Ustawa z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; dalej: VATU) nie jest lekturą lekką, łatwą i przyjemną. Ministerstwo Finansów praktykuje ostatnio stopniowe „odchudzanie” ww. przepisów z rozwiązań utrudniających podatnikom rozliczenia. Do wykazu prac legislacyjnych trafiły założenia SLIM VAT 3. Czego się spodziewać? Zapowiedzi są obiecujące. Ministerstwo Finansów wskazuje m.in, że „dokonana analiza przepisów VATU pozwoliła na wskazanie regulacji (obszarów), które wymagają zmiany tak, aby rozliczanie tego podatku stało się łatwiejsze i mniej czasochłonne”. Zapowiada więc, że „rozwiązania planowane w projekcie SLIM VAT 3 mają głównie charakter upraszczający”. Co jeszcze ważniejsze „są również odpowiedzią na zgłaszane przez przedsiębiorców postulaty”.
Co z tego się ziści? Póki co Ministerstwo Finansów wskazało hasłowo obszary zmian SLIM VAT 3. Bazując na wstępnym projekcie poddanym konsultacjom, można spróbować odgadnąć, co konkretnie kryje się pod chwytliwymi hasłami.
Mechanizm podzielonej płatności (MPP)
Tu należy spodziewać się dwóch zmian: Po pierwsze, rozszerzenia możliwości przeznaczenia środków zgromadzonych na rachunku VAT na kolejne podatki oraz opłaty (np. podatek od sprzedaży detalicznej, opłatę od środków spożywczych, podatek tonażowy); po drugie, umożliwienia przekazywania środków z rachunku VAT na rachunek VAT przedstawiciela grupy VAT celem zapłaty do urzędu skarbowego należnych podatków.
Niższe sankcje VAT
Najpewniej przybędzie nowa przesłanka pozwalająca uniknąć dodatkowego zobowiązania z art. 112b-112c VATU. Chodzić ma o szczególne okoliczności, z których można wywnioskować, że podatnik działał z należytą starannością. To pokłosie wyroku TSUE z 15.4.2021 r., Grupa Warzywna sp. z o.o. vs. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu, C-935/19, Legalis.
VAT w obrocie międzynarodowym: zmniejszenie formalności
Po pierwsze możliwe ma stać się odliczanie podatku naliczonego przy WNT także bez posiadania faktury. Rozliczenie WNT zyska więc pełną neutralność, częściowo wprowadzoną ustawą z 27.11.2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2419; dalej: ZmVATU20), sankcjonującą to, co wynika z wyroku TSUE z 18.3.2021 r., A. vs. Dyrektor Krajowej Informacji Skrabowej, C-895/19, Legalis (likwidacja „szyku rozwartego”).
Druga awizowana na początku roku zmiana ma dotyczyć powrotnej korekty WDT w przypadku opóźnionego otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz. Bez cienia wątpliwości – ma to mieć miejsce w deklaracji, w której powstał obowiązek podatkowy.
Przyjazna proporcja
Podatnicy stosujący proporcjonalne odliczenie VAT będą mogli zaokrąglić swój współczynnik przekraczający 98% do pełnego odliczenia, przy czym limit kwoty podatku naliczonego niepodlegającej odliczeniu urośnie do 10 tys. zł. Zmienią się też zasady korekty proporcji po zakończeniu roku. Po pierwsze, jeżeli różnica pomiędzy proporcją wstępną a tą dla zakończonego roku podatkowego nie przekroczy 2%, to wówczas korekta nie będzie konieczna. Gdy próg 2% będzie na korzyść „starego roku”, rezygnacja z korekty możliwa będzie jedynie, jeśli kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu nie przekroczy 10 tys. zł.
Prostsze fakturowanie?
Najpewniej nie chodzi tu o KSeF (obowiązkowy dopiero od 1.1.2024 r.). Prawdopodobnie pod zgrabnym marketingowym hasłem kryje się propozycja, by podatnicy otrzymujący zaliczki nie musieli w pewnych okolicznościach wystawiać faktur zaliczkowych.
Więcej zwolnień z VAT
W obliczu prawa UE ustawodawca ma w tej kwestii związane ręce. Nie może ot tak wprowadzać zwolnień z VAT. Prawdopodobne jest jednak rozszerzenie zwolnienia z VAT usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi na fundusze inwestycyjne z siedzibą w innych państwach członkowskich UE.
Wiążące informacje: łatwiej i taniej
WIS, WIA i WIT mają być wydawane i rozpatrywane w II instancji przez ten sam organ: Dyrektora KIS. W dodatku WIS mają być wydawane bez opłaty, czyli za darmo.
Więcej (większych) małych podatników
Mały podatnik to ten, u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (brutto). Mały podatnik może rozliczać się kasowo zgodnie z art. 21 ust. 1 VATU oraz składać deklaracje kwartalne (art. 99 ust. 2 VATU). Próg sprzedaży ma urosnąć do 2 000 000 euro. Jest to więc zmiana zauważalna, być może niekoniecznie wynikająca jedynie z samej inflacji. Zmiana nie dotknie zapewne maklerów żyjących z prowizji – tu próg pozostanie na poziomie 45 000 euro.
Zmiany w kursach wymiany: faktury korygujące
Zapowiadane zmiany nie są rewolucyjne, a jedynie potwierdzające dotychczasową praktykę. Korekta in minus skutkuje zastosowaniem kursu właściwego dla pierwotnie zaraportowanej transakcji, zaś korekta in plus różnicuje kurs w zależności od przyczyny. Z kolei w przypadku zbiorczych faktur korygujących właściwy jest kurs na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury korygującej. Jeśli zaś zbiorcza faktura korygująca dotyczy WNT, to właściwym kursem będzie ten z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury przez podatnika z innego kraju UE.
Ministerstwo Finansów ma też inne propozycje, o raczej incydentalnym znaczeniu (np. dotyczące zasad importu samochodu związanego z przesiedleniem uprawnionego członka personelu dyplomatycznego). Na szczegółowy opis wszystkich propozycji brak więc miejsca. Zdaniem Ministerstwa Finansów „projekt SLIM VAT 3 usuwa wiele zbędnych, niepotrzebnych już obowiązków spoczywających na firmach. W zamian wprowadza rozwiązania, które znacznie ułatwią rozliczanie podatku”. Nie da się nie oprzeć wrażeniu, że sygnalizowane zmiany zasadniczo odpowiadają tekstowi zgłoszonemu do pre-konsultacji. Nie widać wiele ponad to, co podnoszone było przez Ministerstwo Finansów już wcześniej.
Wydaje się, że Ministerstwo Finansów nie wsłuchało się w sygnały zgłaszane w czasie pre-konsultacji. Szkoda. Skoro rośnie limit dla małego podatnika, mógłby też urosnąć limit zwolnienia przedmiotowego, przewidzianego w art. 113 ust. 1 VATU (obecnie 200 tys. zł). Wiele innych „zbędnych obowiązków” zostało zignorowanych (np. konieczność akceptacji noty korygującej czy konieczność wystawiania faktur korygujących z uwagi na skonto). Nawet w tych zidentyfikowanych (np. korekta WDT po opóźnionym otrzymaniu dokumentów) można było pójść o krok dalej (np. rozliczanie na bieżąco bez konieczności korekty wstecznej). Do uchwalenia SLIM VAT 3 wciąż daleka droga, czekamy więc i obserwujemy, co jeszcze się zadzieje.
Artykuł pochodzi z Systemu Legalis. Bądź na bieżąco, polub nas na Facebooku →