zobowiązanego na określony dzień, czyli 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia.

Należy w nim określić przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań albo do majątku odrębnego zobowiązanego, albo do majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.

Wskazujemy też, jakie składniki mienia trzeba wykazać w oświadczeniu majątkowym (patrz ramka obok).

Jakie mienie trzeba wykazać?

Zgodnie z przepisami samorządowymi oświadczenie majątkowe ma zawierać informacje o:

  • pieniądzach;
  • nieruchomościach;
  • udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu mienia (które podlegało zbyciu w drodze przetargu) od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków, komunalnej osoby prawnej lub związku metropolitalnego;
  • prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;
  • dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;
  • mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 tys. zł;
  • zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 tys. zł, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone, o ile wchodzą one w skład majątku odrębnego samorządowca lub do majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
Więcej treści z Rzeczpospolitej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Kup online, korzystaj od razu! Sprawdź

Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →